Pořadatele předváděcích akcí musí vymýšlet stále sofistikovanější triky, jak obejít zákon a obrat spotřebitele o peníze. Fantazie jim ale nechybí. Od prodejů nádobí se z restaurací přesouvají k předváděcím akcím zdravotních přístrojů v sídle prodejce.
V posledních dnech se na naší poradenské lince objevují stížnosti spotřebitelů na společnost BNM-MEDICAL CZECH SE pořádající předváděcí akce. Spotřebitelé, v drtivé většině senioři, si nákup terapeutických přístrojů za 40 a více tisíc korun zanedlouho po příjezdu domů rozmyslí, ale prodejce odmítá odstoupení od smlouvy respektovat, varuje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTest s tím, že se odvolávají na to, že smlouvy jsou uzavřené v prodejně a zde právo zrušit smlouvu do 14 dnů neplatí.
Podle napálených spotřebitelů rozesílá prodejce písemné pozvánky adresované na jméno, jimž předchází telefonické oslovení s informací o otevření nové pobočky společnosti zaměřující se na oblast zdraví. Na pozvánce společnost slibuje, že představí svoji činnost a o tom, jaké přístroje bude prezentovat, se nezmiňuje.
Z názvu, loga, poslání společnosti i internetových stránek s fotografií osob se stetoskopy kolem krku snadno nabudete dojmu, že se jedná o zdravotnické zařízení. Na akci nebude chybět občerstvení a dárek za účast. Průběh si již dokážete představit – vychvalování výrobků, losování o ceny a kupní smlouvy na přístroje za ceny, které po slevě jsou desetitisícové, popisuje Zelený praxi s tím, že spolu s využitím momentu překvapení, nemožností porovnat zboží s jinými produkty, psychologickou manipulací, výhrou v podobě „výrazné“ slevy a odvoz až domů se zastávkou v bance pro peníze, se tyto akce neliší od těch předváděcích.
Protože se ale konají přímo v sídle společnosti BNM-MEDICAL CZECH SE, ve smlouvě označeném jako „prodejna“, není možné si podle jejích zástupců do dvou týdnů nákup rozmyslet.
Podle Zeleného tomu tak není. Protože bez ohledu na to, zda jde o sídlo zapsané v obchodním rejstříku nebo o provozovnu nahlášenou v živnostenském rejstříku, nejedná se podle něj o prostor obvyklý k podnikání, kde by mohl spotřebitel prodej daných výrobků očekávat. Moment překvapení je jedním z hlavních důvodů ochrany spotřebitele při uzavírání smluv mimo obvyklé obchodní prostory. Občanský zákoník proto v této souvislosti nepracuje s pojmem provozovna, ale prostor k podnikání a obvyklost se posuzuje vždy z pohledu spotřebitele, nikoliv onoho prodejce,
zdůraznil.
Zelený také připomněl, že Soudní dvůr Evropské unie konstatoval, že se musí jednat o prodejní prostor volně přístupný veřejnosti a jako takový musí být jasně označený.