Regulátor varuje před praktikami energetické společnosti ARMEX ENERGY. Udělil jí pokutu 4,7 mil. Kč

Sdílet

oo_Depositphotos_energie Autor: Depositphotos.com

Energetický regulační úřad (ERÚ) udělil rekordní pokutu ve výši 4 746 000 Kč energetické společnosti ARMEX ENERGY za nekalé praktiky a protispotřebitelské chování. Firma nedodržuje fixované ceny, požaduje úhrady neobjednaných dodávek energie a pozdě vyřizuje reklamace. Celkem se dopustila 55 protiprávních jednání.

Dotčení spotřebitelé si u tohoto dodavatele energií sjednali produkty s fixovanou cenou. Ve chvíli, kdy pro něj původní fixované kontrakty přestaly být výhodné, se ale dodavatel snažil převést zákazníky na jiné produkty za podstatně vyšší ceny,popisuje Stanislav Trávníček, předseda Rady ERÚ.

Dodavatel chtěl svým zákazníkům změnit fixované produkty na tzv. spotové, jejichž cena se průběžně mění podle vývoje na burze. Jde tak o pravý opak fixací, které zákazníci požadovali a měli na ně nárok na základě podepsané smlouvy.

ARMEX ENERGY však lidem v dopisech psala, že pokud s přechodem na „spoty“ nesouhlasí, mohou si vybrat buď alternativní ceníkový produkt, nebo smluvní vztah ukončit.

Společnost ARMEX ENERGY se ve správním řízení hájila tím, že ji k takové jednostranné změně smlouvy opravňovaly mimo jiné i všeobecné obchodní podmínky. Všeobecné obchodní podmínky platné v době, kdy dotčení spotřebitelé podepsali smlouvy, však podobná ustanovení neobsahovaly. Dodavatel je změnil až dodatečně, a to ryze účelově, jen aby nemusel dodržet své závazky, vysvětluje Markéta Zemanová, členka Rady ERÚ.

Firma se obhajovala argumentem, že ji k takovému jednání donutila energetická krize, což však není důvodem, aby – podle vyjádření ERÚ – takto flagrantně porušovala zákon a zneužívala svého postavení vůči zákazníkům.

Rozhodnutí k porušení povinností držitele licence a k užití nekalé obchodní praktiky zohledňuje také agresivní způsoby, kterých se společnost dopustila ve třech případech, kdy požadovala úhradu za energii, kterou dodala zákazníkům, aniž by si ji zákazníci objednali. V dalších patnácti zdokumentovaných případech společnost porušila energetický zákon, když nedodržela standard lhůty pro vyřízení reklamace vyúčtování.

Našli jste v článku chybu?

Autor aktuality

Autorka pracuje jako finanční poradkyně u společnosti Kapitol.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).