Rozšíření chytrých telefonů a tabletů s podporou internetu patří mezi nejvýraznější trend posledních let. Ačkoli je u uživatelů dvakrát vyšší pravděpodobnost, že budou využívat datové tarify, není tomu tak. Podle průzkumu společnosti Ernst & Young se zákazníci neorientují v datových tarifech mobilních operátorů a obávají se vysokých účtů za telefon.
Nejčastější příčinou, která zákazníky od využívání mobilních služeb na smartphonu odradí, je strach z vysokých účtů,
uvedl Petr Plecháček z Ernst & Young s tím, že podle provedeného průzkumu spotřebitelé přestali používat mobilní zařízení k prohlížení webových stránek (38 %), pro platby v místě prodeje (28 %), nákup aplikací z obchodů operátorů (28 %) a převod peněžních prostředků (28 %), jelikož se obávali vysokých nákladů, nebo neporozuměli složité cenové nabídce.
Jeden ze tří dotazovaných spotřebitelů je buď zmaten cenami za mobilní data nebo rozsahem nabízených služeb, případně se v nabízených možnostech nevyzná vůbec.
Kromě zmatení z nabídky mobilních operátorů se účastníci průzkumu necítí být ani dostatečně informováni o možnostech mobilních plateb. Až 40 % uživatelů by si podle odpovědí rádo vyzkoušelo mobilní platby dříve, pokud by byli obeznámeni o jejich výhodách.