Hlavní navigace

Průzkum: Stejné potraviny a drogerie mají v různých zemích jiné složení

Gabriela Hájková

Potraviny, které se prodávají ve stejném obalu a pod stejným názvem v různých zemích EU, se často liší ve svém složení nebo i hmotnosti. Vyplývá to z průzkumu, který Ministerstvo zemědělství zadalo Vysoké škole chemicko-technologické (VŠCHT) v Praze. Odborníci v něm hodnotili výrobky z pěti zemí (z České republiky, Slovenska, Rakouska, Německa a Maďarska).

Testy, které provedli odborníci z renomované Vysoké školy chemicko-technologické, ukázaly, že některé potraviny stejné značky se ve svých vlastnostech liší. Považuji to za nepřijatelné a vůči spotřebitelům za diskriminující. Problém jsem už řešil na jednání zemí V4, v europarlamentu i na Radě ministrů zemědělství EU. A teď máme v rukou další jasný
a ověřitelný důkaz,
uvedl ministr zemědělství Marian Jurečka.

Odborná komise vybrala 21 výrobků prodávaných v různých zemích pod stejnou značkou. Testy odhalily, že z nich bylo 13 odlišných, 5 mírně odlišných a 3 byly stejné. Kromě toho mělo ze všech testovaných vzorků 5 výrobků i rozdílný objem při rozměrově stejném balení.

Zjistili jsme tak například, že Tulip Luncheon meat z Německa obsahuje vepřové maso, zatímco v tom českém je drůbeží separát. V německých rybích prstech Iglo najde spotřebitel víc masa, než když si je koupí v České republice. Srovnávali jsme i prací prostředky, tam vyšlo, že ve stejně velkých baleních je rozdílné množství přípravku. A například Persil z Německa a Rakouska obsahuje více aktivních látek, než ten, který pochází z českých, maďarských nebo slovenských obchodů, informoval ministr Jurečka.

Není podle něj možné jednoznačně určit, že se v některé ze zemí prodávají výrazně kvalitnější potraviny. Rozdílné složení výrobků totiž může být ovlivněno chuťovými preferencemi spotřebitelů v konkrétním regionu nebo dostupností místních surovin. Často je rozdílné složení uvedeno v údajích na potravině, přestože obal výrobku se jinak marketingově neliší.

Málokdo má čas pročítat veškeré údaje na potravinách a pamatovat si, jaké jsou uváděny na stejných potravinách v jiných zemích. Zákazník, a to kdekoliv v Evropské unii, si často vybere značku, kterou už zná a důvěřuje jí. Podle mě má právo na to, aby od stejného výrobce a ve stejném obalu našel stejnou potravinu. To je, o co nám teď jde, uvedl ministr.

Našli jste v článku chybu?