Nekalí prodejci vymýšlejí stále nové a nové finty a taktiky. Často staví na nedostatečné informovanosti zákazníků a snaží se je zmást.
Scénář bývá vždy téměř totožný. U dveří zazvoní sympatický prodejce a nabízí výhodnější energie, slevy, lepší podmínky atd. Prezentuje se navíc jako zástupce vašeho stávajícího dodavatele. V čemž často spočívá ona finta. Prodejce totiž nemá s vaším dodavatelem nic společného. Smlouva, kterou mezi dveřmi podepisujete, může být ve skutečnosti přechod k jinému poskytovateli. S takovým přístupem se většinou vážou i nevýhodné ceny a vysoké poplatky za předčasné odstoupení od smlouvy,
dodává Tomáš Panáček, Ombudsman sdružení Licit.cz.
Nepoctiví podomní prodejci zkoušejí různé taktiky. Dozvědět se od něj můžete například to, že váš dodavatel zkrachoval a vy budete bez energie, pokud smlouvu nepodepíšete. Daná informace je nepravdivá, ale jakmile podepíšete, těžko se cokoli dokazuje.
Podle zákona není nutné, aby byla smlouva o dodávkách energií uzavřena písemně. Jestliže během telefonního hovoru potvrdíte zájem o nabídku, možná ani nepostřehnete, že jste už smlouvu uzavřeli. Nepoctivé firmy toho využívají a pomocí naučených frází vás vmanipulují do uzavření smlouvy. Nejlepším řešením je nic neslibovat a hovor odmítnout.
I pokud jste si našli poskytovatele energií s lepšími cenami, ke kterému chcete přejít, nemáte vyhráno. V případě, že stávající smlouvu máte uzavřenou na dobu určitou, musíte znát datum ukončení dodávky. To bývá často problém a nepoctivé firmy někdy odmítají takové informace zveřejňovat. Podle zákona o elektronických komunikacích mají samozřejmě povinnost vám datum sdělit, ale i tak to není běžná praxe.
Na to, jak probíhá změna dodavatele energie a na srovnání jednotlivých dodavatelů se můžete podívat i v našem srovnávači na Měšci.