Průzkum: Kolik stojí chleba neví, ale cenu iPhone 6 znají děti přesně

5. 10. 2016

Sdílet

Češi se o finance moc nezajímají, v jednání jsou ale obezřetní. Mladí znají daleko přesněji cenu iPhone 6 než obyčejného chleba. Vyplývá to z průzkumu, který pro Českou spořitelnu provedla společnost Millward Brown.

Podle výsledků jsou nejgramotnějšími Čechy ti ve věku kolem 40 let. Míru finanční gramotnosti ale ovlivňuje i dosažené vzdělání (vysokoškoláci mají dvakrát lepší výsledky než lidé se základním vzděláním), ale i rodinný stav (lepší výsledky u lidí žijících v páru či manželů) nebo způsob výdělečné činnosti (OSVČ lepší výsledek než zaměstnanci).

Výsledky poukázaly i na to, že se situace u mladých respondentů z hlediska finanční gramotnosti zlepšuje. Oproti výsledkům průzkumu provedeného před třemi lety umí lépe hospodařit s penězi a snáze se orientují i v bankovních pojmech. Dříve si také začínají přivydělávat. Zatímco dnes jsou brigády hlavním zdrojem příjmů pro osmnáctileté, dříve tomu tak bylo až u jednadvacetiletých. Se znalostí cen se věkové skupiny liší podle oblasti zájmu. Mladí jen v polovině případů tuší, kolik stojí chleba, ale cenu iPhone 6 jich zná 70 %. S finančními pojmy jsou na tom Češi hůř. Dvě třetiny například neumí vysvětlit rozdíl mezi debetní a kreditní kartou, polovina pak pořádně nezná pojmy jako je hypotéky, kontokorent nebo inflace.


Česká spořitelna

Správné odpovědi – znalost cen

Našli jste v článku chybu?

Autor aktuality

Autorka je zástupkyní šéfredaktora serveru Měšec.cz.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).