K diskriminaci spotřebitelů dochází ze strany obchodů nebo restaurací v Česku výjimečně. Stále se však objevují případy, kdy například cizincům restaurace účtují vyšší ceny. Vyplývá to ze závěrů kontrol, které loni provedla Česká obchodní inspekce.
Bylo jich v této oblasti celkem 721 kontrol, z toho v sedmi případech narazila inspekce na diskriminační chování (1 % z celkového počtu kontrol). Dále objevila porušení dalších právních předpisů a to ve 250 případech (34,7 %). Podnikatelé loni za tyto prohřešky zaplatili na pokutách celkem 5,262 milionu korun.
Diskriminace z důvodu národnosti byla zjištěna ve třech případech:
- cizojazyčně hovořícím návštěvníkům restauračního zařízení byla při placení účtována navíc částka 80 Kč, česky hovořícím návštěvníkům tato částka účtována nebyla,
- cizojazyčně hovořícím návštěvníkům restauračního zařízení byly účtovány ceny vyšší, než návštěvníkům hovořícím česky,
- ceny za použití WC na čerpací stanici byly stanoveny rozdílně pro občany ČR a cizince a to ve smyslu, že občan ČR měl použití WC na čerpací stanici zdarma bez čerpání pohonných hmot, zatímco pro cizí příslušníky byla na dveřích toalety umístěna dvojjazyčná cedule (v německém a anglickém jazyce), která oznamovala, že v případě použití WC, bez předchozího čerpání pohonných hmot, je cena za použití toalety 1 euro.
Diskriminace obecná byla zjištěna ve dvou případech:
- prodávající požadoval rozdílné ceny za vstupenky na hokejové utkání, kdy vstupné pro domácí účastníky bylo cenově výhodnější,
- společnost stanovila odlišné podmínky pro poskytnutí služby pro sobě rovné subjekty, bez jakéhokoli legitimního důvodu.
Diskriminace z důvodu zdravotního postižení byla zjištěna v jednom případu:
- nevidomá osoba nebyla vpuštěna do cukrárny, vzhledem k tomu, že ji doprovázel vodící pes.
Diskriminace z důvodu věku byla zjištěna také v jednom případě:
- společnost pořádající předváděcí organizovanou akci omezila vstup na tuto akci věkovou hranicí „od 18 let“.