Obchodní řetězce často chybují při slevových akcích. Ve druhém čtvrtletí roku 2018 provedla Česká obchodní inspekce 1308 kontrol obchodů se zaměřením právě na slevy a výprodeje a porušení právních předpisů zjistila v 679 případech (51,9 %).
Jednotlivé inspektoráty ČOI často využívají při kontrolní činnosti podněty od spotřebitelů, kteří se setkávají v rámci slevových akcí s nesprávným účtováním cen výrobků. Zpravidla jsou účtovány ceny vyšší, než jsou ceny deklarované. Mnohdy také není spotřebitel seznámen s výší ceny po slevě vůbec,
říká ředitel České obchodní inspekce Mojmír Bezecný.
V 304 případech prodejci nedodrželi poctivost prodeje výrobků a služeb, jednalo se např. o nesprávné účtování cen. V dalších 217 případech prodávající neinformoval v souladu s cenovými předpisy spotřebitele o ceně prodávaných výrobků nebo poskytovaných služeb. Při porušení tohoto paragrafu šlo často o případy, kdy spotřebitel nebyl seznámen s konečnou cenou,
dodává Jiří Fröhlich, mluvčí ČOI.
ČOI pokutuje například i případy, kdy prodejvi nevydají doklad o zakoupení výrobku, ve druhém čtvrtletí zaznamenali kontroloři 76 takových případů.
Inspekce uložila ve druhém čtvrtletí celkem 575 pokut v celkové výši 9 595 500 Kč. Nejvyšší pokuty byly uloženy společnosti Ahold, která provozuje prodejny Albert, v celkové výši 2 485 000 Kč (celkem pět pokut, kdy nejvyšší činila 1 700 000 Kč).
Dalších devět pokut v celkové výši 2 090 000 Kč byly uděleny společnosti Penny Market a čtyři pokuty v celkové výši 970 000 Kč společnosti Tesco.
Dále ČOI vydala zákaz prodeje výrobků, které nesplňovaly požadavky zvláštních právních předpisů, v celkovém množství 4858 kusů. Hodnota zakázaného zboží činila 729 119 Kč. Dalším opatřením bylo vydání zákazu používání 81 kusů měřidel neodpovídajících požadavkům zvláštních právních předpisů,
dodává Fröhlich.