Smlouvy se dnes dají uzavřít i na dálku, čehož využívají obchodníci například při telefonických nabídkách. Zde může každé vaše neuváženě vyslovené „ano“ znamenat závazné přijetí smlouvy. Kamenem úrazu je pak fakt, že pro pozdější „reklamaci“ v drtivé většině spotřebitelé nemají k dispozici záznam hovoru.
Obsahem smlouvy je vše, co jste odsouhlasili v průběhu hovoru. Pokud nemáte, jak si ověřit, co při hovoru zaznělo, budete velmi obtížně prokazovat svá tvrzení,
upozornil Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest.
Podnikatel navíc nemá podle zákona povinnost poskytovat vám smlouvu v písemné formě. Jedinou výjimku představují smlouvy o elektronických komunikacích, u nichž zákon výslovně stanoví, že poskytovatel služeb musí ihned po uzavření smlouvy dodat spotřebiteli veškeré informace o jejím obsahu v elektronické nebo listinné podobě. Čtrnáctidenní lhůta pro odstoupení od smlouvy pak počíná běžet až od chvíle, kdy jsou spotřebiteli příslušné informace k dispozici.
V praxi se podle Zeleného lze u telefonických nabídek setkat dokonce i s případy, kdy si podnikatel telefonický hovor účelově sestříhá podle své potřeby a původně nevinná konverzace se změní ve zbraň použitou proti spotřebiteli. To jsou ovšem již extrémní případy. Většinou si spotřebitelé komplikují život sami tím, že v rámci telefonického hovoru kývnou na nabídku, která na první pohled vypadá lákavě. Poté si ale zjistí více informací, popřemýšlí a své rozhodnutí změní,
popisuje Zelený. V takovém případě musíte stihnout pro odstoupení od smlouvy, která začíná běžet od jejího uzavření a trvá dva týdny (např. při sjednání kupní smlouvy začíná lhůta běžet až od převzetí zboží).
Odstoupení od smlouvy nikdy neoznamujte podnikateli telefonicky, protože pokud si hovor nenahrajete, později už neprokážete, že k odstoupení skutečně došlo. Zašlete výpověď písemně.
Promeškání lhůty pro odstoupení od smlouvy pro vás může mít dalekosáhlé důsledky. Pokud si objednáte setrvačný prodej pamětních mincí, bude vám schránku v pravidelných měsíčních intervalech zaplavovat nepotřebné zboží, které už nepůjde vrátit. Jestliže odsouhlasíte změnu dodavatele energií či operátora, může vás navíc kromě nevýhodné smlouvy postihnout i sankční poplatek za předčasné zrušení vaší stávající smlouvy,
vypočítává Zelený jednotlivé příklady.