Hlavní navigace

Podomní podvodníci mají nové fígle. Vydávají se za někoho jiného a volají předem

Sdílet

Gabriela Hájková

Všechno se vyvíjí. Bohužel i praktiky podomních prodejců. Někteří z nich nyní zkouší novou strategii, která budí v lidech větší důvěru. Ještě než zazvoní přímo u vás doma, ohlásí se telefonickým hovorem s tím, že jsou zaměstnanci Energetického regulačního úřadu (ERÚ) nebo zastupují vašeho současného dodavatele. Když pak skutečně přijdou, nejste překvapení a spíš jim podepíšete například protokol o revizi měřidla, který je ve skutečnosti smlouvou s novým dodavatelem energií.

Někteří naši zákazníci byli kontaktováni obchodníky, kteří se představili jménem naší společnosti a domlouvali si s nimi schůzku z důvodu kontroly elektroměru. Při návštěvě naše klienty přesvědčovali, že odebírají drahou energii z Německa nebo že je nutné revidovat stávající smlouvy, informovala Stanislava Červinková ze společnosti E.ON Energie.

Podomní prodejci vás také mohou přesvědčovat, že máte špatně nastavenou smlouvu, nebo že pokud chcete ušetřit, musíte podepsat doklad o změně tarifu. Ve skutečnosti se ale jedná opět o novou smlouvu na dodávky elektřiny nebo plynu, často překrytou jiným papírem, varuje Jana Poncarová z projektu EnergetickaPoradna.cz.

Na schůzkách si tito prodejci často vyprosí vaši současnou smlouvu s dodavatelem energií nebo alespoň fakturu, ze které opíšou potřebné údaje pro změnu dodavatele. Když odmítáte doklady ukázat, mohou zastrašovat například tím, že vám hrozí demontáž elektroměru.


Dříve podomní prodejci obcházeli domácnosti bez předchozího ohlášení. Poté, co většina měst a obcí přijala vyhlášku zakazující podomní prodej si ale začínají setkání se zákazníky domlouvat dopředu. Problém je, že samotné sjednání schůzky je standardním postupem u řady společností a využívají ho i velcí dodavatelé, takže se špatně rozlišuje, kdo je vlastně podvodník a kdo nikoli. Při sjednání schůzky s obchodním zástupcem naší společnosti uvádí operátor vždy jméno obchodníka, který se k zákazníkovi dostaví. Jeho jméno si navíc může zákazník ještě před schůzkou ověřit na zákaznické lince E.ON. Operátor také vysvětlí účel schůzky, tedy nabídku produktů a služeb společnosti E.ON. Nikdy nepoužívá záludné důvody, jako je kontrola elektroměrů, zdůraznila Červinková s tím, že při schůzce se obchodní zástupce vždy prokáže identifikační kartou, na jejímž předložení byste měli vždy trvat.

Jak tedy poznat rozdíl? Pokud vám někdo zavolá předem a bude chtít sjednat schůzku, vždy si jeho uvedené jméno předem ověřte na zákaznické lince dané společnosti, kterou má zastupovat. To je totiž asi nejjednodušší a nejúčinnější obrana. I když budete vždy vyžadovat identifikaci průkazem, může se jednat o napodobeninu. Napovědět by vám mělo i samotné jednání prodejce. Pokud na vás jakkoli tlačí, rozhovor ihned ukončete.

Pokud se nějakému prodejci podaří vás přesto oklamat a vy podepíšete nastrčenou smlouvu, co nejdříve zašlete firmě doporučený dopis s odstoupením od smlouvy podle paragrafu 11a odst. 3 energetického zákona. Smlouvu uzavřenou s podomním prodejcem můžete vypovědět ještě 15 dnů poté, co nový dodavatel zahájí dodávky energií, zdůraznil Petr Woff, redaktor magazínu KupníSíla.cz s tím, že výpověď by vždy měla obsahovat identifikační údaje zákazníka, jako je jméno, adresa, číslo uzavřené smlouvy a kód odběrného místa.

Dalším řešením je kontaktovat svého dodavatele a o situaci ho informovat. On sám má jen omezené možnosti, jak se podvodníkům bránit, ale může vám pomoci s odstoupením od smlouvy, pokud si s ním nevíte rady.

Našli jste v článku chybu?
Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?

Žádné názory

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).