Hlavní navigace

Obchodníci se zkoušejí vyhnout reklamacím. Na co mají právo a co už si nesmí dovolit?

Veronika Doskočilová

Při vyřizování reklamací se obchodníci někdy dopustí jednání, které není vůči vám jako spotřebiteli fér a ne vždy je možné ho ihned odhalit. Jedním z nich může být například to, že vám prodejce odmítne vzít zboží k reklamaci. To ale nesmí, i kdyby si myslel, že reklamace je neoprávněná. A někdy ani nemusíte dodat příslušenství. Při uplatnění reklamace nemusíte dodat příslušenství, pokud je zjevné, že s ním vytýkaná vada zboží vůbec nesouvisí. Stejně tak nemusíte prodejci odevzdat telefon, pokud reklamujete jenom nabíječku. Pokud jste ztratili účtenku, nezoufejte. I když mnozí obchodníci tvrdí opak, není vaší povinností s sebou doklad o koupi přinést, říká Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu.

Vaší povinností je pouze prokázat, že jste dané zboží zakoupili u konkrétního obchodníka. Kromě účtenky to ale můžete dokázat i výpisem z bankovního účtu nebo starším reklamačním protokolem. Ten vám prodejce musí vystavit vždy. Máte-li sjednáno pojištění poškození či krádeže zboží, pohlídejte si také, aby se prodávající nezbavil své odpovědnosti za vady nahlášením pojistné události. Jestliže dosud neuplynula záruční doba, není potřeba čerpat pojistné plnění, čímž byste přišli o svá práva ze záruky, radí Lukáš Zelený.

Reklamaci pak musí prodávající vyřídit do 30 dnů. V této lhůtě musí stihnout posoudit vadu, rozhodnout o výsledku reklamace, provést daný úkon a navíc vás o tom informovat. Zmeškaný hovor z neznámého čísla ale není dostatečný, aby mohl prodejce říci, že vás informoval.

Obchodníci občas zkoušejí reklamace zamítnout z důvodu, který s vadou nesouvisí. Například zamítnou reklamaci nefunkčního softwaru, protože má váš telefon prasklý displej. To si ale líbit nenechte. A ani pokud prodejce reklamaci zamítne, nemůže bez vašeho přání provést mimozáruční opravu, i kdyby byla bezplatná. Pokud po vás bude chtít obchodník proplacení nákladů na reklamaci, rovněž jedná protiprávně. Někdy se obchodník pokusí zajistit si náhradu vynaložených nákladů tím, že spotřebiteli zboží ze zamítnuté reklamace zašle na dobírku. Takové jednání si už ale skutečně koleduje o podnět České obchodní inspekci, uzavírá Lukáš Zelený.

Našli jste v článku chybu?