Občané, kteří budou komunikovat se státem elektronicky, nakonec datovku mít nemusí

2. 11. 2022

Sdílet

Automatické zřízení datových schránek se bude od ledna příštího roku týkat asi jen podnikatelů a právnických osob. Běžným občanům, kteří nepodnikají, ale chtějí využívat elektronické služby státu za pomoci digitální identity, se automaticky zakládat nebudou.

Co se bude dít na začátku roku a jak si datovku chytře nastavit, aby vám neutekla žádná zpráva? Dozvíte se to v článku Datové schránky 2023: Komu budou zřízeny automaticky, kdo je může blokovat a jak je chytře používat?

Původní právní úprava, kterou posvětila ještě vláda Andreje Babiše, přitom počítala s tím, že datovou schránku stát od příštího roku automaticky zřídí každému občanovi, který se s platností od 1. ledna 2023 přihlásí k nějaké digitální službě státu s pomocí elektronické identity, např. pomocí bankovní identity, identity občana nebo eObčanky (zpětně využití elektronické identity např. v letošním roce tedy datovku nezaloží). Návrh Ministerstva vnitra na zrušení této části zákona o elektronických úkonech dnes schválila vláda.

Chceme běžné občany přesvědčovat, že mít datovku se vyplatí, nechceme jim ale cokoli nutit, uvedl ministr vnitra Vít Rakušan.

Pokud návrh stihne projít schvalovacím procesem, bude i nadále platit, že běžným občanům bude datovka zřizována jen na jejich žádost.

Občanům, kteří podnikají a právnickým osobám, které datovku dosud nemají (např. nadace, SVJ apod.), stát naopak od ledna do března postupně datovou schránku zřídí automaticky.

Největší část subjektů z této skupiny (cca dva miliony), budou tvořit OSVČ, které mají IČO, dalších cca 200 tis. datových schránek bude pro zmíněné právnické osoby.

Na úřad pohodlně: co už dnes umí datové schránky? Přečtěte si také:

Na úřad pohodlně: co už dnes umí datové schránky?

Našli jste v článku chybu?

Autor aktuality

Autorka je zástupkyní šéfredaktora serveru Měšec.cz.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).