S novým občanským zákoníkem (NOZ) dojde ke změně některých pravidel, která se přímo dotýkají uzavírání smluv mimo prostory obvyklé k podnikání. Podle nich se přitom řídí vztahy mezi pořadateli předváděcích akcí a zákazníky, kteří zde nakoupili zboží nebo i smlouvy z podomního prodeje.
NOZ nově definuje smlouvy uzavřené mimo místo obvyklé k podnikání. Nově sem spadají i kontrakty uzavřené sice v prostorách obvyklých pro podnikání ale poté, co byl spotřebitel osloven mimo ně.
Kromě toho NOZ prodlouží i lhůtu pro odstoupení od smlouvy při nákupu na internetu. Spotřebitel může dopis poslat i poslední den této lhůty a tak ten může být doručen i po jejím doběhnutí. Až do 14 dnů od odstoupení od smlouvy pak může zákazník zboží vrátit a stejná lhůta platí i pro vrácení peněz kupujícímu.
Nový občanský zákoník reaguje na trend oslovování spotřebitelů na ulici za účelem sjednání smlouvy. Naše sdružení se setkává s případy, kdy jsou spotřebitelé po krátkém jednání na ulici vylákáni do blízké kanceláře, kde smlouvu podepíší bez bližší znalosti dané společnosti a povahy zboží. Vítáme i nastavení jasných mantinelů, co se týče lhůty pro vrácení zboží a peněz. Vstřícným krokem směrem ke spotřebiteli je určitě i to, že pokud podnikatel umožní vyplnění vzorového formuláře pro odstoupení od smlouvy na svých internetových stránkách, bude mít povinnost potvrdit spotřebiteli jeho přijetí,
uvedla právní poradkyně sdružení Spotřebitel net Kristýna Opletalová.
Podle nových informací si ale „šmejdi“ hledají nové cesty, jak na právní úpravu reagovat. V poslední době se například snaží přemluvit například jednoho z důchodců, aby se akce v menším rozsahu konala přímo u něj doma za účasti dalších.