Češi byli v roce 2016 nejvíce nespokojeni s postupem při reklamaci mobilních telefonů. Nejčastějším důvodem neuznání reklamace bylo údajné mechanické poškození přístroje. Stěžovali si ale také na to, že obchodníci nedodržovali reklamační lhůty a neuznávali jim prodloužené záruky. Vyplynulo to z informací, které zveřejnila společnost Vašenároky.cz
Mechanické poškození přístroje v případě reklamace mobilního telefonu uvádělo 70 % Čechů, kteří mobil reklamovali a byla jim reklamace zamítnuta. Prodejci při neuznání reklamace velmi často uvádějí argument, že porucha se nevtahuje na záruku, jelikož byla způsobena nevhodnou manipulaci se zbožím, mnohdy se však jedná pouze o výmluvu prodejce, aby nemusel hradit náklady na opravu,
říká právník Petr Novák ze společnosti Vaše nároky.cz.
Častým problémem, kteří dotázaní uváděli, bylo i zamítnutí reklamace softwaru kvůli poškození hardwaru. Jinými slovy jim obchodník odmítl kvůli odřenému telefonu vyreklamovat například závadu nefunkčního zvuku.
Problémy však Češi neměli jen s reklamací mobilního telefonu, ale například i v případě reklamace nábytku či elektroniky. Důvodem pro neuznání bylo v drtivé většině případů údajné nevhodné zacházení s produktem.
Často také obchodník nedodržel reklamační lhůtu, která je ze zákona 30 dní. Nedodrží-li prodejce tuto zákonnou lhůtu, vzniká kupujícímu právo na odstoupení od kupní smlouvy. V takovém případě může kupující žádat vrácení kupní ceny zakoupené věci, nezáleží již na tom, jaký je výsledek reklamace,
vysvětluje Petr Novák.