Nesouhlasíte se zvýšením ceny energií? Nevýhodné smlouvy se můžete zbavit

Sdílet

Jestliže váš dodavatel elektřiny nebo plynu jednostranně změní obchodní podmínky a zvýší vám tím cenu za odběr energií, můžete se z nevýhodné smlouvy vyvázat. Pokud vám změnu neoznámí individuálně, máte na odstoupení od smlouvy 3 měsíce od počátku účinnosti změny.

V případě, že dodavatel vám zvýší neregulovanou cenu elektřiny či plynu, tedy část, jejíž výši může ovlivnit, případně změní jiné smluvní podmínky způsobem, s nímž nesouhlasíte, můžete od smlouvy odstoupit. Zvýšení cen či změny obchodních podmínek můžete využít za situace, kdy jste uzavřeli nevýhodnou smlouvu o dodávce energií na dobu určitou. Při odstoupení od smlouvy kvůli zvýšení cen či změně obchodních podmínek vůči vám totiž dodavatel nemůže uplatňovat žádné sankce, vysvětluje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest.

Lhůta pro samotné odstoupení pak závisí na způsobu, jakým vás dodavatel o změně informoval. Pokud vám ji neoznámil, máte právo odstoupit bez uvedení důvodu do 3 měsíců od data zvýšení ceny nebo od data změny jiných smluvních podmínek. Pokud vám změnu náležitě oznámil, můžete odstoupit do 30 dnů před účinností této změny. Jestliže vás ale dodavatel řádně poučí o vašem právu na odstoupení od smlouvy, můžete odstoupit nejpozději desátý den přede dnem účinnosti změny.

Náležité oznámení ze strany dodavatele však musí splňovat určité podmínky. Není možné, aby informaci jen zveřejnil na webových stránkách nebo vyvěsil v provozovně. Dodavatel musí oznámení zákazníkovi doručit, typicky prostřednictvím pošty, e-mailu nebo sms. Jinak se nebude k oznámení přihlížet a zákazník bude mít právo odstoupit od smlouvy ve lhůtě tří měsíců od účinnosti změny, uvádí Lukáš Zelený.

Našli jste v článku chybu?

Autor aktuality

Psaním jsem skloubila své znalosti ze studií financí a žurnalistiky. Ráda se učím nové věci, tančím a běhám.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).