Nepřišly vám dárky, které jste platili online? Peníze můžete dostat zpět

21. 12. 2016

Sdílet

Pokud jste nakupovali v e-shopu, který vám zboží nezaslal a jeho provozovatel nereaguje ani na žádosti o vrácení peněz, vyzkoušejte chargeback. Obraťte se na banku, která vydala kartu, ze které jste platbu provedli.

Poskytovatelé platebních karet nabízejí nástroj zvaný chargeback, díky němuž může banka spotřebitele obrazně řečeno stáhnout peníze zpět od banky obchodníka. Podmínkou ale je, že spotřebitel zaplatil kartou, a nikoli převodem, a že podnikatel neprokáže, že zboží dodal, vysvětlil Ondřej Tichota z Evropského spotřebitelského centra. K žádosti byste měli připojit i dokumenty, jako je kopie objednávky či faktury, výpis z účtu, kde je platba zaznamenána a kopie komunikace s obchodníkem.

Pamatujte na to, že poskytovatelé karet nejsou ze zákona povinni chargeback provádět, ale někteří to pro své klienty dělají dobrovolně. Podobné možnosti řešení sporů pak nabízejí i systémy elektronických peněženek v rámci svých center zákaznické podpory, zdůraznil Tichota a dál upozornil, že tato možnost naopak nevzniká, pokud platíte převodem a právě proto podvodníci často vyžadují právě tento způsob platby.

Máte-li pochybnosti o daném e-shopu, můžete ho zkusit prověřit i podle návodu na webu Evropského spotřebitelského centra.

Pokud se spotřebitel dostane do sporu s podnikatelem z jiné země Evropské unie, Norska nebo Islandu, může mu s řešením bezplatně pomoci Evropské spotřebitelské centrum, dodal ještě Tichota s tím, že centrum působí při České obchodní inspekci a je jedním ze 30 členů sítě Evropských spotřebitelských center, financované Evropskou komisí a účastněnými státy.

Našli jste v článku chybu?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).