Z hlediska platební morálky jsou pro finanční instituce nejrizikovější klienti ve věku do 24 let. Více než 16 % z nich v současnosti nezvládá splácet své závazky. Vyplývá to ze statistik Bankovního a Nebankovního registru klientských informací (BRKI a NRKI), podle kterých ze 147 tisíc úvěrů těmto mladým lidem je jich 24 tisíc ve skupině „ohrožené úvěry“ (nebyly zaplaceny minimálně 3 po sobě jdoucí splátky, nebo došlo ke zesplatnění).
Za poslední rok jsme u této skupiny zaznamenali nárůst počtu úvěrů o necelých 18 tisíc, zatímco počet nesplácených úvěrů vzrostl o 9 tisíc. Lze proto očekávat, že finanční instituce budou tuto věkovou skupinu prověřovat mnohem pečlivěji
, myslí si Jiří Rajl, výkonný ředitel sdružení CNCB – Czech Non-Banking Credit Bureau, které provozuje Nebankovní registr klientských informací.
Podle něj už nyní rostou počty dotazů finančních institucí do registrů. Během loňska už přesáhly hranici tří milionů. A zvyšuje se také počet zamítnutých žádostí o úvěr. Zatímco v září roku 2015 evidoval Bankovní a Nebankovní registr 648 tisíc odmítnutých žádostí, v září 2016 to bylo již téměř 661 tisíc odmítnutých žádostí,
upřesnil Rajl.
Podle statistik Poradny při finanční tísni dlužníci často své problémy se splácením neřeší včas. Za minulý rok se na Poradnu obrátilo přes 11 tisíc klientů, kteří nejčastěji dlužili od 300 do 600 tisíc korun. Celá čtvrtina prvoklientů se přitom cítí předlužená více než 4 roky, další necelá polovina jeden až tři roky a pouze čtvrtina klientů řeší své předlužení do jednoho roku.