Náborový příspěvek se na přitahování nových zaměstnanců používá hlavně tam, kde je jich největší nedostatek, tedy ve výrobě a v IT. Nejčastěji ho firmy využívají pro získání pracovníků na pozice dělník, operátor výroby, skladník a programátor a pak se náborové příspěvky pohybují v jednotkách tisíc korun. U kvalifikovanějších pozic ale dosahují i desítek tisíc a v některých případech dokonce překračují hranici sta tisíc. Vyplývá to z šetření personální agentury Grafton Recruitment.
Nejméně se náborové příspěvky rozdávají v Praze, ve Středočeském kraji a na Ostravsku, nejvíce naopak na Jižní Moravě, v Královéhradeckém kraji a na Olomoucku. Z hlediska oborů vedou ty výrobní a technické, především strojírenství, automobilový průmysl, informační technologie a zdravotnictví.
Nejčastěji se náborový příspěvek vyplácí po konci zkušení doby, v menším počtu případů po půl roce nebo po roce. Výjimečně bývá celý či zčásti vyplácen už při nástupu do pracovního poměru. Náborový příspěvek bývá primárně vázán na pokračování pracovního poměru po zkušební době, někdy také na docházku a spokojenost s prací zaměstnance,
vysvětlil Martin Ježek, obchodní ředitel Grafton Recruitment.
Náborový příspěvek má podle něj smysl hlavně když firma hledá více zaměstnanců na danou pozici, má horší pověst na trhu práce nebo má dlouhodobě problém s nedostatkem vhodných kandidátů. Jeho výše a způsob vyplácení by měl vycházet např. z typu pozice a z fluktuace na ní.
Na dělnických pozicích se náborový příspěvek pohybuje běžně mezi 5–10 tisíci korun, u kvalifikovanějších profesí osciluje mezi 10–20 tisíci korun. U kvalifikovaných a nedostatkových povolání, typicky v IT, bývá jeho výše běžně 20–40 tisíc, přičemž výjimečně mohou tyto pobídky dosáhnout až na 100 tisíc korun,
informoval Ježek s tím, že rekord drží engineeringová společnost, která loni v Brně obsazovala pozice zkušených softwarových vývojářů a nabízela statisícové částky za doporučení i formou náborového příspěvku.