Na co si dát pozor při nákupu dárků přes zahraniční e-shopy?

Sdílet

Nakupovat dárky přes internetové obchody je pro Čechy už dlouhou dobu standardem. Stále obvyklejší je pak nakupování dárků ze zahraničí, kde je mnohdy širší výběr a lepší cena. Při objednávání ze zahraničních e-shopů je ale důležité si dát pozor na několik věcí, aby se nakonec nákup neprodražil.

Hlavní z nich je kurz. Při nákupu v zahraničí totiž vidíte cenu v místní měně a pokud nemáte cizoměnový účet, musí částka projít konverzí. Nejčastější měnou bývá euro. Kurzy jednotlivých bank se přitom liší, a to i o 2 % . Vždy se dívejte po označení kurzu „deviza prodej“, který ukazuje, jakou konverzí měna projde, a tím i jaká bude výsledná částka za zboží v českých korunách. Podle kurzu eura se obvykle dá i dobře odhadnout, jaké budou kurzy pro další nabízené měny. A u nich bývá rozdíl ještě větší, třeba u čínské měny klidně více než 4 %, což už je v konečné ceně dost znát, říká Kamil Rataj z představenstva Banky CREDITAS.

U e-shopů v Evropské unii jsou minimální práva spotřebitele sjednocená a není potřeba je příliš mapovat, ale u e-shopů mimo EU je dobré se podívat, za jakých podmínek je například možné zboží reklamovat či zda je možné jej bez sankcí po určitou dobu vrátit. Důležité je také si uvědomovat, že unijní obchody již zobrazují cenu včetně DPH (a to ve výši platné v zemi obchodu), zatímco u mimounijních tomu tak být nemusí. Navíc je potřeba počítat i s dovozním clem, které se platí u zboží v hodnotě nad 150 eur. U jakéhokoli obchodu, který neznáte, je navíc vhodné poptat se po referencích a zkušenostech dalších zákazníků, například na sociálních sítích.

Vyplatit se také může používat pro internetové nákupy jinou kartu než tu, kterou běžně platíte. Tzv. virtuální karta je od té hlavní oddělená, a tudíž nehrozí tolik problémů, pokud by například došlo k jejímu zneužití. Při platbě preferujte e-shopy, které mají na svých stránkách zabezpečený přenos dat (tzv. SSL protokol – v adresním řádku je https:// a ikona zámečku). Ideálně si vybírejte obchody podporující bezpečnostní standardy k ochraně dat – 3D Secure, rozšířeny jsou hlavně v Evropě. U 3D Secure obchodníka (poznáte jej podle loga MasterCard SecureCode nebo Verified by VISA) nezadáváte citlivé údaje na stránkách e-shopu, ale na zabezpečené platební bráně, transakce bývá obvykle autorizována také jednorázovým potvrzovacím kódem, dodává Kamil Rataj.

Našli jste v článku chybu?

Autor aktuality

Psaním jsem skloubila své znalosti ze studií financí a žurnalistiky. Ráda se učím nové věci, tančím a běhám.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).