Dostali jste pod stromeček dárek, který vám nesedí, už ho máte nebo jste ho dostali rovnou dvakrát? Při snaze o vrácení či výměně zboží za jiné se můžete často setkat s neochotou obchodníků. Podle zkušeností spotřebitelů, kteří se obrátili na linku časopisu dTest prodejci často zakoupené zboží odmítají přijímat a někdy nepřistoupí ani na výměnu za jiný sortiment. Jeho postoj je ale podle zástupců časopisu dTest v souladu se zákonem.
Prodejce v kamenné prodejně nemá zákonnou povinnost zakoupené zboží vzít zpět nebo vyměnit jen z důvodu, že se zákazníkovi nehodí,
uvedl Jan Votočka, právní poradce čsopisu dTest s tím, že pokud si spotřebitel koupi rozmyslí, nemusí mu prodejce vyhovět ani v případě, kdyby se zákazník vrátil třeba jen pět minut po odchodu od pokladny.
Výjimkou jsou případy, kdy prodejce předem výslovně garantuje možnost vrácení nebo výměny zboží. Nejčastěji tuto informaci najdete přímo na provozovně či na dokladu o zaplacení. Stačit by ale mělo i ústní prohlášení. Prodejce si též může stanovit různé podmínky, zejména lhůtu pro uplatnění tohoto požadavku. Takovéto právo je pak vymahatelné, a to třeba i soudní cestou,
uvádí zpráva časopisu dTest.
Pokud vám ale prodejce slíbí možnost vrácení jen ústně, budete mu těžko později dokazovat, že tak učinil. Abyste měli v ruce důkaz, trvejte příště po takovém slibu na potvrzení této možnosti přímo na doklad o zaplacení.
Lehčí situaci mají obdarovaní, kteří mohou dárek vrátit prostřednictvím e-shopu. Mohou totiž využít zákonné 14denní lhůty (od převzetí zboží) pro odstoupení od smlouvy bez udání důvodu.
Zákazník pak má právo na vrácení celé kupní ceny a to včetně poštovného a balného vynaloženého za cestu od prodejce ke spotřebiteli. Odstoupení však musí být v dané lhůtě prodejci doručeno, nestačí jej pouze odeslat. Zvláště v období vánočních svátků tak jde o velmi šibeniční lhůtu,
upozornil Votočka na to, že otálet se vám nemusí vyplatit.