Lidem se pomalu vrací chuť utrácet, více než dřív ale přemýšlí, za jaké nákupy své peníze vynaloží, vyplývá z průzkumu mezinárodní studie Barometr Cetelem 2010. Ta zkoumala postoje spotřebitelů na velkých evropských trzích. Nejdůležitější zůstává při nákupu i nadále cena, důležité je ale také to, aby spotřebitel cítil, že mu produkt přinese nějakou přidanou hodnotu. Útraty za zbytečnosti podle průzkumu nyní moc v kurzu nejsou.
Analýza sebraných dat také ukázala, že finanční krize razantně změnila spotřebitelské zvyklosti. Lidé se více snaží kupovat kvalitnější výrobky a více nakupují přes internet. Zvýšil se také podíl nákupů použitého zboží. To ale zatím Češi nevyhledávají tolik, jako evropští sousedé. Zboží z druhé ruky nejvíce nakupují Němci, Francouzi, Britové a Poláci.
Dalším trendem, který začíná pronikat do nákupů evropských spotřebitelů, je zvýšený zájem o produkty ekologického zemědělství. Zájem o bio výrobky a fair trade produkty je ze strany Čechů na nejnižší úrovni mezi sledovanými evropskými zeměmi. Pro české spotřebitele je totiž stále důležitější cena zboží, než ochrana životního prostředí; ještě méně podstatný je jeho původ,
uvedl Václav Horák, generální ředitel společnosti Cetelem.