Hlavní navigace

Lidem se vrací chuť utrácet, o nákupech ale více přemýšlejí

21. 4. 2010

Sdílet

Lidem se pomalu vrací chuť utrácet, více než dřív ale přemýšlí, za jaké nákupy své peníze vynaloží, vyplývá z průzkumu mezinárodní studie Barometr Cetelem 2010. Ta zkoumala postoje spotřebitelů na velkých evropských trzích. Nejdůležitější zůstává při nákupu i nadále cena, důležité je ale také to, aby spotřebitel cítil, že mu produkt přinese nějakou přidanou hodnotu. Útraty za zbytečnosti podle průzkumu nyní moc v kurzu nejsou. 

Analýza sebraných dat také ukázala, že finanční krize razantně změnila spotřebitelské zvyklosti. Lidé se více snaží kupovat kvalitnější výrobky a více nakupují přes internet. Zvýšil se také podíl nákupů použitého zboží. To ale zatím Češi nevyhledávají tolik, jako evropští sousedé. Zboží z druhé ruky nejvíce nakupují Němci, Francouzi, Britové a Poláci. 

Dalším trendem, který začíná pronikat do nákupů evropských spotřebitelů, je zvýšený zájem o produkty ekologického zemědělství. Zájem o bio výrobky a fair trade produkty je ze strany Čechů na nejnižší úrovni mezi sledovanými evropskými zeměmi. Pro české spotřebitele je totiž stále důležitější cena zboží, než ochrana životního prostředí; ještě méně podstatný je jeho původ, uvedl Václav Horák, generální ředitel společnosti Cetelem.

Našli jste v článku chybu?
  • Aktualita je stará, nové názory již nelze přidávat.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor aktuality

Autorka je zástupkyní šéfredaktora serveru Měšec.cz.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).