Hlavní navigace

Kupujete nemovitost? Rezervační smlouvě věnujte velkou pozornost, zahrňte do ní i vlastníka

Sdílet

Při nákupu nemovitosti a komunikaci s realitním makléřem se často dostanete do situace, že makléř po vás bude chtít podepsat rezervační smlouvu. Ovšem pozor na ukvapený podpis. Tím spíše, pokud na vás realitní makléř tlačí s tím, že má další zájemce, a že by se smlouva měla podepsat hned.

Záleží také na tom, co je ve smlouvě uvedeno, a k čemu se zavazujete vy a makléř. Škála možností je velmi široká. Bude-li to smlouva ve prospěch realitní kanceláře, zaváže se jen k tomu, že sama nebude nemovitost nabízet nikomu dalšímu, a to třeba za poplatek 4 % z ceny nemovitosti, uvádí Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest. Tím vám ale nezaručí, že nemovitost nakonec bude vaše. Nabízet ji totiž dále může původní vlastník, a nemusí o tom nikomu říkat.

Kromě toho by měl makléř mít ve smlouvě zakotvenou odpovědnost za pravdivost a správnost všech informací, které se k vám skrze něho dostanou. Mezi další povinnosti by mělo patřit poskytování součinnosti pro úspěšnou koupi, zprostředkování komunikace mezi všemi smluvními stranami, patřičné vysvětlení všech kroků či příprava podkladů. Stává se, že budoucí kupující má vše domluvené, připravenou hypotéku k čerpání a neinformovaný vlastník se pak zdráhá podepsat zástavní smlouvu, protože dopředu nevěděl, jak takový vztah s bankou funguje a jaká je následnost jednotlivých kroků, říká Lukáš Zelený.

Nejjednodušší řešení i pro vás tak je, když i vlastník je jednou ze stran rezervační smlouvy. Pak totiž smlouva platí pro všechny zúčastněné, nejen pro realitní kancelář a vás jakožto kupce.

Pozornost pak ve smlouvě věnujte i pokutám za porušení povinností. A to jak vašich, tak makléřových.

Našli jste v článku chybu?
  • Aktualita je stará, nové názory již nelze přidávat.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor aktuality

Psaním jsem skloubila své znalosti ze studií financí a žurnalistiky. Ráda se učím nové věci, tančím a běhám.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).