Hlavní navigace

Kontrola na poště: Počet reklamací na doručování loni výrazně vzrostl

Jiří Hovorka

Počet reklamací na služby České pošty v roce 2017 vzrostl meziročně o 20 procent na 66 tisíc. Většina reklamací (82 %) se týkala dodávání poštovních zásilek. Pošta se dlouhodobě potýká s nedostatkem zaměstnanců, z čehož následně pramení problémy s doručováním. Statistiku zveřejnil Nejvyšší kontrolní úřad, který kontroloval hospodaření státního podniku v letech 2015 až 2017.

Z kontroly vyplynulo, že se České poště nedaří podle plánu převádět své pobočky na tzv. pošty Partner, které mají provozovat obce, fyzické nebo právnické osoby a které mají poskytovat základní poštovní služby s výjimkou roznášek a dodávek zásilek adresátům. Na konci roku 2017 mělo být převedeno 648 poboček pošt na pošty Partner, ve skutečnosti se do té doby podařilo převést 428 poboček. Celkově má být do roku 2025 převedeno 2527 pošt na pošty Partner.

Projekt Pošta Partner aktuálně není příliš výhodný ani pro poštu, ani pro obce. Přepracujeme ho a přijdeme s novou nabídkou, ze které budou mít prospěch obě strany. V převodu poboček na Poštu Partner máme skluz. Pro mě je ale důležitější, abychom správně vysvětlili starostům přínos tohoto projektu tam, kde dává smysl, a abychom se rozumně domluvili, než pouze sbírali čárky za počet převedených poboček, reagoval na závěry kontroly generální ředitel České pošty Roman Knap.

NKÚ se dále zaměřil na vybrané nákupy České pošty a odhalil některé dílčí nedostatky. Kontroloři například zjistili, že podnik nakoupil v letech 2015 a 2016 nábytek pro své pobočky, avšak téměř jej nevyužil. Ještě v roce 2018 bylo přibližně 90 procent z veškerého tohoto nábytku v hodnotě přesahující čtyři miliony korun uloženo ve skladech pošty.

Zprávu NKÚ velice vítám a beru ji jako důležitý podklad pro naši práci. S kolegy aktuálně hledáme úspory napříč celou Českou poštou a zjištění NKÚ v tom samozřejmě využijeme. Odstraníme neefektivní činnosti a utrácení skončí, protože pošta musí peníze směřovat hlavně na férové ocenění zaměstnanců a tolik potřebné zvýšení kvality poskytovaných služeb, dodal Knap.

NKÚ se zaměřil také na dohled za strany ministerstva vnitra, pod které státní podnik spadá. Ukázalo se, že ministerstvo v kontrolovaných letech nevykonalo u České pošty žádnou veřejnosprávní kontrolu. Podle NKÚ také neexistuje dlouhodobá koncepce rozvoje České pošty, kterou by resort měl mít vypracovanou a podle které by se měl podnik rozvíjet.

Našli jste v článku chybu?