Hlavní navigace

Kdy můžete reklamovat knihu a ve kterých případech nemáte šanci?

Gabriela Hájková

Koupili jste si knihu a teprve při čtení zjistili, že v ní chybí stránka? I knihu můžete jako každé jiné spotřební zboží reklamovat do 24 měsíců od jeho převzetí.

Protože ale knihy mají poměrně specifickou povahu, nemusí být vždy zcela jasné, co lze považovat za vadu a co nikoliv. Co v případě, kdy nejste spokojeni s jejím českým překladem, nebo jsou v knize tiskové chyby? Co můžete a nemůžete u knih reklamovat?

Zákon definuje vadné plnění jako situaci, kdy prodané zboží nemá vlastnosti, které si strany ujednaly, které prodávající či výrobce přislíbil nebo které kupující mohl rozumně očekávat. Věc je vadná také tehdy, nehodí-li se k účelu, pro který je určena, vysvětlil Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest.

Při koupi knihy většinou písemnou kupní smlouvu neuzavíráte, žádné konkrétní vlastnosti nebývají s prodejcem výslovně sjednány. Informace o druhu vazby či rozměrech a počtu stran, které se objeví v potvrzení objednávky, jsou ale pro prodávajícího závazné. V případě, že si tedy objednáte knihu, u níž je inzerována pevná vazba, a vy přitom obdržíte brožované vydání, je to důvod k reklamaci.

Co ale dělat, když koupíte výukovou knihu angličtiny, která je plná překlepů a gramatických chyb? Zde by bylo možné namítat, že kniha nesplňuje svůj hlavní účel – tedy to, že má být vhodná k výuce daného jazyka, myslí si Lukáš Zelený a stejný argument by podle něj bylo možné použít i při častém výskytu faktických chyb v odborných publikacích.

Za nesplněné očekávání vedle toho můžeme označit například situaci, kdy je text kvůli četným tiskovým chybám obtížně čitelný nebo snižuje požitek čtenáře z příběhu.
Rozpadající se vazba, poškrábané desky, vybledlý tisk. To vše jsou vady, které u knih můžete jednoznačně reklamovat,
uvedl Zelený.

Pokud ale nejste spokojeni s příběhem nebo vám nevyhovuje délka kapitol, pak vám nezbyde nic jiného, než knihu odložit. Reklamovat autorský záměr možné není. I překlad knihy je autorským dílem. Nelibozvučné formulace vět můžete odsuzovat, ale na reklamaci to není, uvedl Zelený, podle kterého naproti tomu faktické a gramatické chyby už zase naopak představují vadné plnění.

Chybovost ovšem musí podle Zeleného překračovat určitou rozumnou míru únosnosti, aby bylo možné argumentovat alespoň jedním ze zákonných důvodů pro reklamaci – nevhodnost k žádanému účelu nebo nesplněné očekávání. Pokud byste uplatnili reklamaci kvůli jedné zapomenuté čárce v souvětí, zřejmě byste příliš nepochodili, doplnil.

Při reklamaci platí, že nejprve můžete žádat bezplatnou opravu zboží. To ale u reklamace knihy dost dobře nepřipadá v úvahu, leda že by šlo o jediný zkažený výtisk nebo mechanické poškození, které by vyřešila výměna. Jestliže vydavatelství ale pustilo do tisku text se špatnou korekturou, nebude zřejmě za co knihu vyměnit a tak vám zbude pouze nárok na odstoupení od smlouvy nebo na přiměřenou slevu z kupní ceny.

Našli jste v článku chybu?