Pokud naleznete pod vánočním stromečkem dárek, který neodpovídá vašim představám, je možné jej vrátit či vyměnit tam, kde pro vás byl zakoupen. S tím prodejci často počítají, jelikož po vánocích se s tím setkávají každý rok.
Vrátit zboží ale můžete jen v případě, že bylo zakoupeno prostřednictvím dálkové komunikace, tedy nejčastěji po internetu či po telefonu. Nebo pokud bylo zakoupeno mimo prostory určené k podnikání, například na ulici. Navíc musíte zboží vrátit do 14 dnů, což může být v období Vánoc nedostačující časové období. Řada e-shopů ale zákazníkům, kteří nakupují předem, jejich aktivitu kompenzuje a dává jim možnost zboží vrátit například do konce roku nebo až do konce ledna. Povinnost jít nad rámec zákona sice nemají, ale lákají-li před Vánoci zákazníky na prodlouženou možnost vrácení zboží, musejí ji dodržet,
vysvětluje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest.
Během zmíněné lhůty můžete zboží vybalit a vyzkoušet. Vrátit jej ale musíte kompletní, v původním obalu a nepoškozené. Pokud by neslo stopy po vyzkoušení, právo odstoupit od smlouvy vám nezaniká. Následně vám prodejce musí peníze vrátit do 14 dnů od odstoupení od smlouvy.
V kamenném obchodě nemáte podle zákona nárok na to, aby vám za zboží vrátili peníze. Každý obchod tak situaci řeší po svém. Možnost vrátit či vyměnit zboží je zejména ve velkých obchodech a řetězcích obvyklá, není to však povinnost podnikatele. Každý rok se stává, že řada spotřebitelů odchází s nepořízenou, protože konkrétní prodejce neumožnil vrátit zboží nebo zákazník nesplnil podmínky pro vrácení, které si každý obchodník může nastavit podle sebe,
uvádí Lukáš Zelený.
Podmínky pro vrácení zboží jsou individuální a je dobré se podle nich řídit při výběru obchodu, zvlášť pokud si nejste jisti, zda se s dárkem trefíte. Většinou budete potřebovat původní účtenku, někdy i obal a všechny visačky. Některé obchody vám vrátí peníze, jiné vám nabídnou jen výměnu zboží či poukázku na další nákup.