Hlavní navigace

Kde se vidíte za 10 let? Aneb jaké otázky Češi u pohovoru nesnáší

Sdílet

Na pracovním pohovoru se Češi setkali už s lecjakými dotazy ze strany personalistů. Za nejhorší pak podle průzkumu agentury Grafton Recruitment považují otázku Kde se vidíte za 10 let?  Lidem ale vadí i dotazy týkající se rodinného stavu, dětí či sexuální orientace. Protože jde ale o oblasti, na které se personalisté nesmějí ptát, je možné je ponechat bez odpovědi.

Zvláštní a netypické otázky někdy personalisté volí úmyslně. Některé vás mají záměrně vyvést z komfortní zóny, jiné zkoumají logické uvažování nebo rychlost úsudku. Na všechny otázky se snažte odpovídat stručně, pozitivně a pravdivě, doporučuje Jitka Součková, marketingová manažerka Grafton Recruitment.

Některé otázky jsou ale bohužel personalisty položeny bez jakéhokoliv důvodu, nejsou relevantní, etické, anebo dokonce legální. Z průzkumu vyplývá, že pětina respondentů je nespokojena s otázkami na rodinný stav, věk nebo počet dětí. Na tyto otázky se ovšem personalisté nesmějí ptát. Podle zákoníku práce nesmí při přijímacím pohovoru zaznít ani dotazy na zdravotní stav a těhotenství, na sexuální orientaci, víru a politické smýšlení, ani na rodinnou a osobní situaci uchazeče.

Otázkám typu Máte děti?, Jste svobodný?, Kdo vám bude hlídat děti v době nemoci?, Plánujete jít na mateřskou? a podobně se můžete s upozorněním na daný fakt vyhnout.

Dále se pak 18 % respondentů během svých přijímacích pohovorů setkalo i s otázkami, které považovali za nevhodné či dokonce urážlivé. Dotazy na velikost poprsí, četnost návštěv WC během směny, názory na prezidenta Zemana či počet přátel opravdu nejsou relevantní a je zcela na místě, personalistu, který daný dotaz klade, na tuto skutečnost upozornit, radí Jitka Součková.

Za nejhorší otázku u přijímacího pohovoru pak označilo 17 % respondentů dotaz, kde se vidí za 10 let. Tato otázka je všaku odborníků na nábor zaměstnanců velmi oblíbená, jejím prostřednictvím se mohou dozvědět, jaké máte profesní ambice a cíle. Proto byste se na ni měli dopředu připravit. Na seznam neoblíbených dotazů se v našem šetření dostaly i další relevantní otázky. I když je 22 % respondentů považuje za hloupé a neprofesionální, na pracovní pohovor patří a uchazeči by si měli promyslet, jak na ně odpoví. S velkou pravděpodobností na ně budou odpovídat u většiny pracovních pohovorů, říká Jitka Součková.

Jedná se například o dotaz Proč právě naše firma? Těmito otázkami ověřují personalisté váš skutečný zájem o práci v dané firmě. Měli byste proto vědět, jaké produkty či služby firma nabízí, jací jsou hlavní konkurenti a co konkrétně vás láká.

Dále je to otázka na vaše silné a slabé stránky. Schopnost sebehodnocení a vlastní analýzy je pro personalisty důležitá. Očekávají od vás upřímnou odpověď.

A padnou pravděpodobně i otázky na plat. Tady odborníci doporučujé neodpovídat jedním konkrétním číslem, ale spíše rozpětím, o kterém se bude moci v případě přijetí vyjednávat. Důležitá je ale orientace v mzdových podmínkách dané pozice.

A připravte si i odpověď na otázku, proč jste skončili v předchozím zaměstnání. Personalisté zjišťují důvody vedoucí ke změně, aby se zaměstnavatel případně mohl vyhnout obdobnému problému. Měli byste se proto zdržet jakékoli kritiky svého současného/minulého zaměstnavatele, svých kolegů nebo poměrů ve firmě. Odpovědi by měly být vždy diplomatické, ale pravdivé.

Našli jste v článku chybu?
  • Aktualita je stará, nové názory již nelze přidávat.
  • 9. 11. 2018 22:01

    ks ud (neregistrovaný) ---.opera-mini.net

    Vzhledem k minimální nezaměstnanosti bych rád věděl, proč bych měl nakonec nastoupit právě u vaší společnosti.

  • 11. 11. 2018 11:35

    kkk (neregistrovaný) ---.ipv6.broadband.iol.cz

    "Za deset let se vidím na vašem místě personalisty, s platem kolem 100k, jak sjíždím kvalitní lajnu...."

  • 12. 11. 2018 18:54

    Hs (neregistrovaný) 178.248.249.---

    Zeptejte se někdy personalisty, proč právě tady pracuje, co ho tam motivuje, proč by vám doporučil tam dělat... Často jsou zaskočeni a koktaj.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).