Podomní prodej bývá často spojován s nepříliš poctivými praktikami samotných prodejců. Ačkoli řada obcí už tuto aktivitu zakázala, ne všichni to respektují a tak není ani dnes problém narazit na jejich praktiky. Jaké triky používají, aby vás ne zrovna poctivým způsobem získali pro svou službu?
Matoucí informace a zapřená identita
Může se například stát, že u vašich dveří zazvoní člověk, který se představí jako pracovník dominantního dodavatele energií, Energetického regulačního úřadu nebo distribuční společnosti. Pod nějakou záminkou pak sepíše formulář, kde poukáže na poznámku že „distributor zůstává“, aby zaplašil případné podezření z vaší strany. Často se přitom jedná o smlouvu, která má vést ke změně dodavatele. Poznámka vlastně nelže, protože distributor se pro dané území vážně nemění, mění se pouze dodavatel energií.
Pokud jste zmateni z informací, které vám tato osoba poskytuje, zavolejte před jakýmkoli podpisem přímo do společnosti, ze které by měl být. U těchto subjektů si pak tvrzení ověřte.
Kontrola elektroměru/plynoměru
Další záminkou, jak přinutit spotřebitele nějaký formulář podepsat nebo být vpuštěn přímo do bytu či jeho okolí, je kontrola elektroměru či plynoměru údajným zaměstnancem distribuční společnosti.
Odečet měřidel je vždy dopředu oznámen a provádějí ho pouze pracovníci energetické společnosti, kteří se prokážou příslušným průkazem,
vysvětlil běžný postup Vladimír Vácha ze společnosti E.ON. U vašeho distributora si tak můžete případné probíhající odečty ověřit. Kromě toho při skutečném odečtu po vás pracovník nebude vyžadovat fakturu, ale podomní prodejce ano.
Kontrola faktury či nastavení tarifu
Pokud po vás někde chce fakturu, protože vám ji chce zkontrolovat kvůli tarifu, měli byste zpozornět. Vůbec to nemusí být pracovník vašeho stávajícího dodavatele energií. Opět si můžete ověřit, zda u vašeho dodavatele vůbec podobná akce probíhá. Většinou se totiž neodehrává v terénu ale spíš telefonicky, což je pro dodavatele levnější.
Pozor tedy na podpis případné slevy, kterou vám prodejce u vašich dveří nabízí. Pravděpodobně je to opět smlouva o změně dodavatele. Nic nepodepisujte a svou fakturu ani jakoukoli jinou dokumentaci nedávejte z ruky, aby si z ní nemohl nikdo nic opsat.
Prodloužení smlouvy
Nebavte se ani s nikým, kdo by po vás chtěl vaše dokumenty o energiích (faktury či smlouvy) kvůli prodloužení smlouvy. Pokud totiž máte smlouvu na dobu neurčitou, tak ji prodlužovat vůbec nemusíte a běží až do podání výpovědi. Pokud máte smlouvu na dobu určitou, prodlužuje se automaticky, pokud se měsíc předem neozvete a nevypovíte ji.
V minulosti podomní prodejci dokonce tvrdili, že daný dodavatel na trhu končí či krachuje a je nutné se rychle přehlásit jinam. Pokud by společnost skutečně zkrachovala, zákazníky přebírá dodavatel poslední instance, který musí zajistit dodávky energie,
uvedl Vácha. V případě, že by k takové ojedinělé situaci skutečně došlo, vyrozumí vás váš dodavatel oficiálně dopisem či mailem podle nastavených pravidel vaší komunikace.
LED žárovka zdarma
Podomní prodejci potrápili nejednoho spotřebitele tím, že mu nabídli dárek (poslední masová akce byla s LED žárovkou). Ten přitom ve skutečnosti podepsal na žárovku kupní smlouvu, která byla spojena opět se změnou dodavatele.
Pokud se vám proto cokoli nezdá, vždy si vyžádejte dokumenty, které máte podepsat. Řekněte, že si je chcete prostudovat v klidu a skutečně tak učiňte. Nikdo vás nemůžu nutit, abyste něco podepsali ihned a nemohli si vzít pár dní na rozmyšlenou.