Hlavní navigace

Jak se pracuje v německé, italské, britské nebo asijské firmě?

Gabriela Hájková

Kultury různých zemí s sebou nesou také různé firemní filosofie, jak se do podnikání promítají zvyklosti daných zemí, jejich historie i mocenské struktury.

Společným jmenovatelem pro národy, jako jsou Italové, Francouzi či Španělé, jsou vřelé vztahy, ale také velmi dlouhé obědy s odpočinkem v podobě kávy pro dobré zažití. I když pracovní den začíná až mezi devátou a desátou hodinou, je pracovní doba obvyklá do pozdních odpoledních až večerních hodin, popisuje Kristýna Kunstová z personálně-poradenské společnosti McROY.

Němci a Rakušané podle ní mají zase firmy s jasným řádem, kde se příliš neuplatní improvizace a vše vyžaduje pevně stanovený scénář.

Zcela jiný svět představuje Asie. V mnoha případech se u asijských firem bez znalosti věci neobejdete, zdůrazňuje Kunstová a dodává, že například v Japonsku je vedle verbální komunikace velmi důležitá také neverbální komunikace, která je mnohdy rozhodující. Bývá také obvyklé, že při řešení určité problematiky nebo její prezentaci mluví především mladší manažeři. Rozhodují ovšem skoro vždy jejich starší kolegové, popisuje.  Obecně v asijské kultuře panuje téměř bezbřehá loajalita, která se utvrzuje zpěvem firemní hymny či společnými ranními rozcvičkami.

Anglické firmy jsou podle Kunstové hluboce založené na hierarchickém žebříčku. Jsou zde velmi znatelně rozdělené tzv. levely, kdy například není úplně obvyklé, aby se vedoucí celého oddělení otevřeně bavil s pracovníkem na pozici asistenta. Určitá přátelská komunikace zde existuje, ale jen na velmi povrchní bázi. Zdvořilostní pozdravy a oslovování křestním jménem je typickou ukázkou této komunikace. Co dělal šéf o víkendu, se ale nedozvíte, informuje.

V české firemní kultuře se stále nalézá odkaz z dob socialismu, který se může často projevovat odporem k přílišným pravidlům a autoritám. Negativním odkazem minulých dob, který se však postupem času daří minimalizovat, je pracovní morálka spojená s organizací času. Typicky se jedná o pauzy na hodinová kafíčka nebo ukončení pracovních činností dvě hodiny před koncem pracovní doby, upřesňuje Kristýna Kunstová a dodává, že druhý směr je dán polohou Česka a úzkou spoluprací s německými společnostmi. U nich se dá hovořit o dobré organizaci, důslednosti a schopnosti metodického vedení. Dovolím si tvrdit, že Češi bývají aktivní v rámci pracovního kolektivu i mimo pracovní dobu. Často jsou na programu společné akce, ať už se jedná o sportovní činnosti nebo posezení na pikniku či u piva, dodává.

Našli jste v článku chybu?