Připadá vám, že prodávající zamítl vaši reklamaci, aniž by se vadou pořádně zabýval nebo vám své rozhodnutí jakkoliv vysvětlil? K zamítnutí reklamaci musí mít prodejce zákonný důvod. Tím je nejčastěji mechanické poškození a běžné opotřebení zboží. Není ale důvod zamítat reklamaci kvůli mechanickému poškození, pokud přímo nesouvisí s reklamovanou vadou.
Pokud prodávající navíc zamítá reklamaci v prvních šesti měsících od převzetí zboží, neobejde se jen s lakonickým sdělením, že vada vznikla mechanickým poškozením nebo že se jedná o běžné opotřebení věci. Zákon říká, že projeví-li se vada v průběhu šesti měsíců od převzetí, má se za to, že věc byla od počátku vadná. Pro prodejce to znamená, že pokud chce reklamaci zamítnout, musí toto zákonné tvrzení vyvrátit,
zdůraznil Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest.
Vyvrátit zákonnou domněnku odpovědnosti za vadu může podle Zeleného prodávající například tím, že si nechá vadu odborně posoudit a spotřebiteli následně předloží vyjádření technika nebo nezávislého znalce. Jestliže prodávající zamítnutí reklamace neodůvodní, můžete namítat nevyřízení reklamace řádně v zákonné 30denní lhůtě a od smlouvy odstoupit,
radí Zelený.
Zákonné nároky se v průběhu trvání záruky nemění. To znamená, že i během prvního půl roku máte právo v prvé řadě na opravu, případně výměnu vadného zboží. V prvních šesti měsících je ale pozice spotřebitele silnější právě z toho důvodu, že zákon připisuje veškerou odpovědnost za vady prodávajícímu, kterému tím ztěžuje případné zamítnutí reklamace,
upřesnil Zelený.
To, že zákon přisuzuje prodávajícímu odpovědnost za vadu jen v prvních šesti měsících, však neznamená, že by měl prodávající později na odůvodnění zamítnuté reklamace zcela rezignovat. Správně posoudit vadu a řádně vyřídit reklamaci je jeho zákonnou povinností i přesto, že v této době už nenese důkazní břemeno. Pokud se prodávající vůbec nezabývá vytýkanou vadou, nelze reklamaci považovat za řádně vyřízenou. Prodávající se tak dopouští přestupku podle zákona o ochraně spotřebitele. Spotřebitelé se mohou s podnětem obrátit na Českou obchodní inspekci, která má pravomoc uložit obchodníkovi pokutu až do výše 3 000 000 Kč,
informuje Zelený.