Jak reklamovat zboží, když prodejce zanikl?

24. 11. 2015

Sdílet

Jak reklamovat zboží, pokud prodejce ukončil činnost? Způsob záleží na tom, jak obchodník odešel z trhu.

Odchod z českého trhu

Prodejce odpovídá za své závazky, dokud trvají a sám existuje, uvedl Miloš Borovička, právní poradce dTest s tím, že spotřebitelé mohou reklamovat zboží i na adrese sídla společnosti, pokud už provozovna neexistuje a obchodník odchází z trhu. Na adrese sídla ale – právě na rozdíl od provozovny – nemusí být vždy pracovník, který je povinen reklamaci přijmout a sepsat protokol. Sídlo firmy také podle Borovičky nemusí být k určitým typům reklamací ani uzpůsobeno, čímž se proces dál zkomplikuje. Borovička přitom zdůraznil, že pokud prodejce nesdělí správně informaci, kde lze reklamaci uplatnit, může od České obchodní inspekce dostat pokutu do tří milionů korun.

Podle zákona ani nemusíte reklamaci uplatňovat osobně. Stačí poslat e-mail nebo dopis, popsat vady, přiložit fotografie a vyzvat společnost, ať zákazníkovi sdělí, kam má zboží přivézt, vysvětlil Borovička a dodal, že pokud se neozve, běží podle něj třicetidenní lhůta na vyřízení, po jejímž uplynutí máte právo odstoupit od smlouvy. Pokud vás ale obchodník vyzve, abyste věc poslali k vyřízení reklamace, lhůta neběží a vy musíte dopravit vadné zboží k obchodníkovi. Po úspěšné reklamaci máte podle Borovičky také právo na proplacení nákladů, které vám v souvislostí s reklamací vznikly.

Zánik společnosti spojením s jinou

Jiná situace nastane v případě, že společnost úplně zanikne a pak záleží i na tom, jak k zániku došlo. Je obvyklé, že jedna společnost koupí druhou a tzv. fúzují, tedy spojí se. Pak závazky původní společnosti většinou přechází na novou jako na právního nástupce. Věřitelé, tedy i zákazníci, nesmí být změnou vlastnických vztahů dotčeni, vysvětlil Borovička.

Zánik likvidací nebo insolvence

Pokud ale firma zkrachuje a dostane se do insolvenčního řízení, nárok na opravu zboží či vrácení peněz sice teoreticky existuje, ale podle Borovičky v praxi spotřebiteli přinese víc starostí než užitku. Své právo byste museli uplatnit v insolvenčním řízení přihlášením pohledávky (pokud stihnete podat přihlášku ve stanovené lhůtě) na webu justice.cz nebo insolvenčního rejstříku. Podobné je to v případě, že společnost zanikne likvidací a vy byste tak svou pohledávku měli přihlásit u příslušného likvidátora.

Našli jste v článku chybu?

Autor aktuality

Autorka je zástupkyní šéfredaktora serveru Měšec.cz.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).