Islandský vulkán možná opět zpozdí lety. Na co máte nárok?

24. 5. 2011

Sdílet

Islandské sopky se opět hlásí k životu. Pro vás to může znamenat zrušený či opožděný let kvůli sopečnému prachu. Na co máte právo jako klient letecké společnosti a co můžete požadovat jako klient cestovní kanceláře?

Klient letecké společnosti

Vaše práva řeší Nařízení o právech cestujících v letecké přepravě č.261/2004. Letecká společnost vám musí poskytnout:

  • informace (o vašich právech, o aktuálním situaci, o délce zpoždění a o zrušení letů)
  • asistenci (občerstvení a stravu v rozsahu přiměřeném čekací době; hotelové ubytování v případě přesměrování, kdy pobyt na 1 nebo více nocí se stává nezbytným nebo se nezbytným stává pobyt delší než zamýšlený cestujícím; dopravu mezi letištěm a místem ubytování v případě přesměrování; 2 telefonické hovory či faxové/e-mailové zprávy zdarma)
  • refundaci letenky nebo přesměrování cestujícího

Právo na refundaci nebo přesměrování zahrnuje:

  • vrácení uhrazené částky za tu část letu, která nebyla využita,
  • vrácení uhrazené částky za již uskutečněnou část letu, pokud let nebyl uskutečněn v plném rozsahu, a zpáteční let do prvního místa odletu
  • přesměrování cestujícího za srovnatelných dopravních podmínek do cílové destinace v nejbližším možném termínu nebo v termínu pozdějším, který bude cestujícímu vyhovovat (letecká společnost nemůže požadovat extra platbu, pokud přesměruje cestujícího do vyšší knihovací třídy, než kterou si zakoupil; pokud letecká společnost přesměruje cestujícího do nižší knihovací třídy, než kterou si zakoupil, musí proplatit cestujícímu rozdíl v ceně letenky v závislosti na délce letu).

Zdroj: AČCKA

Za těchto mimořádných okolností nemají cestující nárok na žádné další finanční kompenzace, které by vyplývaly z titulu zpoždění či zrušení letu, upozornil Tomio Okamura, mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur (AČCKA) s tím, že nařízení se vztahuje na všechny cestující s odletem z letiště umístěného v EU a na cestující, kteří odlétají z letiště umístěného mimo EU na letiště v EU, pokud je let provozován leteckou společností usazenou v EU.

Klient cestovních kanceláří

Práva klientů cestovních kanceláří řeší Směrnice EU o zájezdech č.314/90, která obsahuje ustanovení pro případ významné změny cestovní smlouvy v době před či po odjezdu zájezdu.

V případě, že zájezd ještě nezačal

  • Organizátor zájezdu je povinen informovat klienta o tom, že se let neuskuteční.
  • Organizátor je povinen nabídnout klientovi uskutečnění zájezdu v jiném alternativním termínu ve srovnatelné kvalitě.
  • Klient má v případě, že neakceptuje změnu cestovní smlouvy, nárok na vrácení zaplacené částky.
  • Pokud se jedná o neuskutečnění zájezdu z důvodu „vyšší moci“, nemá klient nárok na žádné další kompenzace.

V případě, že zájezd již začal

  • Organizátor by měl s maximálním úsilím zajistit vhodná alternativní řešení tak, aby zájezd mohl pokračovat.
  • Pokud toto není možné nebo klient alternativní řešení odmítá, organizátor by měl poskytnout klientovi ekvivalentní dopravu zpět do místa odjezdu nebo do jiného místa, se kterým klient souhlasí.
  • Vzhledem k tomu, že se jedná o zásah „vyšší moci“, tedy neodvratitelnou událost, které nemohla cestovní kancelář zabránit ani při vynaložení veškerého úsilí, klient nemá v tomto případě nárok na žádné další kompenzace.
  • Organizátor je však povinen poskytnout klientovi rychlou pomoc i v případě, kdy náležitosti cestovní smlouvy nelze vykonat z důvodů „vyšší moci“.
  • V případě nežádoucího prodloužení pobytu v zahraničí z důvodu „vyšší moci“ cestovní kancelář není povinna hradit zvýšené náklady s tím spojené.

Zdroj: AČCKA

Našli jste v článku chybu?

Autor aktuality

Autorka je zástupkyní šéfredaktora serveru Měšec.cz.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).