Islandské sopky se opět hlásí k životu. Pro vás to může znamenat zrušený či opožděný let kvůli sopečnému prachu. Na co máte právo jako klient letecké společnosti a co můžete požadovat jako klient cestovní kanceláře?
Klient letecké společnosti
Vaše práva řeší Nařízení o právech cestujících v letecké přepravě č.261/2004. Letecká společnost vám musí poskytnout:
- informace (o vašich právech, o aktuálním situaci, o délce zpoždění a o zrušení letů)
- asistenci (občerstvení a stravu v rozsahu přiměřeném čekací době; hotelové ubytování v případě přesměrování, kdy pobyt na 1 nebo více nocí se stává nezbytným nebo se nezbytným stává pobyt delší než zamýšlený cestujícím; dopravu mezi letištěm a místem ubytování v případě přesměrování; 2 telefonické hovory či faxové/e-mailové zprávy zdarma)
- refundaci letenky nebo přesměrování cestujícího
Právo na refundaci nebo přesměrování zahrnuje:
- vrácení uhrazené částky za tu část letu, která nebyla využita,
- vrácení uhrazené částky za již uskutečněnou část letu, pokud let nebyl uskutečněn v plném rozsahu, a zpáteční let do prvního místa odletu
- přesměrování cestujícího za srovnatelných dopravních podmínek do cílové destinace v nejbližším možném termínu nebo v termínu pozdějším, který bude cestujícímu vyhovovat (letecká společnost nemůže požadovat extra platbu, pokud přesměruje cestujícího do vyšší knihovací třídy, než kterou si zakoupil; pokud letecká společnost přesměruje cestujícího do nižší knihovací třídy, než kterou si zakoupil, musí proplatit cestujícímu rozdíl v ceně letenky v závislosti na délce letu).
Zdroj: AČCKA
Za těchto mimořádných okolností nemají cestující nárok na žádné další finanční kompenzace, které by vyplývaly z titulu zpoždění či zrušení letu,
upozornil Tomio Okamura, mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur (AČCKA) s tím, že nařízení se vztahuje na všechny cestující s odletem z letiště umístěného v EU a na cestující, kteří odlétají z letiště umístěného mimo EU na letiště v EU, pokud je let provozován leteckou společností usazenou v EU.
Klient cestovních kanceláří
Práva klientů cestovních kanceláří řeší Směrnice EU o zájezdech č.314/90, která obsahuje ustanovení pro případ významné změny cestovní smlouvy v době před či po odjezdu zájezdu.
V případě, že zájezd ještě nezačal
- Organizátor zájezdu je povinen informovat klienta o tom, že se let neuskuteční.
- Organizátor je povinen nabídnout klientovi uskutečnění zájezdu v jiném alternativním termínu ve srovnatelné kvalitě.
- Klient má v případě, že neakceptuje změnu cestovní smlouvy, nárok na vrácení zaplacené částky.
- Pokud se jedná o neuskutečnění zájezdu z důvodu „vyšší moci“, nemá klient nárok na žádné další kompenzace.
V případě, že zájezd již začal
- Organizátor by měl s maximálním úsilím zajistit vhodná alternativní řešení tak, aby zájezd mohl pokračovat.
- Pokud toto není možné nebo klient alternativní řešení odmítá, organizátor by měl poskytnout klientovi ekvivalentní dopravu zpět do místa odjezdu nebo do jiného místa, se kterým klient souhlasí.
- Vzhledem k tomu, že se jedná o zásah „vyšší moci“, tedy neodvratitelnou událost, které nemohla cestovní kancelář zabránit ani při vynaložení veškerého úsilí, klient nemá v tomto případě nárok na žádné další kompenzace.
- Organizátor je však povinen poskytnout klientovi rychlou pomoc i v případě, kdy náležitosti cestovní smlouvy nelze vykonat z důvodů „vyšší moci“.
- V případě nežádoucího prodloužení pobytu v zahraničí z důvodu „vyšší moci“ cestovní kancelář není povinna hradit zvýšené náklady s tím spojené.
Zdroj: AČCKA