Výrobní segment se již delší dobu potýká s kritickým nedostatkem pracovníků. Na začátku roku 2018 připadaly 3 pracovní místa na jednoho uchazeče. Firmy tak o případné zájemce bojují všemi možnými prostředky. Kromě navyšování mezd zkoušejí uchazeče nalákat na náborový příspěvek, nefinanční benefity a jiné výhody. Informovala o tom personální agentura Grafton Recruitment.
Řada firem nabízí novému zaměstnanci, že pokud doporučí někoho nového a ten na dané pozici vydrží určitý počet měsíců, získá za jeho doporučení finanční bonus – náborový příspěvek. Ten může činit i 15 000 Kč. Každý měsíc se také v některých výrobních závodech losuje o peněžité výhry, které dosahují až 100 000 Kč.
Stále více firem také nabízí příspěvky na dojíždění do práce nebo příspěvek na bydlení. V některých případech je příspěvek na bydlení až 100 %.
Rodinám s dětmi jsou pak nabízeny například firemní školky, které mají otevřeno i 24 hodin 7 dní v týdnu. Školku pak dítě navštěvuje podle směn rodičů. Některé firmy nabízejí i službu Tetička, v rámci níž certifikované chůvy děti hlídají, vyzvedávají ze školy anebo třeba vodí do kroužků. V tomto případě si obvykle zaměstnanci hradí 50 % nákladů.
Dalším často nabízeným benefitem jsou sportovní aktivity jako bruslení, plavání, fitness, masáže nebo služby nutričních poradců. Některé firmy zavádí pro své dělníky i fitness čtvrthodinky v průběhu pracovní doby, aby tím eliminovaly bolesti v zádech svých lidí.