Zatímco ve druhém loňském pololetí stížností na nekalé praktiky zprostředkovatelů dodávek energií podle Energetického regulačního úřadu (ERÚ) výrazně ubylo, od začátku letošního roku (hlavně v posledních týdnech), musel úřad řešit už desítky podání na tzv. energošmejdy.
Spotřebitelé si podle ERÚ stěžují hlavně na porušování zákazu podomního prodeje nebo na uvádění nepravdivých nebo klamavých informací. Kromě toho se ale snaží spotřebitelům zprostředkovat dodávky energií také prostředníci, kteří k tomu nemají potřebné oprávnění a nejsou jako zprostředkovatelé příslušně registrováni. Nová pravidla pro jejich pro registraci u ERÚ začala platit 1. července 2022. Kromě toho však začala platit i řada dalších změn, které mají zvýšit ochranu spotřebitelů před energošmejdy. Jejich přehled najdete v odkazovaném článku.
Od poloviny loňského roku požádalo o tuto registraci u ERÚ více než 800 právnických nebo fyzických osob. Úřad do registru zatím zapsal 626 zprostředkovatelů. V 19 případech registraci pravomocně zamítl, např. kvůli nesplnění podmínky spolehlivosti. U dalších 150 žadatelů registrační proces stále probíhá. Řadu z těchto žádostí úřad zamítl, rozhodnutí ale zatím není pravomocné.
Energetický zákon zná zprostředkovatele teprve od loňského roku. Provinit se proti jeho paragrafům závažným způsobem, abychom je mohli vyškrtnout z registru, tak stihl málokdo. Nicméně v případech, kdy dotyční čelili v minulosti pokutám od ČOI kvůli porušení zákona o ochraně spotřebitele, můžeme jejich registraci rovnou odmítnout,
informovala Markéta Zemanová, členka Rady ERÚ s tím, že dále je možné registraci odmítnout také pro nedodržení podmínek registrace či nedoložení podkladů.
Dosud registrovaní zprostředkovatelé podle Zemanové také už prošli prvním plošným šetřením, které mělo za cíl ověřit, jestli plní své informační povinnosti vůči spotřebitelům na svých webových stránkách. Zákonným požadavkům v té době nevyhověla více než desetina z 550 (v té době) registrovaných zprostředkovatelů. V první fázi je ERÚ vyzval k nápravě. Pokud nedostatky nenapravili, zahájil úřad další kroky vedoucí k postihu.
Zároveň úřad řeší také 11 podnětů k zahájení kontroly, které od spotřebitelů obdržel od začátku letošního roku.
Počet stížností je zatím podstatně nižší, než tomu bylo v kritických letech 2018 až 2021, kdy energošmejdi útočili na spotřebitele nabídkou energetických aukcí. Vzrůstající trend ale napovídá tomu, že se po loňském útlumu nepoctiví zprostředkovatelé vracejí na scénu. ERÚ tyto případy řeší v rovině dozoru a sankcí, namístě je ale i obezřetnost samotných spotřebitelů. Pokud u vás někdo zazvoní nebo vám zavolá s nabídkou energií, ověřte si nejprve, s kým máte tu čest,
doporučil Ladislav Havel, člen Rady ERÚ.
Jak už jsme zmínili, aktuálně si podle něj lidé na zprostředkovatele stěžují hlavně kvůli porušování zákazu podomního prodeje a dále pak na uvádění nepravdivých či klamavých informací. Výjimkou nejsou ani nekalé obchodní praktiky, například když lidem vnucují smlouvy s novým dodavatelem, které ale vydávají za formulář, jenž je nutné podepsat kvůli zastropování cen. Úřad ale řeší i podání kvůli nepřiměřeně vysokým poplatkům za zprostředkování nebo na výkon činnosti bez povinné registrace.
Totožnost energetického zprostředkovatele si můžete jednoduše ověřit v on-line registru na webových stránkách ERÚ. Pokud ho v registru nenajdete, o potřebnou registraci buď vůbec nepožádal, nebo třeba řeší problémy s jejím udělením. Je to tedy snadný způsob jak získat signál, že byste měli být opatrní, neměli takovým lidem poskytovat údaje ze stávajících smluv s dodavateli nebo jim podepisovat jakékoli dokumenty.