E-shopy nepodávají úplné a pravdivé informace. Vyplývá to z výsledků kontrol České obchodní inspekce (ČOI), jejíž inspektoři ve třetím čtvrtletí našli nedostatky u 82 % kontrolovaných e-shopů a uložili pokuty za více než milion korun. Vysoké procento zjištění ale vyplývá i z cíleného zaměření kontrol na problémové firmy a nevypovídá tak o celém trhu e-commerce.
Pro většinu z kontrolovaných e-shopů je podle zjištění našich inspektorů trvalým problémem poskytovat spotřebitelům úplné a pravdivé informace. A to nejen o nabízeném zboží, obchodních podmínkách a právech při vadném plnění, jak vyplývá z téměř 4000 podání spotřebitelů, kteří se na nás od začátku roku do konce října obrátili,
řekl Mojmír Bezecný, ústřední ředitel ČOI s tím, že prodávající klamali také o své identitě, protože za stejné období se inspektorům nepodařilo dohledat 53 subjektů, na něž podali spotřebitelé podnět ke kontrole. Vzhledem k tomu, že podobné zkušenosti z kontrol internetových obchodů mají také další dozorové orgány, je třeba zvážit, zda nestanovit přísnější pravidla také pro tuto perspektivní a dynamickou, ale příliš anonymní formu prodeje, a to včetně prodávajících na sociálních sítích,
dodal Bezecný.
Kontroly e-shopů dopadly opět katastrofálně. Apelujeme proto na české spotřebitele, aby byli v předvánočním čase, kdy nakupují dárky v e-shopech pro své blízké, obezřetní a nakupovali zboží u ověřených obchodníků, kteří mají dobré reference,
uvedl také ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek.
Nejčastějším prohřeškem provozovatelů e-shopů bylo použití některé z nekalých obchodních praktik (§§ 4 a 5 – 44,8 % všech porušení). Jednalo se hlavně o klamavé obchodní praktiky (například neposkytnutí zákonem stanovených informací o prodávajícím, o podmínkách uzavření smlouvy nebo o uplatnění práv vyplývajících vám ze smlouvy, případně byly tyto informace podány nesrozumitelně či nejednoznačně). Dalším nešvarem zůstává neposkytnutí řádných informací o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění reklamace (§ 13 – 27,5 % případů). Reklamací se týkaly i další zjištěné nedostatky, například neplnění stanovených formálních náležitostí přijetí a vyřízení reklamace, včetně nedodržení stanovené lhůty k vyřízení reklamace (8,5 % případů).
Na stránkách ČOI také nově najdete rizikové e-shopy, na které inspekce eviduje více podání spotřebitelů. ČOI je považuje za rizikové hlavně kvůli nedodržování některých zákonných povinností a obtížné vymahatelnosti spotřebitelských práv.