Prodávající garantuje spotřebiteli ze zákona tzv. jakost věci při převzetí. Prodávající tím odpovídá spotřebiteli za to, že daná věc nemá v okamžiku převzetí žádné vady, tedy ani ty skryté.
Pokud se nějaká vada na věci projeví v průběhu prvních šesti měsíců od převzetí, nastupuje vyvratitelná domněnka, že vada byla na věci už v době jejího převzetí spotřebitelem. Jinak řečeno, je to prodávající, který musí prokázat, že věc byla v době převzetí bezvadná a tzv. zákonnou domněnku vadnosti musí přesvědčivě vyvrátit,
vysvětlila ředitelka spotřebitelské organizace dTest Eduarda Hekšová s tím,že tuto domněnku prodávající vyvrátí nejlépe pomocí znaleckého nebo servisního posudku.
Pokud skutečnost neprokáže, máte nárok na:
- opravu,
- dodání nové věci,
- odstoupení od smlouvy (vrácení peněz),
- slevu.
Hekšová proces ilustruje na příkladu, kdy si např. 1. dubna 2022 koupíte vysavač, se kterým po nějakém čase přestanete být spokojení, protože nemá takový tah jako v době koupě. Tak ho 12. září 2022 reklamujete. Jelikož reklamaci podáváte v prvních šesti měsících od převzetí vysavače, musí vám prodávající přesvědčivě vyvrátit, že věc nebyla vadná už v době, kdy vám ji předal na prodejně či dodal domů. K tomu nestačí jedno strohé vyjádření: Mechanicky poškozeno,
zdůraznila Hekšová.
Vyjde-li najevo, že věc v době jejího převzetí nebyla vadná, ale vyskytla se až později, můžete do dvou let od převzetí věc reklamovat. V takovém případě ale vadnost věci prokazuje vy. Neplatí tu totiž žádná zákonná domněnka vadnosti. V praxi to znamená, že mixér pořízený 1. května 2022 přestal fungovat, a tak jste ho 20. června 2023 reklamovali. Ukázalo se, že v mixéru se uvolnila součástka, což má za následek jeho nefunkčnost. Zároveň se povedlo odborným servisním posudkem spolehlivě prokázat, že k uvolnění součástky došlo až po převzetí,
vysvětluje Hekšová s tím, že byste pak měli prokázat, že k uvolnění součástky nedošlo např. používáním v rozporu s návodem nebo neodborným zásahem do přístroje.