Letos ohlásily úpadek hned tři cestovní kanceláře. Co dělat v případě, že se do stejné situace dostane i vaše cestovní kancelář?
Prvním krokem, ještě preventivním, by měla být kontrola pojištění záruky pro případ úpadku u cestovní kanceláře, se kterou se chystáte odjet na dovolenou. Toto pojištění je pro CK povinné a chrání klienty v situacích, kdy CK z důvodu úpadku není schopna dostát svým závazkům plynoucím ze smlouvy.
Informace o pojištění bývá většinou součástí smlouvy, pokud není, určitě se po ní vyptejte sami (pátrejte po certifikátu a ověřte jeho platnost), CK je povinna vám tuto informaci sdělit.
Je také možné, že kupujete zájezd jen od cestovní agentury, která zájezd pouze zprostředkovává. I v tomto případě chtějte jistě vědět, s kým cestujete a zda má platný certifikát.
Platnost pojištění je možné ověřit i na webu Asociace cestovních kanceláří ČR, Asociace českých cestovních kanceláří a agentur, na stránkách Ministerstva pro místní rozvoj ČR nebo na webu dané pojišťovny.
Jak postupovat, dojde-li k úpadku když jste v zahraničí?
Určitě byste neměli na vlastní pěst organizovat zpáteční cestu. O klienty, kteří jsou vdanou chvíli v zahraničí, se pojišťovna, u které je CK pojištěna, vždy postará a zajistí transport zpět do republiky,
uvedla Marcela Kotyrová, manažerka komunikace České asociace pojišťoven (ČAP).
Nejprve kontaktujte asistenční službu. Komunikaci výrazně zjednoduší, když za skupinu lidí komunikuje pouze jeden člověk.Pokud nefunguje v konkrétní lokalitě delegátka příslušné CK, pak je vhodné zvolit zástupce ze skupiny poškozených,
doporučuje Kotyrová s tím, že asistenční služba musí nejprve zmapovat situaci a zjistit, kolik je v dané destinaci klientů, v jakém jsou stavu a které služby CK uhradila a které ne. Následně pak celou situaci řeší. Nejčastěji náhradním ubytováním, zajišťuje transport mezi hotely a letištěm, ale i potřebné léky a zdravotnické pomůcky, kojenecké potřeby, lékaře na telefonu či tlumočení při jednání s úřady a zajistí návrat do republiky.
Jak mohou své nároky uplatnit ostatní klienti?
Ten kdo ještě neodcestoval, ale zájezd již zaplatil (nebo jen zálohu), by měl co nejdříve nahlásit pojistnou událost (nejdéle do 6 měsíců od data vzniku). Pojišťovna pak vyplatí plnění.
Klientům, kteří neodcestovali na dovolenou, pojišťovna v rámci pojistného plnění vyplatí buď zaplacenou zálohu, nebo cenu neuskutečněného zájezdu. V případě, že stihli odcestovat a z důvodu krachu CK museli předčasně ukončit dovolenou, mohou uplatnit rozdíl mezi zaplacenou cenou a cenou částečně poskytnutého zájezdu,
uzavírá Kotyrová.
Členské pojišťovny ČAP poskytující pojištění záruky pro případ úpadku cestovní kanceláře:
Pojišťovna | www kontakt |
Česká podnikatelská pojišťovna, a.s., Vienna Insurance Group | www.cpp.cz |
Evropská Cestovní Pojišťovna, a.s. | www.evropska.cz |
Generali Pojišťovna a.s. | www.generali.cz |
Slavia pojišťovna a.s. | www.pojistovna-slavia.cz |
UNIQA pojišťovna, a.s. | www.uniqa.cz |
Zdroj: ČAP