Čeští spotřebitelé uvádějí, že před letošními Vánocemi bude více zvažovat, co nakoupí svým bližním jako vánoční dárky. Vyplývá to z průzkumu poradenské společnosti Deloitte, který shrnuje očekávání vánočních výdajů v 16 evropských zemích.
Nakoupit více dárků než loni plánuje asi třetina Čechů (33 procent). V loňském průzkumu přitom uvažovala o nárůstu výdajů před Vánocemi téměř polovina respondentů (49 procent). Celkově by však letošní české Vánoce mohly být zhruba stejně štědré nebo dokonce o málo bohatší než loni. Průzkum napovídá, že výdaje domácností za dárky a potraviny by se měly v průměru zvýšit o 0,4 procenta oproti loňskému roku.
Obchodníci v západní Evropě mohou očekávat nižší tržby než v posledních letech. V tom budou letošní vánoční nákupy představovat citelnou změnu,
komentoval průzkum Martin Tesař, partner společnosti Deloitte. Nicméně hlavně východoevropané zůstávají celkem optimističtí, finanční krizi si zatím tolik nepřipouštějí
, dodal. Například na Ukrajině se chystá podle průzkumu více utrácet před Vánocemi až 70 procent lidí.