Firma má poměrně optimistické predikce pro konec roku, kdy čeká ztrátu 496 milionů korun. Takže i přesto, že se někteří supi již slétávají nad možnou kořistí (Aeroflot?) stále věříme v záchranu tohoto státního podniku. Cestou je jen bolestivá restrukturalizace na kterou pomalu nastupuje nový management. Snižování osobních i provozních nákladů, hledání nových pro firmu výnosných lokalit v oblasti dálkových letů (Východní Asie, země bývalého SSSR atd.) a konečné řešení charterových letů v ČR, tzn. buď jít cestou významné investice – nákupu charterové jedničky Travel Service nebo uvolnit trh a celou flotilu prodat. V aktuální finanční situaci se bohužel jeví jako pravděpodobnější varianta druhá.
Stěžejní otázkou pak zůstává, zda z firmy ještě něco zůstane, když při restrukturalizaci prodá vybrané divize? Nebo se změní ve státní leteckou leasingovou společnost?
V otázce prodeje duty free shopů a cateringu jsme přesvědčeni, že je to správný krok, outsourcing bude levnější. U carga (nákladní dopravy) už tuto jistotu postrádáme, i přesto, že ČSA uvádí, že se nejedná o jádrovou činnost, je významná, bylo do ní investováno a ČSA v ní má dobré postavení na trhu. Spíše se tedy přikláníme pro zachování nákladní dopravy pod značkou ČSA. Ale pochopitelně stěžejní bude názor pana Lašáka spol.
Autor: Ing. Jan Procházka