Dobrý den, přidám další dotaz k platbám v zahraničí. Píšete o různých kurzech v různých dnech, kdy platbu zpracovávají různé články celého řetězce. Existuje nějaké vysvětlení, proč v dnešní době, kdy každý vyslaný znak překoná trasu z Evropy do třeba USA za pár setin sekundy, je nutné na zaúčtování operací čekat několik dní? Proč dochází nejprve k "blokaci" a až posléze ke stržení částky? Klientům to dost komplikuje život a opravdu nerozumím, proč dnes nemůže být všechno on-line. Zvlášť, když banky i karetní asociace mají ze všech těchto plateb nemalé provize a řečeno se soudruhem Špidlou - "zdroje jsou".
Odpověď
Dobrý den, blokace (autorizace) se provádí k ověření platnosti karty a dostatku peněz na úhradu nákupu. Zde je rozhodující rychlost, proto se v autorizační datové větě nepřenáší všechny údaje, ale pouze ty, které jsou nutné pro ověření platnosti karty a blokaci částky. Zúčtování transakce probíhá ve sledu, kdy obchodník 1x denně zašle data ke zpracování své bance, a ta veškeré transakce dále člení. Data o kupujících, kteří nejsou jejími klienty, pak zasílá do kartové asociace. Asociace všechny doručené transakce dělí podle cílových bank, ve kterých mají kupující své účty. Poté banka odúčtuje platbu z účtu svého klienta.
Zpracování u každé uvedené instituce probíhá v dávkách, tzn. provádí se hromadně v určitých časech. Roli hraje i denní/noční doba. Je nutné si uvědomit, o jak ohromné množství transakcí globálně jde; s tím jsou spojeny nároky na kapacitu přenosových systémů a adekvátní časová náročnost. Celý proces musí být stabilní a bezpečný - jedná se o peníze, a každá jednotlivá transakce musí být správně zaúčtována.
Marie Hešnauerová
(Poradce pro platební karty)