Dobrý den, moje úvaha vychází z předpokladu, že vysokoobjemové motory mají převážně dražší vozy, zatímco vozy s motory do jednoho litru jsou levné městské nákupní tašky.
Statisticky je podstatně větší šance, že "nákupní taška" naboří "třílitr" a způsobí velké škody než to, že jeden "třílitr" (kterých je u nás relativně málo) naboří jiný. Přesto pojistné stanovené (nejen) vaší pojišťovnou napovídá, že majitelé vozů s objemem motoru nad 2,5 litru působí na ostatních vozech 3,5x vyšší škody než majitelé vozů s objem motoru do jednoho litru.
Nechci vyhýbavou odpověď o obchodních tajemstvích, neptám se na počet smluv, zisky či jiné citlivé údaje. Zajímal by mě skutečný poměr průměrné škody z odpovědnosti vozidla u vaší pojišťovny způsobené vozem s objemem motoru nad 2,5 litru versus průměrná škoda způsobené vozem s objemem do 1,0 litru . Opakuji, že výsledné číslo jako "2,8" nebo "4,9" těžko může být něco tajného a dá se získat poměrně prostým SQL dotazem nad vaší databází. Pokud by ten dotaz trval, rád si den či dva počkám na odpověď. Předem děkuji za seriózní přístup a konkrétní odpověď.
Odpověď
Dobrý den,
dovolte mi pro jemné odlehčení začít dvěma notoricky známými citáty: „statistika věda je, má však cenné údaje“ a „statistika je přesný součet řady nepřesných čísel“. Na základě těchto citátů zjistíme, že lze statisticky popsat přesně či nepřesně v podstatě cokoliv. Záleží pouze na úhlu pohledu.
Co se týče vašeho konkrétního dotazu, data za uplynulý rok hovoří jednoznačně. Souhrn všech škod způsobených provozem osobních vozidel v kategorii nad 2.500 ccm je v Triglav pojišťovně 3,92 krát vyšší než souhrn všech škod za stejné období u osobních vozidel v kategorii do 1.000 ccm. Vámi požadovaný koeficient je tedy 3,92.
Z hlediska statistiky je tento koeficient zajímavý údaj, nicméně pojistné v jednotlivých kategoriích určujeme na základě jiných údajů (škodní průběh, očekávaný vývoj škod pro příští období, legislativní změny apod.).
Roman Sznapka
(Poradce pro povinné ručení.)