Poměr škod

Dobrý den, moje úvaha vychází z předpokladu, že vysokoobjemové motory mají převážně dražší vozy, zatímco vozy s motory do jednoho litru jsou levné městské nákupní tašky.
Statisticky je podstatně větší šance, že "nákupní taška" naboří "třílitr" a způsobí velké škody než to, že jeden "třílitr" (kterých je u nás relativně málo) naboří jiný. Přesto pojistné stanovené (nejen) vaší pojišťovnou napovídá, že majitelé vozů s objemem motoru nad 2,5 litru působí na ostatních vozech 3,5x vyšší škody než majitelé vozů s objem motoru do jednoho litru.

Nechci vyhýbavou odpověď o obchodních tajemstvích, neptám se na počet smluv, zisky či jiné citlivé údaje. Zajímal by mě skutečný poměr průměrné škody z odpovědnosti vozidla u vaší pojišťovny způsobené vozem s objemem motoru nad 2,5 litru versus průměrná škoda způsobené vozem s objemem do 1,0 litru . Opakuji, že výsledné číslo jako "2,8" nebo "4,9" těžko může být něco tajného a dá se získat poměrně prostým SQL dotazem nad vaší databází. Pokud by ten dotaz trval, rád si den či dva počkám na odpověď. Předem děkuji za seriózní přístup a konkrétní odpověď.
20. 10. 2008 23:37

Odpověď

Dobrý den,

dovolte mi pro jemné odlehčení začít dvěma notoricky známými citáty: „statistika věda je, má však cenné údaje“ a „statistika je přesný součet řady nepřesných čísel“. Na základě těchto citátů zjistíme, že lze statisticky popsat přesně či nepřesně v podstatě cokoliv. Záleží pouze na úhlu pohledu.
Co se týče vašeho konkrétního dotazu, data za uplynulý rok hovoří jednoznačně. Souhrn všech škod způsobených provozem osobních vozidel v kategorii nad 2.500 ccm je v Triglav pojišťovně 3,92 krát vyšší než souhrn všech škod za stejné období u osobních vozidel v kategorii do 1.000 ccm. Vámi požadovaný koeficient je tedy 3,92.
Z hlediska statistiky je tento koeficient zajímavý údaj, nicméně pojistné v jednotlivých kategoriích určujeme na základě jiných údajů (škodní průběh, očekávaný vývoj škod pro příští období, legislativní změny apod.).
Roman Sznapka (Poradce pro povinné ručení.)
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).