Povinné ručení

Ptejte se Ing. Petra Kůta, vrchního ředitele pojištění motorových vozidel České pojišťovny, která je s téměř 40% podílem lídrem našeho trhu. Kromě havarijního pojištění nabízí motoristům také povinné ručení, které má s ČP v současnosti sjednané 2,4 mil. motoristů.

V poradně odpovídá

  • Petr Kůt

    (Poradce pro pojištění vozidel)
    Vrchní ředitel pojištění motorových vozidel České pojišťovny
Poradna je uzavřena, nelze vkládat nové dotazy.

Dotazy

  • klobouk dolů

    Smekám klobouk (který nemám:-) před rychlostí Vašich odpovědí. Jen drobnost - jsem žena (Jiřina), takže ve Vaší odpovědi by mělo být slovo "sama" a nikoli "sám"....
    Jiřina
    13. 10. 2004 13:55
  • viník cizinec

    Naboural do mě na jižní Moravě cizinec z Rakouska. Kdo má povinnost řešit náhradu škody na mém autě? Musím opravdu vše vyřizovat s pojišťovnou viníka, tedy v Rakousku? Nebo se mohu obrátit na pojišťovnu, která to dojedná se mnou a vše si následně vyřídí s tou rakouskou?
    Jiřina
    13. 10. 2004 12:24
  • jiný systém ručení

    Líbí se mi Vaše odpovědi, protože si myslím, že rozdělování podle bydliště i věku je nesmyslné - pražský mladík může bez problémů napsat auto na dědu z vesnice a jezdit s ním dále po Praze.
    Myslíte, že by mohl být reálný následující systém?:

    Pojišťoval by se "řidičák" a nikoli auto a nový řidič by dostal paušálně k úhradě roční pojistné třeba 10 tis. Kč s tím, že by pak přišly na řadu razantní bonusy a malusy. Třeba po třech letech bez nehod by slušný řidič platil už jen nějaký minimální paušál např. 3000 Kč a ti co bourají, by platili třeba 20, 30 tis. Odbouraly by se tím nějaké kubatury, protože je podle mě úplně jedno, jestli slušný řidič jezdí mercedesem nebo trabantem - škodu prostě nezpůsobí.

    Vím, že jste na něco podobného již odpovídal, ale nemají pojišťovny sílu ovlivnit znění zákona? Řekl bych, že mají. Děkuji
    Jarda
    13. 10. 2004 12:21
  • Doplněk

    Děkuji za opravdu pěkné zodpovězení dotazů. K bodu č.1 bych dodal, že selským rozumem považuji za rizikovějšího člověka se 170kW sporťákem než 47kW minivozítkem.

    Daleko zajímavější je situace kolem bodu 2. Je dostupná statistika (ať už republiková nebo Vaší pojišťovny) s čísly "počet pojištěných vozidel v dané kategorii", "počet nehod zaviněných těmito vozidly" a "celkově způsobená škoda těmito vozidly" (nikoliv "na těchto vozidlech", protože z povinného ručení se platí škody pouze protistraně, co nic nezavinila)?
    Přijde mi opravdu podivné, aby průměrná výše škody způsobená luxusním vozem s motorem 2500cm a vyšším byla 3x vyšší než průměrná výše škody způsobená malým vozem s motorem 1000-1350ccm. Už jen proto, že pravděpodobnost způsobit škodu na vozidlu z libovolné pojistné kategorie mají jak luxusní, tak i malý vůz totiž prakticky stejnou (ve skutečnosti ta luxusní auta mají nižší šanci, že způsobí (vysokou) škodu jinému luxunímu vozidlu, protože, je-li mezi 100 auty pět luxusních, tak jeden luxusní už může potkat nanejvýš čtyři, zatímco malý vůz může teoreticky potkat všech pět luxusních). Znamenalo by to potom, že řidiči luxusních aut buď častěji bourají, nebo když už bourají, tak je způsobená škoda podstatně vyšší. To by mě ale překvapovalo, z vlastní zkušenosti znám případ, kdy pidivozítko (škoda 20.000) nabouralo americký sporťák a způsobilo na něm škody za 200.000. Takže z ručení pidivozítka se muselo platit 200.000 škody na sporťáku. Kdyby to bylo naopak, tak z ručení sporťáku by se platilo 20.000 škody na pidivozítku.
    Čili potom je ještě varianta (a k té se kloním já), že se vychází z předpokladu "má drahé auto, může si dovolit i drahé ručení" a výše způsobených škod vůbec neodpovídá výši pojistného. Co Vy na to? Lze nějak doložit (je mi jasné, že to není vaše povinnost, jen dobrá vůle), že výše pojistného opravdu odpovídá výši škod způsobených danou kategorií?
    LK
    13. 10. 2004 8:48
  • PŘETAHOVANÁ !

    Sleduji se zájmem přetahování pojišťoven o klienty v rámci očekávaných nových sazeb povinného ručení. Sdělte mi prosím, jak se odlišuje nabídka České pojišťovny od ostatních pojišťoven?
    12. 10. 2004 14:30
  • pojištění vozidla

    V roce 2002 jsem měl u Vaši pojišťovny max. 60% bonus. Potom jsem prodal auto a teď budu kupovat nové. Havárii jsme nikdy neměl, ani nečerpal jiným zpoůsobem pojistné. Zachová se mi starý bonus? JM
    11. 10. 2004 21:03
  • Dotazy

    Položím Vám otázky a odpovězte mi prosím na všechny:
    1. Přijde Vám normální, aby člověk s (např.) VW Polo s motorem 1.9SDI o výkonu 47kW platil na povinném ručení více než 2x tolik co člověk s Mazdou RX-8 o výkonu 170kW? Ta Mazda je extrém, ale běžně se vyskytují motory typu 1.8Turbo o výkonech kolem 110kW. Aneb - uděláte něco s tím, že ručení je placené dle obsahu motoru a nikoliv dle výkonu?
    2. Z jakého důvodu jsou zvýhodňovány ceny pojistného u nižších kubatur (oproti vyšším), když ze statistik jednoznačně vyplývá, že řidiči vozů s vyššími kubaturami nezpůsobí tolik škod jako řidiči vozů menších kubatur? Ceny pojistného jsou stanoveny přesně naopak.
    3. Z jakého důvodu není možné uzavřít povinné ručení na konkrétní osobu (jako to jde např. v USA)? Mám dvě auta, jezdím střídavě oběma, ale logicky nikdy zároveň v obou. Přesto na oba vozy musím platit plnohodnotné povinné ručení.
    4. Chystáte se upravovat sazby pojistného dle věku a bydliště majitele?
    5. Opravdu si nemůžete dovolit takový personál, aby uměl internetové stránky tvořit dle W3C a DOM standardů? Chci-li si prohlédnout váš sazebník povinného ručení a dostanu-li hlášku "Stránka, kterou požadujete je funkční pouze v Microsoft Interfernet Exploder verze 4.01 a vyšší.", mám dojem, že díky něcí neschopnosti o zákazníky nemáte zájem.
    LK
    11. 10. 2004 18:13
  • dálnice

    Možná trochu mimo téma, ale možná taky ne - jaký je váš názor na zvyšující se zátěž nákladní dopravy u nás? Teď se možná budou zvyšovat poplatky, ale říká se, že to stejně stačit nebude a bude stejně pořád víc kamionů. Jak se k tomuhle problému stavíte vy? Ovlivňuje to i pojišťovnickou problematiku?
    Vašek
    11. 10. 2004 15:58
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).