NEchápu Vaši politiku cen povinného ručení. Nevím, proč bych měl platit za povinné ručení více jenom proto, že jsem z Prahy. Jezdím po centru Prahy už deset let a ještě jsem nezavinil ani jednu nehodu (ani škrábanec na parkovišti...). Myslím, že pro pražský provoz jsou mnohem nebezpečnější řidiči z venkova, kteří se jednou za čas vydají na výlet do hlavního města. A že v Praze je průměrně více nehod, tak proto zvyšujete pojistné? To zavání principem kolektivní viny.
Dále naprosto postrádám logiku v tom, že ještě více než všichni pražáci budou platit ti, co mají auta registrována k podnikání. Jak k tomu přijde třeba malý truhlář z vesnice, který jednou za čtrnáct dní svou dodávkou odveze výrobky do nejbližšího malého města?
Odpověď
Vážený Rony,
k zavedení principu regionality jsme přistoupili na základě shromážděných statistických údajů, ze kterých jednoznačně vyplývá, že klienti s trvalým bydlištěm v Praze vykazují znatelně více škod v porovnání s klienty z velkých měst a okolí Prahy a nejvíce pak v porovnání s klienty z menších měst a z venkova. Obdobně je to s podnikateli, kde tolik nezáleží na místě bydliště. Proto u podnikatelů nerozlišujeme regionalitu. Samozřejmě ale všem přiznáváme bonus nebo malus podle jejich konkrétního škodního průběhu.
Je to z důvodu posouzení míry rizika, se kterým musejí pojišťovny pracovat. Pokud budete bydlet v záplavové oblasti, také budete mít dražší pojištění nemovitosti proti riziku záplavy, než klient, který bydlí na kopci. Diskriminační mně připadá, že všichni platí stejně. Jak by k tomu přišel člověk bydlící na kopci?
Ostatně v zahraničí se používají ještě další parametry. Při výpočtu sazeb povinného ručení například ve Velké Británii vychází z ukazatelů jako je pohlaví, věk či bydliště.
V Německu se při segmentaci využívají taková kritéria jako je věk řidiče, délka řidičské praxe, počet ročně najetých kilometrů, počet řidičů, kteří s vozidlem jezdí, zda je vlastník soukromá osoba nebo podnikatel, dále pak výkon či obsah motoru, tonáž vozidla, kde je vozidlo provozováno (město /venkov), ale i barva vozu.
Předpokládáme tedy, že v budoucnosti bude i u nás segmentace ještě pokračovat a pojišťovny budou využívat ještě více parametrů.
Přeji pěkný den
Milan Káňa
Milan Káňa
(Poradce pro povinné ručení)