Povinné ručení prošlo změnami a umí nabídnout spolehlivou ochranu nejen pro poškozeného, ale hlavně pro každodenní cestování. Pojišťovny se předhánějí s nabídkami, ale jak si správně vybrat povinné ručení? Na co se zaměřit a na co si dát pozor? Jaká jsou jeho úskalí?
Na otázky o povinném ručení vám odpovídá Tomáš Kabele z České pojišťovny.
Poradna probíhá od pondělí 31. 10. 2011 do neděle 13. listopadu 2011 včetně.
Česká pojišťovna je univerzální pojišťovnou s dlouholetou a bohatou tradicí. Poskytuje individuální životní a neživotní pojištění, i pojištění pro malé, střední a velké společnosti v oblasti průmyslových a podnikatelských rizik. V hodnocení světové agentury Standard & Poor’s dosahuje ratingu A+, což je nejvyšší možný stupeň, který dokazuje vysokou finanční stabilitu společnosti.
Tomáš Kabele (*1968) je ředitelem Odboru pojištění motorových vozidel České pojišťovně. V minulosti působil také na manažerských pozicích v oblasti likvidace a informačních technologií v pojišťovně Kooperativa. Je absolventem Vysoké školy zemědělské v Praze a svou profesní dráhu začínal v České pojišťovně jako likvidátor zahraničních pojistných událostí.
Dobrý den, jen by mě zajímalo, jestli vaše pojišťovna vyhodnocuje ženy jako méně rizikové a dává jim tedy levnější povinné ručení?
Dobrý den, mám auto pouze na léto, kdy s ním jezdím na chalupu. Může si sjednat povinné ručení jen na tuto sezónu?
Předem díky, Jaroslav Dědek
Dobrý den, zajímalo by mě, jak pojišťovna platí například v těchto případech, mám v tom nejasno:
1. Jedeme na sraz aut a nějaké trdlo do mě neúmyslně nabourá na letištní ploše nebo na trávě. Platí se? Nebo je to pak jen občanskoprávní spor?
2. Zaparkuji v podzemím parkovišti soukromého objektu a jiné trdlo mě při couvání nabere. Dostanu zaplaceno z pojistky?
3. Skončila mi technická nebo emise. Správně bych měl zavolat odtahovou službu, auto naložit a takto zavést na stanici technické kontroly a emisí. Teprve poté mohu na cestu. Ale já to risknu a pojedu.
- a) způsobím nehodu - zaplatíte to a vše bude v pořádku, anebo budete po mě škodu vymáhat, protože jsem měl právně vzato vozidlo nepřizpůsobilé jízdě, na což jsou výluky?
- b) někdo do mě nabourá. Právně vzato sem na cestě neměl co pohledávat, byť auto jede stále bezpečně a nejde o vrak. Takže kdybych tam nebyl, nedojde ke škodě. Moje chyba. Zaplatíte mi škodu?
Děkuji.
Dobrý den pane Kabele, v odpovědi panu Hořejšímu jste vyjmenovával důvody, proč má klient zvolit dražší pojišťovnu (tedy i ČP) oproti levnější.
Na bratru patnácti řádcích jste popsal víceméně jen situaci, kdy dojde k nehodě. Z dostupných statistik (počet nehod za rok a počet registrovaných vozů) se dá velmi zhruba říct, že pravděpodobnost účasti na nehodě jsou zhruba 3%.
Cena pojistného v případě ČP je často i několikanásobně vyšší než konkurence. Rozdíl je třeba i 5,5 tisíce za rok při stejných limitech - konkrétně auto 4.0l, bez bonusů, limity 35/35 milionů, AXA Standard 4.320Kč, nejlevnější od ČP je Start za 10.011Kč). To při tak nízké pravděpodobnosti účasti na nehodě a při tak zanedbatelné výhodě, jako že se operátorovi namísto za 5 minut dovolám za minuty 2 přece vůbec nestojí. Chápu, že se tu za ČP bijete, ale snažte se trochu držet reality. A to už vůbec nezmiňuji to, že třeba já osobně jsem na likvidaci škody (viník pojištěn u ČP) čekal asi 3 měsíce.
A zeptám se - hodlá ČP změnu v systému stanovování pojistného od toho, jak velký objem v autě má motor?
Protože nepochybuji, že se například sporťákem se jezdí jinak než s usedlým sedanem, je prokazatelné i vyšší riziko nehody a tudíž škody. Dá se proto čekat, že ČP zavede přirážky i za rizikové faktory jako červená či žlutá barva vozu, sportovní vzhled, sportovní nalepovací víčko od nádrže či samolepku "NO FEAR"?
Dobrý den,
rád jezdím autem po Evropě, bude povinné ručení plnit svůj účel, pokud nabourám například v Albánii?
Předem děkuji za odpověď.
Dobrý den,
jezdím s autem pravidelně do práce (asi 30 km jedna cesta) a za rok najedu zhruba 15 tisíc kilometrů. Doporučil byste mi sjednat si povinné ručení s vyššími než zákonnými limity plnění nebo mi těch 35 milionů postačí?
Dobrý den, zajímalo by mě, jak se pojišťovny, respektive povinné ručení vypořádá s novým způsobem povinnosti mít obuté zimní pneumatiky?
Budou pojišťovny řešit, když někdo v zimě způsobí nehodu na letních pláštích? A jestli ano, jak?
Dobrý den,
proč bych si neměl vybrat levné povinné ručení, když na kvalitě služeb levné pojišťovny nejsem závislý a dojede na ně maximálně ten, koho případně nabourám?
Předem děkuji za odpověď, Ladislav.