Stále se dotazuji na pojištění odpovědnosti (nikoliv na havarijní pojištění). U povinného ručení nelze (pokud je mi známo) volit mezi obecnou cenou a jinak stanovovanou cenou.
Dle vašich odpovědí tedy soudím, že se nelze dostat k tabulkám ve který je uvedeno jak které auto ztrácí hodnotu a tudíž si danou informaci dáma z SOS vymyslela.
V rodině jsme také měli totální škodu. Auto bylo podle nás pojišťovnou (Podnikatelská) odhadnuto na nižší cenu než za kterou je možné obdobné jiné koupit (o cca 10 tis. Kč). Zbytky auta (dle našeho známého - mechanika - prodejné za max. 3 000 Kč) byly odhadnuty na 22 000 Kč. Máme jinou možnost jak se domoci spravedlivého odškodnění než soud? Proč pojišťovna zbytky po totální škodě neprodá sama a neposkytne plnění v penězích? Jak je vlastně možné, že je poškozený zatěžován dalšími úkony (prodej vraku)?
Odpověď
Dobrý den,
u povinného ručení se samozřejmě nestanovuje žádná cena, neboť tento druh pojištění kryje škody způsobené třetím stranám. Váš dotaz zněl na výši odškodnění po totální škodě na vozidle. Tento dotaz je otázkou ocenění vozidla při likvidaci pojistné události a zde nezáleží, zda škoda vznikla z povinného ručení nebo z havarijního pojištění. Výše škody se stanovuje podle stejných pravidel. Pojišťovny tak při totální škodě ocení vozidlo na obecnou cenu a odečtou hodnotu zbytků. Bohužel máte pravdu v tom, že poškozený je mnohdy obtěžován nejrůznější administrativou a ve finále je na celém případu škodný právě on.
Obecně v případech, kdy klient není spokojený s výší odškodnění je dobré se nejprve obrátit na danou pojišťovnu a žádat o přešetření daného případu. Pokud ani toto nevede ke spokojenosti, je možné si opatřit nezávislý znalecký posudek, který by mohl poukázat na případné nesrovnalosti. Nejvyšší instancí (ale také nejméně příjemný) je pak samozřejmě soudní spor.
Jan Žalčík
(Poradce pro povinné ručení)