Mohou být bankovní služby zadarmo?

Mohou být bankovní služby úplně zadarmo, anebo stačí jen nastavit zdravý poměr mezi poskytnutou službou a poplatkem? Diskutujte o bankovních poplatcích s bývalým finančním arbitrem Otakarem Schlossbergerem.

V poradně odpovídá

  • JUDr. Otakar Schlossberger

    (Poradce pro bankovní poplatky)
    JUDr. Ing. Otakar Schlossberger, Ph.D., pracuje v bankovnictví od roku 1981. Působil ve státních i komerčních bankách, v letech 2003-2007 byl Finančním arbitrem České republiky. Nyní je předsedou představenstva spořitelního a úvěrního družstva AKCENTA a zároveň je vysokoškolským učitelem na Katedře bankovnictví a pojišťovnictví Vysoké školy ekonomické Praha.
Poradna je uzavřena, nelze vkládat nové dotazy.

Dotazy

  • Náklady.

    Ještě by mě zajímalo, jaké jsou tak reálné náklady na zahraniční platbu

    a, v eurech po EU
    b, v jiné měně po EU
    c, v jiné měně do světa

    Jde mi o to, zda ty stokorunové poplatky tak nějak opravdu odrážejí náklady, co s tím banky mají, anebo je to jejich dost dobrý zisk. Protože jestli je náklad třeba 0,10 euro, ale poplatek je 10,00 je někde něco špatně...
    P.K.
    20. 10. 2009 16:12
  • Zahraniční platby

    Rád bych se zeptal, za také chystáte zahraniční platby? Mám eShop a občas platím po EU. Zatím to řeším z banky, ale jedna platba mě stojí 250 Kč. Vím, že nějaké výhodnější platby má pro vás asi konkurenční Fio záložna, uvažuji, že bych k ním proto přešel. Ale zatím jen zvažuji, proto uvítám odpověď, jak na tom jste vy a jak to vidíte?
    P.K.
    20. 10. 2009 16:09
  • Předražené banky

    Dobrý den,

    zajímá mě jak ušetřit za bankovní poplatky. Přijde mi nehorázné, že své bance platím i za příchozí platby, ostatní poplatky vůbec nezmiňuji. Platila jsem zálohu do zahraničí, zpět mi přišlo v přepočtu o 500 Kč méně - šlo pouze o poplatky bankám, já ani dodavatel, kterému jsem vratnou zálohu dávala si z částky nic nevzal. Myslím si, že takovéto "móresy" by banky neměly mít. Zaujala mě nabídka vaší záložny, která má vedení účtu a většinu plateb zdarma. Jediný problém, který zde malinko vidím je důvěra v záložny. Zajímalo by mě, jestli se musíte držet stejného systému zajištění jako banky, jestli máte pojištění, jaké mi dáte záruky, že mé peníze budou dobře uložené?

    Předem děkuji za vás čas a za odpověď.
    Petra, Hradec Králové
    Petra
    20. 10. 2009 14:20
  • Šťouravé otázky pro zvídavého

    Dobrý den,

    zajímalo by mě, jak některé věci fungují. Píše se o Vás, že máte bohaté zkušenosti, tak snad mi odpovíte.

    1. Jak dlouho skutečně trvá převod z banky-záložny do banky?

    Jsme masírováni tím, že max. 2 pracovní dny, ale přitom některé banky-záložny převádějí peníze během jednoho a téhož dne a nebavíme se o expresních platbách. Není to spíše tak, že banka peníze třeba odepíše v pondělí, v úterý je odešle co ČNB, banka příjemce si je hned stáhne, přes noc "otočí" na měnovém trhu nebo nějakém úroku od ČNB a ve středu připíše na účet?

    2. Jak to funguje u vás v Akcentě? Kdy posíláte peníze do clearingu a kdy je z něj dostáváte? A jde to upřesnit i na hodiny?

    Děkuji.
    Jarda
    20. 10. 2009 14:00
  • Nulové poplatky z dlouhodobého hlediska

    Dobrý den, všichni víme, že nic zdarma ve skutečnosti není. Takže jsou-li služby pro klienta za 0Kč a zároveň pokud víme, že náklady na ně nulové nejsou, lze jednoduchou matematikou dovodit, že vzniká ztráta. Ta může být buď křížově financována z jiných aktivit firmy a nebo bude firma ve ztrátě.

    Jak je daná situace řešená u Akcenty? Je vaše strategie založena na inkasování velmi vysokých poplatků za příchozí platby, ze kterých zadotujete vedení účtu a platby odchozí? Je z ekonomického hlediska tato cesta dlouhodobě udržitelná? Nebo sledujete jiný, typický krátkodobý cíl - rychlé vytvoření dostatečně mohutného kmene zákazníků, aby se potom firma lépe prodala (a služby nový majitel patřičně zdražil)?

    Díky za vysvětlení.
    19. 10. 2009 12:00
  • nechci slevu zadarmo

    Jak je možné, že založení účtu u Vaší záložny se tak vleče? Nemůže to být nespolehlivostí externího zprostředkovatele? Jak máte prověřenu důvěryhodnost a spolehlivost těchto zprostředkovatelů? Nemůže tento vytunelovat účet, když zná podpisový vzor? Jak je toto u Vaší záložny systémově ošetřeno?
    16. 10. 2009 20:42
  • spam

    šlo by odpovídat bez reklamy na vašeho chlebodárce, když už jest jedna reklama umístěna v perexu?
    jezevec
    13. 10. 2009 23:51
  • Cash back

    Dobrý den,
    zajímala by mě otázka nabídky využití služby Cash back, tj, výběr hotovosti přímo u pokladny. Jakým způsobem je tato služba zpoplatněna, případně další informace k tomu.
    Děkuji
    Martina z Pardubic
    Martina
    13. 10. 2009 10:10
  • Výpis z účtu.

    Dobrý den, zajímal by mě Váš názor na výpis z účtu. Četla jsem, že od listopadu jsou výpisy povinné a musí být zadarmo, banky to mají nařízené. Ale mě třeba stačí roční výpis, protože používám internetové bankovnictví.

    Osobně se domnívám, že těmito nesmyslnými nařízením si banky naúčtují poplatky jinak. Já neplatila za výpis ani korunu, teď mi nejspíše začne povinně chodit a banka si to zinkasuje jinak i na mně.

    Co si myslíte o povinných měsíčních výpisech? Nestačil by roční? Proč se stálě něco nařizuje a nenechá se působit volná ruka trhu?
    Lada
    13. 10. 2009 8:23
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).