Proc tedy VZP vymahala platbu na me?

Reaguji na vasi odpoved na muj predchozi dotaz.

Pokud je dluznikem povinny platce, tedy zamestnavatel a pod., proc tedy VZP vymahala neuhrazenou platbu na me? Slo o platbu za posledni mesic studia na VS. Statnice jsem delal v prosinci a 1.1. jsem nastoupil do zamestnani. VZP vsak chtela, abych platbu za prosinec uhradil ja. Kdyz jsem VZP odkazal na moji skolu, at si to vyridi s nima, tak me vykladali, ze je to muj dluh a mam ho uhradit a pak ho vymahat na skole. Vykaslal jsem se na to a za rok mi prisel dopis od VZP znova. Tak jsem jim opet zavolal, ze platit mela skola a dal se uz neozvali.
Nepral bych vam zazit jako laikovi, co jsem musel vydrzet. Chteli me hnat do skoly pro potvrzeni, ze jsem byl v prosinci studentem a vyhrozovali hromadou paragrafu a penale jsem mel dokonce spocitany za asi 5 let nazpatek. Zadny potvrzeni jsem jim nakonec neposlal, protoze platcem jsem nebyl ja. Doufam, ze o VZP uz nikdy neuslysim, platim desatky jine "pojistovne".
12. 2. 2004 14:25

Odpověď

Předpodkládám, že jste se mohl přesvědčit, že se nevyhýbám žádné odpovědi. Nemohu však relevantně reagovat na konkrétní případy, o kterých nemám dostatek podkladů a tudíž nemohu jejich průběh komentovat a výsledek potvrdit ani vyvrátit. Prosím, abyste v těchto souvislostech též vnímal zákonnou povinnost zdravotní pojišťovny, chránit veškerá data, která se týkají klientů nebo smluvních vztahů.

V obecné rovině však musím zdůraznit, že každé rozhodnutí zdravotní pojišťovny podléhá určitému procesu, který má svá legislativní pravidla. Není to tedy o tom, že by si na pojišťovně někdo něco vymyslel a rozhodl se Vás tím nesmyslem otravovat. Takové tvrzení nemohu přijmout ani připustit. Oslovený klient má možnost podat námitky, využít řádné a mimořádné opravné prostředky, případně se obrátit na soud. Není přeci urážkou klienta, když "jeho" ZP vysloví právní názor a doloží jej příslušnou argumentací, stejně jako není urážkou zdravotní pojišťovny, když se klient zákonným způsobem proti takovému postupu ohradí a svými argumenty tvrzení pojišťovny narovná nebo dokonce vyvrátí.Jde o proces komunikace s legislativně vymezenými "mantinely", který je podmínkou pro přijetí adekvátního rozhodnutí. To musí být v souladu se zákonen, ať se to klientovi nebo pojišťovně líbí či nelíbí.

Vaše rozhořčení chápu, ale osobně jsem přesvědčen, že pramení spíše z nedorozumění a neschopnosti vzájemné komunikace, než z pochybení VZP. K tomuto závěru mě vede i obsah Vaší otázky a styl, jakým byla vyjádřena. Protože opravdu nemám znalost o Vašem konkrétním případu, nemohu se k němu konkrétněji vyjadřovat. Mohu jen vyslovit politování nad tím, že zřejmě někdo udělal chybu (určitě to nebyli soudruzi z NDR, takže buď VZP nebo Vy), která se ale podle mého přesvědčení nepochybně dala vysvětlit a napravit.

Rozhodnutí změnit zdravotní pojišťovnu jsme vždy respektovali a respektujeme, tedy i ve Vašem případě. Zvolil jste si jinou ZP a mně nezbývá, než Vám popřát, aby Vaše volba byla správná a spokojenost dlouhodobá.
Jiří Suttner (Poradce pro zdravotní pojištění)
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).