Dobrý den,
mám dotaz jak nejlépe pojistit automobil, ktetrý tráví většinu kalendářního roku v zahraničí. Nenese toto nějaká rizika, či je proti podmínkám pojištění? Pravděpodobnost poškození vozu, bourání je přeci jen vyžší na území mimo ČR.
S pozdravem,
Jakub Pramenný
Dobrý den, vzhledem k tomu, že dotaz je velmi obecný, je i odpověď obecná:
Povinné ručení - pojištění kryje škody způsobené vozidlem v zemích uvedených na zelené kartě. Pokud je některá ze zemí přeškrtnuta, tak v této zemi pojištění neplatí. Pokud je vozidlo ale dlouhodobě provozováno jinde než v ČR, je třeba zjistit právní úpravu pro toto pojištění v dané zemi. Např. v ČR toto upravuje Zákon č. 56/2001 Sb. o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích následovně:
§ 6 – přesnější specifikace povinnosti registrace vozidla:
Silniční motorové vozidlo a přípojné vozidlo provozované na pozemních komunikacích musí být zapsáno v registru silničních vozidel, pokud má osoba, která ho provozuje, na území České republiky
a) trvalý pobyt, dlouhodobý pobyt nebo, jedná-li se o občana jiného členského státu, přechodný pobyt v délce alespoň 6 měsíců v kalendářním roce, nebo jí byl udělen azyl, nebo
b) sídlo, jedná-li se o právnickou osobu.
- nově musí být při registraci plná moc úředně ověřená
Havarijní pojištění - pojištění se vztahuje na škody, ke kterým dojde na území Evropy. Za příplatek pak lze připojistit úhradu opravy v zahraničí, což znamená, že v případě opravy v zahraničí je
akceptována v plné výši cena opravy (související s pojistnou událostí) uvedená na příslušném zahraničním dokladu. Bez tohoto příplatku se hradí cena opravy obvyklá v ČR.