Hlavní navigace

Ztráta platební karty? Žádný problém!

20. 1. 2003
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Ztráta platební karty může být noční můrou leckterého střádala. Znáte efektivní způsob, jak se proti následkům ztráty nebo krádeže platební karty chránit? Řešení je jednoduché. Platební kartu si pojistěte. I když - tak jednoduché to zase nebude...

Pojištění ztráty, popř. krádeže platební karty není zdaleka samozřejmé. Drtivá většina bank ke svým kartám nic takového nenabízí, v několika z nich nám bylo dokonce řečeno, že žádné takové pojištění na trhu neexistuje.

Je zajímavé, s jakou jistotou to pracovníci na informačních linkách bank tvrdili. Přesto u nás existuje banka, která pojištění ztráty a odcizení platební karty nabízí. Je jí Československá obchodní banka a zmíněný produkt nabízí od loňského května.

Pojistné krytí
Banka jakožto pojistník (pojistitelem je její dcerka, ČSOB Pojišťovna) se zavazuje zprostředkovat uhrazení vzniklé škody způsobené neoprávněným použitím platební karty v případě její ztráty nebo odcizení.

Pojistná ochrana se taktéž vztahuje na úhradu poplatků spojených s nahlášením ztráty a s vydáním nové karty. Svým způsobem tedy může začít klient banky klidně dýchat a absence platební karty v peněžence ho nemusí nijak znepokojovat.

ČSOB nabízí toto pojištění ve třech různých variantách, které se liší výší pojistného krytí a spoluúčasti. Jednotlivé varianty znázorňuje následující tabulka.

Tabulka č. 723
Limit pojistného plnění Spoluúčast Roční pojistné
do 15 tis. Kč 10 %, min. 300 Kč 150 Kč
do 50 tis. Kč 10 %, min. 300 Kč 650 Kč
do 85 tis. Kč 10 %, min. 300 Kč, max. 5000 Kč 1300 Kč


Aby pojišťovna uhradila veškerou škodu, je nutné přistoupit na její podmínky. V prvé řadě je nutné zdůraznit, že pojišťovna přebírá odpovědnost za škodu vzniklou do 24 hodin před telefonickým nahlášením ztráty karty a nadále až do půlnoci daného dne, po které již přebírá odpovědnost banka.

Následující den pak klient musí ztrátu karty písemně potvrdit. Neučiní-li tak ani na vyzvání pojišťovny, může o pojistné plnění přijít. Stejně jako o něj přijde v situaci, kdy ztrátu nahlásí více jak 24 hodin poté, co jeho kartu někdo zneužil.

Není všechno zlato, co se třpytí..
Pojistné se platí v rámci „běžného roku“. Tímto „běžným rokem“ se ale rozumí období shodné s výročím platební karty. Chcete-li si dodatečně pojistit kartu, kterou vám vydala banka před čtyřmi měsíci, musíte stejně zaplatit celoroční pojistné. Tedy pojistné do ročního výročí platnosti vaší karty, což představuje krytí na 8 měsíců.

Stejně tak, pokud bude karta zrušena před výročím své platnosti, nenáleží klientovi právo na vrácení pojistného. Pojištění rovněž zaniká po oznámení škodné události pojišťovně.

Výluky
Co by to bylo za pojištění, kdyby nemělo své výluky. Jako tomu bývá vždy, i v rámci tohoto pojištění mohou nastat okolnosti, při kterých se pojišťovna zříká své odpovědnosti.

V prvé řadě je důležité zdůraznit, že jsou z pojištění vyloučeny veškeré transakce s použitím PIN kódu. Klient, který ztratí platební kartu společně s papírkem, na kterém je napsáno PIN:3548, nemá šanci (pokud jde přirozeně o faktický PIN a ne o rafinovanou blamáž).

Taktéž se pojištění nevztahuje na zneužití karty osobami žijícími s držitelem karty ve společné domácnosti. Opět špatná zpráva pro klienta, který si nevhodně vymezuje majetkoprávní vztahy v rámci rodiny.

skoleni_15_4

V neposlední řadě pojišťovna vylučuje zneužití do doby, kdy je karta vydána pojištěnému (tedy klientovi).

Co dodat
Ačkoliv ani toto pojištění není dokonalé, dobré je vůbec to, že existuje. Navíc platí na území celého světa, tak proč nepřibalit platební kartu do lodního kufru a neodjet za hranice všedních dnů.

Využíváte pojištění platební karty?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).