Čo bolo, to bolo. Minulost nezměníme. Ale dnešek ano.
Smutný veterán z bitvy o Británii: Republiku rozkradli, politika je špína. Lituji mladé lidi, nic dobrého je tu nečeká
Pan Emil Boček příští rok oslaví 95. narozeniny. Podle všeho si je hodlá užít. Kdysi proti nacistům seděl ve stíhačce Spitfire a teď by se rád svezl ještě ve stroji JAS-39 Gripen. Na to se těší. Ale z vývoje v zemi je velmi zklamán. Má za to, že české podniky drží v rukou zahraniční vlastníci. Republika je rozkradená a rozprodaná a politika je podle jeho názoru špína.
Republika je rozkradená? A co bylo ukradeno. Ty obouchané socialistické fasády? Prázdné komoušské obchody? No tak to já teda taky začnu volit komouše jako ty. Nejdřív ale musím přežít následující měsíc a nenechat se ušlapat vyhladovělými a kapitalisty zbídačenými lidmi, co za přeplněnými košíky u všech těch Globusů a Tesec nejsou ani vidět.... wole :-)
Buďte bez obav, i za socialismu se muselo makat. Jak bylo ale tehdy zvykem, tak se pro některé pracovní úspěchy připravovaly zvláštní podmínky, třeba horníci měli přidělený kvalitní úsek, takže rubali, až se jim od sbíječek prášilo, až vyrubali revírní rekord. Pak půl roku nebylo nic a pak zas rekord vyrubala jiná parta na jiné šachtě, aby i tam dostali zvláštní prémie a aby měly noviny o čem psát.
Asi toho moc nepamatujete že?Kde jsou fabriky na Kladně v Praze a jiných městech?Nemá smysl tady vyjmenovávat všechna města naší republiky,protože v každém byla nějaká továrna,závod nebo dílna.Dnes je to jen sklad,dklad a montáž.A mimochodem,ty obouchané fasády(viz třeba Staré Město v praze,nebo Malá Strana,měli své kouzlo.Dnes je to samá reklamní tabule jak v Las Vegas.To je hezčí?
Staré město pražské bylo špína, nové lešení, šeď, staré lešení, rozpadající se omítka, prastaré lešení, to vše naložené v láku kyselých dešťů - osobně jsem zažil, žádná nostalgie. Pronajímatel (stát) do toho neinvestoval a co si nájemníci neopravili sami, to nebylo. A podle toho, jak se režim mstil (inteligence do továren), tak ani nemohli jak finančně tak manuálně - byli rádi za holé živobytí. A fabriky? To samé, co bytový fond, násobeno upadající kvalitou produkce a hlavně systémovou demotivací zaměstnanců (jeden z důsledků jak povinné zaměstnanosti, tak dílem nekompetentního a demotivujícího řízení - neschopnost kompenzovaná členstvím ve straně).
celý článek je jen hloupý tendenční názor kapitalistiského svazáka, nic víc, nic míň. Já nestála fronty na nic, banány mi nechutnaly a jinak bylo všeho dost, aspoň podle mne.Nepotřebovala jsem poslední výkřiky módy ani techniky. Pro mne bylo nejdůležitější, že jsem v klidu vychovala jako samoživitelka tři děti a neměla jsem stresy ze ztráty zaměstnání, exekucí, nemoci, prostě to neexistovala. Že mi nehrozila výpověď z bytu, naopak, ještě jsem dostala po rozvodu do pronájmu od podniku domek se zahrádkou za mírný bakšiš.Že se v práci nikdo nepředřel? Tak nejspíš jen takoví lidé, jako autor článku, stejně je to o s tím kradením. Kdo měl takovou povahu, ten kradl, byl líný a flákal se a dělá to i dnes, a má k tomu daleko víc příležitostí, než dříve.A nevím, odkud byly dřív pomeranče, ale byly výborné, pamatuju si, že když jsem rodila, nosil mi jich manžel do porodnice kila, byly sladké a šťavnaté, ne jako dnes, když koupit pomeranče je sázka do loterie, jsou buď vyschlé, nebo kyselé, nebo smrdí plísní, v minulém režimu jsem měla pomeranče ráda, v tom novém, úžasném, opravdu nemám chuť hádat, co koupím a tak je raději nekupuju, nakonec stojí stejně jako jablka čí brambory, tedy jsou stejně drahé. A co bylo rozkradeno? Všechny naše průmyslové a textilní podniky, o obuvnictví ani nemluvě. Samozřejmě, noví svazáci to neustále popírají, ale skutečnost je taková, že jsme vyváželi do celého světa produkty, které za to stály, teď jsme jen montovnou aut. Jako příklad uvedu jednu mladou Holanďanku, která se ptala koncem devadesátých let dcery, co se s námi stalo,že jsme byli vývozci textilních celků a já nevím čeho a teď o nás slyší maximálně tak ve sportu, konkrétně hokeji. A co naše námořní flotila, rozkradli ji a začachrovali, ale o ní snad ani noví uvědomělí svazáci ani neví. Ano, ti líní a zlodějští lidé za minulého režimu vytvářeli to, co noví papaláši zničili a rozkradli, rozkradli i důchodový fond, rozkradli a zničili vše, nač sáhli. Naše zemědělství,byli jsme soběstační, naše cukrovary, po všm zbaly jen ruiny. Ale samozřejmě, kdo vyrostl v tomhle absurdistánu, je na něj zvyklý a to, co bylo předtím, to zná jen z keců novodobých agitátorů.Je mi osmašedesát, nebyla jsem ve straně, žila jsem v selské rodině, měli jsme pole, koně, krávy, vše otec v padesátých letech prodal protože sedlačinu nenáviděl a nikdy jsem s tím neměla problémy.Jak říkám, vše je o lidech a tam, kde se lidi udávali, pomlouvali, tak tam to bylo hlavně vyřizování účtů stejně jako je to teď Naštěstí jsem mezi takovými lidmi nežila, tak jsem vděčná za to, že jsem v té době žila, ona nám maminka vždycky říkala, abychom si toho vážili, protože ona sama žila v tom úžasném kapitalismu, neměli ani na boty a místo na školu musela do služby, protože měla chudé rodiče, a její táta nosil domů místo výplaty zmrzlé brambory.i.
No vidis, a ja si zase pamatuju jak nebyl toaletni papir, mydlo a dalsi zakladni potreby. Jak cela rodina stala ve fronte a nesmela se mezi sebou bavit aby se nahodou neprislo na to ze patri k sobe - limit byl na rodinu. Taky byly super byty rozdelene bolsevikem podle metru na dve casti a prideleny ... no ale kouplena a zachod byly jaksi jen jedenou - to bylo fakt zuzo se tam potkavat s cizim clovekem. Na skoly jsi se nedostal protoze tvuj otec nemel ten pravy profil ale sousedovic blbecek, ktery vychodil sotva zakladku tak mel diky strane pripravenou budoucnost. 100% zamestanost ... jeden podnik vyrabel na 110% pak se to v druhem podniku potichu zase rozebiralo a likvidovalo - jo to byla doba. Jedina "dobra" vec byla, ze 90% lidi melo stejne - jedno zda jsi prodavacka ci lekar - mas proste stejne ... a take stejny ho.no, pokud chces nebo potrebujes neco jineho tak mas smulu. Nedalo se moc srovanvat a nebyla zavist. Dnesni doba je pro mnoho lidi tezka protoze se museji starat o sebe a na vyber je tolik moznosti ze asi nikdo nemuze mit vse. Na druhou stranu nikdo nas neomezuje, muzeme investovat sami do sebe a ridit si zivot podle sebe. Zodpovednost se presunula od nekodo na nas samotne a to je i nejvetsi problem dneska.
S tím toaleťákem je to sranda. To bylo tak, že někdy kolem, nevím přesně, možná 1986 vyhořela na Slovensku fabrika. Takže několik málo měsíců byl skutečně špatně k dostání. No a spousta lidí z toho "dodneška žije", ba dokonce si myslí, že to tak bylo pořád.
" Jak cela rodina stala ve fronte a nesmela se mezi sebou bavit aby se nahodou neprislo na to ze patri k sobe - limit byl na rodinu."
No to je vidět, jak si lidi vymýšlejí. Kdyby jsi se nad tím zamyslel, tak by ti asi bylo divné, že rodina bloumá celá po obchodech. A stoupne si do fronty na zboží, které nebylo, a tam je kdosi bude kontrolovat, jestli se spolu nebaví? Kdo? Personál obchodu? Ten co stojí za pultem? Jak ten "kontrolor" pozná, kdo se baví spolu protože je jedna rodina, a kdo je spolužák, soused, kolega z práce? Blbost vidˇ?
No, mohu tě ubezpečit, že já v takové frontě stál, s tetou, kterou jsem náhodou potkal. A nic z toho, co tu vypravuješ se nestalo. Bylo to léto, už přesně nevím jakého roku. Nikdo nic nehlídal a limit byl na osobu.
"Taky byly super byty rozdelene bolsevikem podle metru na dve casti a prideleny ... no ale kouplena a zachod byly jaksi jen jedenou - to bylo fakt zuzo se tam potkavat s cizim clovekem. "
Tak to si pleteš se Sovětským svazem, tam se tohle skutečně stavělo v 50-tých letech minuléhi století, říkali tomu "chruščovky", podle tehdejšího vládce Chruščova.
No nic, dál to nemá smysl komentovat.
Rozdělování bytů si neplete, to se dělalo v 50.letech. Kdo měl větší byt, dostal od MNV přiděleného nájemníka. V 60.letech se to už v praxi nedělalo, protože se to neosvědčilo, nicméně ta možnost v právním řádu zůstávala dál, že prý pro jistotu, kdyby náhodou přišla živelní pohroma, tak aby postižení měli kde bydlet.
Ano, byty se rozdělovaly. Stavebně, nový záchod, kuchyně. Ale ne popsaným způsobem se společnou koupelnou a záchodem. To by o žádné rozdělení ani nešlo, ale o (nucený) podnájem pokoje(ů). Což je něco jiného.
Osobně znám takové "rozdělení" jenom jedno. A to tak, že statkářská vila, postavena 1911, sklep, zvýšené přízemí, patro a zčásti obytná půda (2 ,místnosti). V 50-tých letech byl do zvýšeného přízemí přidělen nájemník.
U bytů jak správně píšeš se to dělo jen krátce, prakticky do zahájení té opovrhované panelové výstavby.
Ono se to dělo výrazně méně často, nežli si lidé myslí. Protože kdo ve starém baráku slyší každé slovo souseda, tak to skoro automaticky přičítá " to bude rozdělený byt za komunistů". Já v takovém kdysi bydlel, kde bylo nejen slyšet, ale i rozumět každé slovo telefonátu; a shodou okolností jsem se dostal k originálním stavebním plánům. Ne, tam byla od počátku příčka 140 mm, mezi byty. Žádné rozdělení. Jen šetření soukromého investora. A takhle je to ve většině případů.Ony na akustiku až do roku 1944 žádné předpisy neplatily (!), tak to bylo zcela běžné a legální. Naopak při rozdělení bytů za komunistů už bylo potřeba dodržet zákonné požadavky.
A pořád platilo omezení, že rodinný domek smí mít nejvýše 120 m2 obytné plochy nebo max. 5 obytných místností, jinak tam OPBH mohl přidělit nájemníka - a majitel s tím nemohl nic dělat, ani nájemné stanovit, tak holt už socialismus funguje. Samozřejmě se to různě obcházelo, ale v zásadě si lidi netroufli to o moc překročit.
Platilo. Ale nedělo se tak v praxi, kromě 50-tých let. (a nebyl to OPBH)
No, ono to tak zlé nebylo, protože kdyby to někomu hrozilo, tak se mohl s někým známým domluvit, a získat tak papírově "nájemníka" vlastního. Asi proto to ani nikdo nezkoušel. Další věc je, kdo by chtěl být nuceně přiděleným nájemníkem?
Rodiče kamaráda se takto v 50.letech dostali do vilky, rozdělené na několik bytů. Majitelé, kteří tam zůstali, jim dělali různé schválnosti, rozštípali sáňky pro děti, přestřihovali šňůry s vypraným prádlem. Jejich děti neměly v dospělosti kde bydlet, ale "ve vlastním" bydlet nesměly, tam byli cizí nájemníci za pár korun. Problem byl vyřešen až v pol.70.let, kdy nájemníci dostali státní byt v nově postaveném paneláku. Takže ty problémy se táhly docela dlouho. Co vím, tak se takto dělily byty hlavně v činžácích nebo ve velkých vilách, i když znám rodinu, které byla takto rozdělena selská usedlost.
Ta definice rodinného domku byla skvělá... Podle ní barák se dvěma byty 3+1 nebyl rodinný domek, zatímco barák s 5 byty 1+1 ano. Takže lidi nechali z jednoho bytu 3+1 udělat dva... Co na tom, že "v kuchyni" nebyla voda a odpad a nádobí se mylo v místnosti, kde byla koupelna a WC a majitel tam nechal namontovat plechové umývadlo jako dřez... Soudruzi z Národního výboru mu to za patřičný bakšiš jako samostatný byt zkolaudovali.
Toto znám z vyprávění kdy náš dům cca 200m2 musel mít při nějaké kontrole několik kuchyní (prakticky v každé druhé místnosti) aby se formálně vešel do limitů na rodinný dům a nebyl znárodněn, protože za každou kuchyni se odečítalo 11m2. Napůjčovali se nějaká kamna a vyšlo to.
Obdobně se můj otec nemohl několik let přestěhovat do tohoto domu, který vlastnili jeho rodiče, protože tam byli nájemníci, kterých se nebylo možné zbavit. Ten dům má dnes dva byty, ale původně byl postaven jako malý bytový dům s byty většinou 1+1, takže nájemníků tam bylo několik a poslední se odstěhoval až na konci osmdesátých let.
A jen tak pro upřesnění-víš jak se ty obytné plochy počítaly? Já jsem postavil dům o obytné ploše
120 m2 a byl tak velký, že jsem rád že se mi ho podařilo prodat, proto že dnes, bych jej už finančně neutáhl.
A jen tak pro zajímavost, nemyslíte si, že v těch 50 letech se dávali třeba ti podnájemnici z důvodu nedostatků bytů? A ty byty nebyly třeba jen proto, že byl bytový fond válkou zdevastovaný díky světové válce?
A k těm kubánským pomerančům? Co bych za to dal, kdyby opět byly na pultech. Tenká kůra, šťavnaté a sladké-toť holá skutečnost.
Klíč k pochopení toho, kde byl problém (a že to byl problém) je ve Vaší větě "...do nájmu domek za mírný bakšiš". Takový domek nikdo a nikdy za mírný bakšiš nepostaví. Schválně se podívejte, jak se někde ve vašem okolí staví domek. Dělá tam několik lidí od rána do večera asi tak jeden rok (a to není žádná kapitalistická vymyšlenost, takhle se stavělo odjakživa :-)). Dolní odhad ceny domku je roční plat těch několika lidí. Plus plat lidí, kteří tam nejsou vidět (projektant, ...) plus materiál + plus nakupované služby (jeřáb, bagr, ...). Suma sumárum pořízení takového domku dá zabrat i docela slušně vydělávajícímu člověku - hypotéka na třicet let je dobré přiblížení :-) Pokud socialismus rozdával domky za mírný bakšiš, za méně než za kolik se dají postavit, zákonitě ty domky musely jednou dojít (nešlo jen o domky, to je jen příklad, hlavní byly základní prostředky v průmyslu). A ony došly. V roce 1989 plus mínus všem socialistickým zemím současně. A pak už se nedalo nic dělat, jen brzdit pád a doufat, že z toho vyvázneme se zdravou kůží. Naštěstí se to povedlo, i když to někdo nechce či neumí vidět :-)
Ještě k těm textilkám. Ty nebyly rozkradeny, ty zbankrotovaly. Jak ty regulérně privatizované, tak ty ukradené. V devadesátých letech prostě v Evropě textilky (až na výjimky výrobců hi-tech specialit) nemohly přežít, protože Čína + Indie + Pakistán. Německý ani český dělník nemohli konkurovat čínskému ani náhodou. Podobně to bylo v mnoha dalších oborech.
O voze a o koze. Ona mluví o exportních celcích. To znamená o celých fabrikách, od stavby, po dodávku všech strojů a dalšího vybavení. Tedy ne o štůčku látku, jak se mylně domníváš ty.
No a co se týče krachu textilek, tak to také neslouží současnému režimu ke cti. Za normálních okolností by na takové zboží za dumpingové ceny bylo uvaleno clo. Jenže nebylo, tudíž část domácího průmyslu zmizela. Takhle to dopadá, když se po převratu pravicoví svazáci řídili ne rozumem a potřebami domácího průmyslu, ale ideologickými dogmaty o volné ruce trhu bez přívlastků.
Zatímco dnes ti zaplatí každý zákazník rychle, spolehlivě a penězi, že. Takové věci jako problémy s platební kázní známe jen z učebnic a vzpomínek pamětníků. Někteří dnešní manažeři to už ani neznají.
No nic, takže jsme si vlastně velmi polepšili. Žádné investiční celky už neumíme vyvážet, čímž nám odpadly potíže s financováním.
Máte pravdu, nešlo jen o textil, ale o stavbu celých továren. I ty ale najednou také nikdo nechtěl (a to nezávisle na politické situaci, protože Čína vyhubila v devadesátých letech textilní průmysl v celé Evropě a stroje si potvůrka dodala taky vlastní, byť ze začátku o třídu horší než jaké mohly nabídnout naši výrobci).
PS: když už mluvíme o elektrárnách, tak si vezmi tentokrát uhelnou. Vzpomeň si, co se letos dělo s tou v Turecku. Zkoušeli to po letech, ale ta schopnost prostě zmizela. Znám člověka, dnes důchodce, tak ho zkoušeli jestli by ten průser (v řídící části) šel opravit. Ale jak s ním management jednal, říkal že toho nemá zapotřebí. Takže i tady je to zlé, nejen mezi techniky, kde zmizela střední generace, která by to dnes měla táhnout.
I pro ně platí co píšu výše. Zbankrotovali odběratelé a kde nic není, ani čert nebere. A to co zbylo, vyzobala Čína. Ono to bylo vidět už v 80. letech, ale restrukturalizace průmyslu, která z toho měla vyplynout, se jaksi nekonala, protože plánovací úřad ji nenařídil :-)
Co se týče "kubánských pomerančů", stále mě překvapuje, že v době internetu a otevřených hranic TO stále ještě někdo neví. Co? Že ty "kubánské pomeranče" byl druh pomerančů vyšlechtěný jako džusové. Tedy nejsou určené k konzumaci kompletní dužiny.
Ach jo...
No nic, četl jsem vzpomínky našich pilotů, jak jim v tehdejší NDR k pití dali jako přílohu i jakési neznámé oplatky. Nu, měli hlad, okusili, nechunalo. Později zjistili, že to byly korkové podtácky. (Podle toho, že šlo o předávací lety MiG-15, tak cca konec 50-tých let.)
Jak je vidět, byla aspoň sranda. Dneska jsou lidi v takovém presu, že už si tu srandu dělat ani neumí. Ono taky dělat si ji z toho, jak lidi mrznou na ulicích, nemají co jíst, nemocní jsou likvidováni jak za nacistů, pracující dostávají almužny, ze kterých se dá jen stěží přežít..., z toho se legrace dělá špatně.
Prohlidnete si realna fakta. Potraviny jsou dnes levnejsi, lide bohatsi a mira ohrozeni chudobou je u nas nejnizsi z EU. Na zbozi nestojite fronty a zivotni prostredi je na tom mnohem lip. Jedinym nedostatkem je skleroticky volic, ktery si toho neumi vazit a tihne k autoritativnim vudcum, nebo je uplne liny zvednout pri volbach zadek ze zidle.
Ale no tak, fuj :) Potraviny rozhodně nejsopu levnější, včera jsem byl v supermarketu a nestačil jsem zírat. Bohatší je jen někdo, zpravidla různí šejdíři, zloději a podvodníci. Pracující člověk rozhodně ne. V chudobě žije většina občanů, každý kdo má pod 20 tisíc je pod hranicí chudoby, protože si nemůže koupit základní potraviny jako jsou máslo či vejce (že politici říkají něco jiného je irelevantní, důležitá je skutečnost a ne kecy). Životní prostředí je mi ukradené, toho se nenajím. Takže jen ty fronty, ale k čemu je mi neexistence fronty, když na konci není čím zaplatit.
Potraviny objektivně jsou dnes levnější než za komančů. A navíc jsou na výběr v široké škále kvality i ceny:
http://www.zakomunistu.cz
No jo, jsou levnější. Ale vezmi si položky z toho tvého odkazu.
Rohlík - ten dnešní za 2,1 Kč (což odpovídá inflačnímu nárůstu platu, není levnější) má zcela jiné složení, nežli ten z roku 1989. Méně tuku, o mléčný tuk nezavadíš, horší mouka, proto "zlepšovadla" mouky. Ano, dnes (už zase) sežeenš rohlík stejný, nebo lepší tehdejšího. Ale ten je zase výrazně dražší.
Džem jahodový - Cože? On se dnes vlastně ani nesežene. Jen náhražka. Nejprve začli nahrazovat jahody jablky. Ale i jablka se jim zdála drahá. Takže i jablka jsou dnes nahrazena "výplněmi a ztužovadly". Takže džem v běžném obchodě ani neseženeš. Když sháníš, seženeš - ovšem za několikanásobek (po započtení inflace) tehdejší ceny.
Lečo? Darmo mluvit.
Ale hlavní trik jsou náklady na bydlení. Dnes sice obecně seženeš levnější náhražkovou potravinu, ale za nájem dáš 70% čistého jednoho průměrného platu. (O tom, že se medián od průměru vzdálil, ani nemluvě). Takže poté, co zaplatíš střechu nad hlavou, ti zbude na ty potraviny méně, nežli tehdá.
No pravda, co se týče vajíček, tak tam jsme si polepšili (teda v létě to tak bylo).
Je to PODVOD, ten tvůj web.
Tak zaprvé, není to žádný můj web. Jen jsem na něj dal odkaz.
Džem s jahodami seženeš bez problémů. Samozřejmě že ne v supermarketu (a už vůbec ne v akci).
Rohlíky máš k dispozici v nejrůznějším složení v sortimentu, o které se za komoušů nikomu ani nezdálo.
Jestliže komouši šíleně dotovali bydlení, to je ale překvapení, že skutečné náklady jsou dnes výrazně vyšší, co? To by jednoho nenapadlo. Známí platili nájem v paneláku 3+1 (státní byt) ve středním městě 125 Kč měsíčně. To ani TEHDY nebyly skutečné náklady ani náhodou!
Klidně udělej svůj web tohoto stylu, kde napíšeš (svoji) pravdu. Pak sem dej odkaz, rád se tam podívám.
"Rohlíky máš k dispozici v nejrůznějším složení v sortimentu, o které se za komoušů nikomu ani nezdálo."
"Got thirteen channels of shit on the TV to choose from"
/Pink Floyd, The Wall, Nobody Home/
Web nemám, ale kdybych ho měl, tak bych ho nedělal tak, abych se za něm musel stydět. Jak by se měli stydět autoři toho tvého odkazu. Už jen ta základna srovnání, průměrný plat 1989. Podle tvého odkazu: 3000; skutečnost:3170. Cena té nejzákladnější položky, chleba: 1989: Podle tvého odkazu: 4,40; skutečnost: 4,20.
Já bych se za takovou fušeřinu styděl.
A co se týče bydlení, to je složitější otázka. Nevím, jestli stál nájem 3+1 ve středním městě 125 Kč měsíčně. Otázka je, zda šlo o nákladovou položku, nebo nějaký "stabilizační" byt s dotovanou cenou. Ale 2+1 až 5+1 stál DRUŽSTEVNÍ, tedy "komerční bezziskovka", hospodařící bez dotací* za náklady, směs 70-tá až konec 80-tých let, v řádu stokorun. Tedy kolem 20% platu. Chápeš? Nechci tě podceňovat, ale obávám se že ne.
A další věc, pokud ty státní byty byly " komouši šíleně dotovali" (nebyli to "komouši", ale státní rozpočet), tak se zamysli, kde na to brali, když rozpočet měli vyrovnaný. Jestli se "náhodou" těch 300 miliard ročně, co "odtéká" z ČR na dividendách a dalších platbách, neprojevuje "náhodou" i zde.
* "Dotace" zde byla ve formě 1% úroku úvěru družstva. Podobně úvěry na řadovku 1%, na samostatně stojící RD 2,7%
A pojem vnitřní (skrytý) dluh Vám něco říká? Když budu mít auto, do kterého nevrazím ani korunu, abych měl vyrovnaný rozpočet, tak vyrovnaný rozpočet je mi jaksi na nic.
Těžce podfinancované zdravotnictví (dneska se furt hudruje, ale stále je to 100x lepší než tenkrát), koupit auto, ledničku bylo na měsíce nervů, valuty pro nákup v cizině prakticky jen u veksláků.
Když se stavěl barák, tak věci na něj se převážně sháněly pod pultem, bez známostí to šlo hodně blbě, jezdilo se přes celou republiku, výběr žádný, když už něco bylo, bralo se to, žádný výběr neexistoval.
Však nikdo Vám nebrání si aspoň na chvíli vyzkoušet KLDR, Kubu, dneska už i Venezuelu, ale ne jako turista, kterého tam provádí jako v ZOO, ale zkusit si tam žít. A ještě budete utíkat rád zpátky do kapitalismu...
Ale jo, znám. A čekal jsem, kdo se s tím vytasí.
Vnitřní dluh je to, co si všechno navymýšlím a nemám. Mám 1000 km dálnic? Tak to jsou hned dva vnitřní dluhy. a) vnitřně dlužím 3000 km dálnic, protože si soused se sousedkou myslí, že bychom potřebovali 4000 km. b) ta dálnice co mám nebude ve všech úsecích nová, tudíž dlužím za budoucí a současné opravy toho co mám.
Víš, on ten pojem "vnitřní dluh" není pojem odborný, z oboru ekonomicka. Jedná se čistě o pojem propagandistický. Pokud "oponent" neví o co jde, tak ho na tom uvaříš. Vždycky se totiž najde něco, co sice máš, ale myslíš si že bys měl mít lepší, větší novější. Jako v té pohádce od Jana Wericha "O rybáři a jeho ženě". Ten v této pohádce popsal problematiku "vnitřního (skrytého) dluh" popsal velmi názorně i vtipně.
„Muži, jsem sice císařovna, ale chci být raději papežkou! Jdi ke kambale!“ „Ale, ženo,“ zděsil se rybář: „co bys všechno nechtěla?! Papežkou být nemůžeš, papež je vždy jen jeden v celé Kristově říši! Papežkou tě nemůže kambala udělat!“ „Muži,“ řekla: „chci být papežkou! Okamžitě tam jdi! Ještě dnes musím být papežkou!“ „Ne, ženo!“ řekl rybář: „To nemohu po kambale chtít! To je příliš! Co si to přeješ? Papežku z tebe udělat nedokáže!“ „Muži, dost toho hloupého tlachaní!“ řekla žena: „Mohla mě udělat císařovnou, tak mě udělá také papežkou! Jdi tam ihned! Jsem císařovna a ty jsi stále můj muž!“
Problém s tím "vnitřním dluhem" je, že když tento ideologickomanipuilační nástroj znáš, tak je jedině směšný. Ono si uvědom, že se jedná o desítky let starý nástroj. Pravda, vymyslela ho chytrá hlava. Ale jakmile se jednou proflákne a dostane do obecného povědomí, nemůže po desítkách let užívání účinkovat stejně účinně, jako když byl nový.
Ale kde. Vnitřní dluh je přesně spočítatelná ekonomická kategorie.Vzniká zúženou obnovou základních prostředků. Každá firma musí obnovovat stroje, výrobní zařízení atd. Když nejsou peníze, firma může jít vědomě do vnitřního dluhu, ale nesmí to dělat moc dlouho, jinak budou ZP za chvíli beznadějně zastaralé a obnova bude stát totéž co stavba nové fabriky. Komunisti tady dělali zúženou obnovu 40 let, leckde se pracovalo ještě na strojích od soukromého majitele. Nenakupovaly se nové stroje, neinovovalo se, nemodernizovalo - přesněji řečeno dělalo se to, ale nedostatečně. Samozřejmě, ten argument se sousedem platí - soused (Západní Německo) měl cyklus obnovy průměrně 4 roky, v automobilovém průmyslu jen 1.5 roku. My jsme se na souseda sice teoreticky mohli vykašlat a dělat si to po svém, ale jak on získával stále větší náskok, tím méně od nás chtěl nakupovat, protože to bylo příliš zastaralé. A my jsme výrobky ze západu potřebovali.
"komunisti tady dělali zúženou obnovu 40 let, leckde se pracovalo ještě na strojích od soukromého majitele. "
Áha. Takže třeba taková Škoda auto když dnes vyrábí v halách postavených za minulého režinu na strojích koupených za minulého režimu tak má todlencton: ten vnitřní dluh.
Do toho si pleteš, asi, ono je to příliš zmatené, co jsi napsal, účetní odpisové období, tu si pleteš s technickou životností... no maglajs.
No, kde nic není, ani smrt nebere. Končím diskuzi. Nazdar.
Ale jen pro zasmání: co všechny bys chtěl v automobilovém průmyslu obnovovat každého 1,5 roku?
Mluvím o technické a morální životnosti. Třeba vstřikolisy nebo některé cnc stroje. Toho 1.5 roku už neplatí obecně, vstřikolisy se mění po roce, v Japonsku už jsou kategorie strojů které se mění za méně než rok (účetní předpisy jsou pozadu, občas se stane, že mašina je fyzicky ve šrotu, ale pořád ještě straší neodepsaná v účetnictví). Škodovka
_nedělá_ na strojích koupených za komoušů. Když ji koupili Němci, šlo všechno do šrotu, v podstatě stavěli novou fabriku. Mimochodem, ty nové stroje se tam za tu dobu obnovily taky už několikrát :-)
No jistěže když má něco životnost 1,5 roku tak to za 1,5 musíš dát do šrotu. Jenže když to má životnost 1,5 roku, tak to nemůžeš provozovat 4 roky, jak tvrdíš, ba ani desítky let, jak taktéž tvrdíš. Prostě to už nefunguje.
Nu, vstřikolisy a CNC vydrží v násobcích 1,5 roku, takže jsi něco zaslechl, a nevíš pořádně co. Jo formy, ty mají kratší životnost, to ano. Ale tím se vracíme na začátek, naprosto nedává smysl měnit formu dříve, nežli doslouží. Proč? Protože cyklus auta je 8-14 let (Octavia I je ale trochu extrém, spíše těch 8), a v půlce je FL. Takže se ten díl nejméně 4 roky nemění. Tudíž je pitomost funkční zařízení vyhazovat.
Jo, ale problém je v tom, že jsi asi zaslechl něco o něčem jiném, a teď to sem zkoušíš napasovat.
Na a samotná fabrika. Chlapče, já pro ně dělal, tak ji trochu znám. Míním hlavní fabriku a Česanu I. Co ti říci na tvé tvrzení "Když ji koupili Němci, šlo všechno do šrotu, v podstatě stavěli novou fabriku."? Plácáš nesmysly. Ale naprosto. Mnohé se přistavovalo, rozšiřovalo atd, ale naprosto ne to co plácáš.
A jo, já zapomněl, oni vlastně dělají auta na stejných strojích co na nich dělali ještě stopětku :-) :-) :-) Všechny ostatní fabriky mění při radikální změně výrobního programu technologii, jenom škodovka dělá na strojích které ještě nakoupil Emil Škoda :-)
K těm strojům: jsou různé důvody, proč se stroje obnovují. Nejčastější je ten, že se na něm začnou objevovat závady. To ještě neznamená konec životnosti, ale už se to takhle velké fabrice při nasazení 24/7 nevyplatí opravovat, tak jej prodá.
A k formám: když už jste to nakous, formy ani lisovací nástroje na plech zpravidla nepřežijí facelift. Proto se ten facelift taky dělá, když už se obnovují formy, tak se lehce hrábne do vzhledu.
Inu, ono je rozdíl mít půjčku s úrokem 1,9% s fixem 3 roky, a půjčku za 1% (byt, řadovka) či 2,7% (samostatný RD) oboje s fixem 25 let.
Nevíš, neznáš? Ne že bych ti přál něco zlého, ale: poznáš.
Mimochodem, také nejde jen o půjčku, kterou dnes na 100% úvěru nedostaneš. Tudíž musíš spořit. A spoří se celkem dobře v prostředí roční inflace 2% a čistého úroku 4% (vkladní knížka s 1 letou výpovědní lhůtou). Kdo ti to dnes dá, když pokryješ inflaci, můžeš si gratulovat (a dnes o žádné takové nabídce se stejným rizikem nevím, aktuální nabídky jsou vzhledem k inflaci -2%)
Mě obyejného člověka by zajímalo z čeho mám spořit chytráci,když beru 12000 měsíčně a platím 9000 měsíčně byt.Kde je jídlo a doprava nemluvě.Ty vaše tlachy o tom že se máme lépe jsou na nic.To co tady vykládáte jako kapitalistické plus je jen mediální báchorka a ne realita.A navíc se nezapomente pozastavit nad mou češtinou
Mimochodem, ta tvá narážka na akce je docela zajímavá. Tehdejšímu režimu bylo vyčítáno, že ne vše bylo okamžitě k sehnání. A když, tak za úplatek, "podpultovka".To je pravda.
Ale co je tedy současný systém? Pokud nechceš zboží shánět, plánovat týdny dopředu, čekat na akci, tak si můžeš to zboží koupit za luxusní přirážku okamžitě. Úžasné. (Tedy kdo na to má, všichni nemají, tak jim zbývají jen ty akce.)
Je to jednoduché. Když Kaufland zlevní s velkým humbukem buřty o korunu, tak zároveň zdraží rohlíky a mléko o desetník a plátkové sýry o padesátník. Lidi se tam nahrnou kvůli buřtům a když už jsou tam, koupí i rohlíky, mléko a sýry. Měl jsem za to, že je to všeobecně známá praxe :-)
Pronájem 3+1 v krajském městě: pod 10.000 Kč (najdou se i 3.500, ale když si rozklikneš, tak se jedná o podnájem jednoho pokoje), se započtením energií, vody a služeb typicky 12.500.
Plat 19.000 hrubého je 15.155 čistého.
Takže zbývají necelé 3.000 Kč čistého na jídlo, ošacení, dopravu, léky, vzdělávání, kulturu a rekreaci. Předpokládám, že sestra nekouří a je abstinent.
Na rozumné žití by to bylo jedině, pokud by ten byt byl její. ALE: z toho platu by na něj nikdy nenašetřila!
Jaký je rozdíl mezi kapitalismem a socialismem?
Za socialismu kradli všichni, ale málo, Za kapitalismu krade jen někdo, zato hodně.
Za socialismu se kradly hřebíky a toaletní papír.
Za kapitalismu se kradou továrny, které vyrábějí hřebíky a toaletní papír.
Nezapomeňte, že dneska jsou možná potraviny levnější, než byly za socialismu. Ale drasticky podražily ostatní životní náklady, jako je elektřina, voda, náklady na bydlení, takže na ty potraviny už tolik zdrojů nezbývá. Socialismus navíc neznal bezdomovce, neměl azylové domy a nepořádal sbírky na nemocné děti.
Je pravda , že jsme stáli fronty na na různé zboží, hlavně před vánocemi.Ráno na šlehačku, odpoledne na ovoce, které nám milá paní prodavačka dávala na příděl podle počtu dětí v rodině.A ne jen to.Ta doba nebyla skvělá, ale na vánoce jsme se těšili . Při troše štěstí jsme měli pomeranče,mandarinky ale i banány. Dnes mohu mít všechno po celý rok a mnohem víc, tedy pokud na to mám. Tomu odpovídají i obsahy popelnic nebo odpadkové koše ve školách.
Nikoli. Práce nebyla povinná, a kdo nepracoval nešel (automaticky vždy) sedět. Co bylo povinné mít legální zdroj příjmů. Takže zcela legálně nemusel pracovat dědic, výherce v loterii, do zaměstnání nemusela chodit žena v domácnosti.
(Ale šlo to obejít, například vexlák mohl dělat uklízeče, a sehnat si na to někoho, aby to za peníze udělal za něj, mohl koupit výherní los atp.)
No a co se týče milosti, nemám pocit, že by byli dnes prodavačky v práci usměvavé a šťastné. A když se usmívají, je vidět že se přemáhají. A takový úsměv netěší, vidět někoho trápit nucenou hranou veselostí.
Víš, to že někdo musí do práce kvůli penězům je nic moc. A ještě si to kazit tím, že na lidi budeš hnusná - a oni ti to logicky budou vrat, to může jenom blbec. Jistě, našli se tehdá, najdou se i dnes, ale není to standard a ani tehdá nebyl.
Kdepak, mít zdroj příjmů rozhodně nestačilo. V ústavě byl jednak nárok na práci a jednak povinnost pracovat ve prospěch celku. Samozřejmě, existovala tvz. svobodná povolání, ta však musela sloužit k prospěchu socialistického občana.
Šlo to tak daleko, že občan bez pracovního poměru (včetně studentů kteří své vzdělání ukončili (včetně přerušení studia nebo vyloučení), se museli do 3 pracovních dnů dostavit na ONV a projednat své pracovní zařazení. Pokud tak neučinili, šlo o přestupek.
A samozřejmě existoval trestný čin příživnictví:Kdo se soustavně vyhýbá poctivé práci bude potrestán odnětím svobody až ve výší 3 let...
To platilo možná tak v 50.letech minulého století. V 70.-80.letech mohl student po ukončení studia zůstat doma i měsíc, protože i tehdejší režim věděl, že o prázdninách se těžko hledá práce. Pokud si to dobře pamatuju, tak třeba pred a po nástupu ZVS (základní vojenské služby) nebo při změně práce bylo možno nebýt bez práce týden, pak už se o dotyčného zajimali policajti.
Ale tak jistě, ale to máš i dnes. Ten odbor na tehdejším ONV se dnes jmenuje úřad práce, a máš se tam registrovat kvůli platbě odvodů atd. No a stejně jako dnes, přijdeš tam a nahlásíš, co bude dál. Tedy kdo bude platit. Jestli si ho budeš platit sám, nebo jak. Ty věci se až pozoruhodně nezměnily.
A jsitěže existoval trestný čin příživnictví. Já ti jen vysvětluju, jak jsi se mohl tehdá zcela legálně spáchání tohoto činu vyhnout a nepracovat.
Ostatně něco trochu podobného máme i dnes. Zkus si neplatit například platby zdravotní pojišťovně.
Ale nepovídej. Na úřad práce musíš, pokud chceš, aby ti stát platil podporu v nezaměstnanosti (která, mimochodem, za komunistů vůbec nebyla). Musíš se nahlásit na socíálku, aby věděli, že už nepracuješ a musíš platit povinné zdravotní pojištění, což ale s povinností pracovat nemá nic společného.
Nechat se někde zaměstnat ale do práce místo sebe posílat někoho jiného rozhodně legální nebylo.
Čl. 19
(1) Ve společnosti pracujících, ve které je odstraněno vykořisťování člověka člověkem, jsou rozvoj a zájmy každého jejího příslušníka v souladu s rozvojem a zájmy celé společnosti. Práva, svobody a povinnosti občanů slouží tedy svobodnému, všestrannému rozvoji a uplatnění osobnosti občanů a zároveň upevnění a rozvoji socialistické společnosti; s jejím rozvojem se dále rozšiřují a prohlubují.
(2) Ve společnosti pracujících může jednotlivec dospět k plnému rozvinutí svých schopností a k uplatnění svých oprávněných zájmů jen aktivní účastí na rozvoji celé společnosti, především náležitým podílem na společenské práci. Proto je práce ve prospěch celku přední povinností a právo na práci předním právem každého občana.
Ne, žádnou pracovní povinnost tam nevidím. Rozhodně ne ve smyslu povinnosti být v zaměstnaneckém poměru, či jinou formou.
§ 8
Občané, kteří nejsou v pracovním poměru nebo nemají příjem z jiné pracovní činnosti, ačkoliv jsou vzhledem ke svému věku a zdravotnímu stavu schopni pracovat a jejich výživa není zajištěna jiným způsobem v souladu s právním řádem (např. z umělecké nebo jiné tvůrčí činnosti, z dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr, z důchodového zabezpečení, péčí o rodinného příslušníka), jsou povinni se dostavit neprodleně k projednání pracovního uplatnění k okresnímu národnímu výboru, v jehož obvodu mají trvalý pobyt.
Takže milý zlatý. Já oceňuji, že jsi si dal tu práci a napsal konkrétní čísla zákonů i článek paragraf. Jen je škoda, že jsi si to sám nepřečetl. Paradoxem je, že tímto potvrzuješ to, co jsem napsal výše. Takže naprosto nechápu, že se mnou nesouhlasíš.
Jsem rád milý a ještě více zlatý :-)
Asi tak, zapomínáš se podívat na ty paragrafy pohledem doby. V té době totiž platila presumpce viny, ty jsi musel dokazovat, že jsi nevinen. A neplatilo že co není zakázáno, je povoleno. Přesně naopak. Taxativně bylo stanoveno co není "příživa". V paragrafu 8 je třeba výčet jiných příjmů, které může občan pobírat. Ten byl konečný a nešlo něco "ukecat".
To nařízení navazovalo na novelu Zákoníku práce, který po roce 1969 sloužil pro likvidaci "nespolehlivých soudruhů". Stačilo dát na ONV hlášku a taková osoba nesehnala slušnou práci. A protože existoval jasně daný okruh legálních příjmů, buď šel k lopatě, nebo do basy.
Ústava a zákony pokrývaly jen malou část problematiky, existovala řada nařízení a směrnic které problematiku detailně upravovaly i na úrovni MNV (Místní národní výbor). Mimochodem, ten měl až do roku 1975 pravomoc nařídit pracovní povinnost "Ke zdolání nárazových nebo mimořádných prací, které z obecného zájmu nesnesou odkladu."
Ach tak. Když zákon říká to co se ti nehodí do tvého vidění světa, tak začneš fantazírovat. Nu, tvoje věc. Pro mě ale tvé fantazie nejsou zajímavé.
A ještě jedna věc: já osobně znal paní, dokonce s špatným "třídním původem" (velkostatkářský), která žila způsobem o kterém zde fantazíruješ, že nebyl možný.
Pánové, nevím kde žijete a jaké máte platy. Je pravda, že za komunistů jste měly maželské půjčky, nenávratné půjčky na stavbu bytů, nebo baráčků, popřípadě jste dostaly byt od podniku, kde jste pracoval. Nebudu se zde hádat, zda potraviny byly lepší, ale je pravda, že jsme měly nejpřísnější normy v Evropě. Pracoval jsi 8 hodin a po 8 hodinách jsi šel v klidu domů. Dnes si můžeš vzít hypotéku na byt a když ztratíš práci nikdo se o tebe nestará a nezajímáš ho. Poté co dostaneš almužnu na ÚP si již určitě můžeš zajít koupit jídla co hrdlo ráčí a ještě zaplatit hypotéku. Dnes lidé dělají od rána do večera za pár korun. Jistě se zde najdou jedinci, kteří svou vlastní prací zbohatli, ale ti jsou v menšině. Každý režim by měl z toho předešlého co bylo ponechat a to špatné se pokusit napravit.
Poměr výdělků před rokem 1990 a dnes je asi 1:10.
Za soudruhů stálo kilo tolik oplakávaného másla 40 Kč takže dnes by mělo stát 100 Kč.
Kilo vepřové kýty i s kůží stálo 60Kč. Tedy dnes by mělo být za 600 Kč. Ale ono se dá dnes koupit v akcích za 90Kč.
Nanukový dort stál 10,50 Kčs, dnes stojí v Penny 12,90 Kč a v akcích ještě méně. Podotýkám , že se prodává v úplně stejné plastové krabičce.
Benzín Super který jsem musel čerpat do naší Lady stál v roce 1989 před převratem 9,50 Kčs/l.
Dnes by tedy, aby byl tak " levný" jak za komančů, musel by stát 95 Kč. Lada spotřebovávala při slušné jízdě minimálně 10l/100 km. Tedy asi 1 Kč na jeden kilometr. Dnes jezdím Octávií za 5l/100 km. Při ceně cca 30Kč /1litr nafty jezdím cca za 1,5 Kč/1 km. Ale plat je deset krát vyšší.
Takhle bych mohl pokračovat dál a dál.
Tak opravdu se máme tak bídně, nebo si už nepamatujeme jak to bylo?
Nebo si to nechceme pamatovat. Vždyť už soudruh Gottwald říkal ,,Čím hůř - tím líp.
Ale houby. Ani ty ceny nemá správně. Benzín nestál 9,50 Kčs, ale 8,00 "obyčejný" a 8,50 s vyšším oktanovým číslem. Normální zdravý Žigul při normální jízdě nežral 10 litrů, to musel být buď s velmi zanedbanou údržbou, nebo jezdit s ním jak prase. Běžná spotřeba byla kolem 7,5 až 8,0 litru.
Tak jsem si na jeden aktuální vtip vzpomněl, ale každý se asi nezasměje:
Přijde ráno doktor na své oddělení v nemocnici a u sestry, co měla noční, zjišťuje, co je nového. "Celkem nic, akorát ten simulant ze 14 v noci zemřel."
Jestli znáte nějaké další, popisující dnešní realitu, tak je sem dejte.
..Soudruzi z SSSSR nám darovali krávu -nejlepší dojnici - ovšem když ji převáděli, tak se na hranicích zasekla a nemohla se hnout-ani dopředu.ani dozadu. A tak my jsme ji museli krmit a oni ji dojili. Trvalo to až do doby,kdy jsme se se soudruhy přestali objímat a líbat. Bylo to v roce 1989.
To je velmi oblíbené klišé všech milovníků starých časů, že jsme všechny české podniky prodali na západ. Jaká je skutečnost? Nejčastějšími většinovými zahraničními vlastníky firem v ČR jsou (světe div se) Rusové.
Na druhém místě jsou Slováci, pak Ukrajinci a až za nimi Němci. To je statistika, kterou si každý může snadno vygooglit.
A tak to by mě zajímalo. Já tak dobře googlit neumím. Jistě, dají se najít naprosto zmatečné články, jako třeba tenhle:
https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/cizinci-jako-vlastnici-ceskych-firem-nejcasteji-jsou-to-ruso/r~b12ba08806cf11e687030025900fea04/?redirected=1511192645
Jenže když si ho přečteš, tak zjistíš že tam motají počty firem, s hospodářským podílem firem (chápeš, jedna firmička o 10-ti lidech vlastněná Rusem je sice co počtu jedna, ale přecijen to bude asi něco jiného nežli Škoda auto vlastněná Němci), sídlo majitele míchají s národností majitele (ony ty "holandské firmy" příliš často Holanďané nevlastní), sídlo majitele firmy míchají s sídlem majitele firmy, co firmu co drží firmu vlastní. No a hlavně, u nás kde máme tolik firem s anonymními vlastníky, jak to mohou vědět, komu patří? A dělat z toho statistiky?
Obávám se tedy, že tady google opravdu nemůže pomoci. To by nejprve museli zrušit anonymní akcie.
To sice ano, ale taky si jistě dokážete v tom případě "vygooglit", že ti Rusové vlastní z 90% malé vlastní firmy o několika zaměstnancích, kdežto Holand'ané, Němci, Francouzi, Italové atd. u nás vlastní právě ty největší strategické podniky s tisíci lidmi. Např. banky, automobilky, vodárny atd. Nezkreslujte fakta.
Sice se žilo lépe, měli jsme více svobody i jistot a obecně jsme byli spokojenější (nemuseli jsme se bát o svoji budoucnost), ale tak to prostě je, že každá změna není k lepšímu. I když se máme hůř, stále to není nic proti třeba mému dědovi, který musel kvůli politikům do války.
Takže mohlo by být lépe, ale také o dost hůře - a hlavně to nezměníme, za nitky se tahá jinde, musíme žít v tom co mocní nalinkovali pro naši generaci.
Já mohu mluvit pouze za poctivě pracující lidi, s jinými se nestýkám. A těm se žilo lépe za socialismu, nevyhazovali je z práce, nevyhazovali je z jejich bytů, za mandatorní výdaje domácnosti dali 30% mzdy a 70% měli na své zájmy a koníčky. Dnes neví zda zítra budou mít práci a bydlení, za mandatorní výdaje dají 100% příjmu a pro sebe jim nezbyde ani koruna.
Je jasné, že různí veksláci a zloději se mají dobře stejně dnes jako tehdy, ale to je asi to, co lidi taky štve, že oni se mají hůře a různí šmejdi si pomohli.
Ja jsem poctive pracujici clovek a po tricitce jsem mel zaplacene vlastni bydleni na ktere jsem si vydelal a nic mi nechybi. Kdyz byli mi rodice v mem veku, tak zili(se mnou jako malym ditetem) s prarodici a cekali na prideleni panelakoveho bytu. A to z toho duvodu, ze rodine komunisti ukradli cinzak. No ale hlavne, ze meli levne maslo, ze jo?
Doba socializmu je pro většinu z nás doba našeho mládí a tu vidíme růžovými brýlemi. Babička prožila dětství za Rakouska-Uherska, mládí za první republiky a produktivní věk za protektorátu a budování socializmu. A vždy vzpomínala na to pěkné, co ji tehdy potkalo. To zlé dokázala proměnit ve veselou historku.
Jedou Štrougal s Husákem po Václaváku a vidí u masny velkou frontu. Husák se ptá : My nemáme maso ? Štrougal nato: My máme, ale oni nemají ...
Za socializmu byla sranda. I když občas něco nebylo, nikdo neumíral hladem, nežebral a neválel se pod mostem. Bylo vytvořeno duchovní a materiální bohatství před kterým smekám. Nyní žádná sranda. Z toho marasmu ve kterém se nyní brodíme, je mi jako pamětníkovi všech poválečných veletočů, velmi smutno ...
Promiňte, duchovní a materiální bohatství? O duchovním bohatství jsme neměli ani páru a materiální bohatství fungovalo tak, že jsme měli všichni stejně málo, abychom si nezáviděli, byli jsme pravidelně informováni o prohnilém kapitalismu, abychom náhodou nezjistili, mimo jiné, co to materiální bohatství je, a pohlaváři komunistické strany měli své vlastní obchody s výrobky, o kterých se nám tehdy mohlo jen zdát. Vzdělání povoleno jen těm, co s nimi jeli jednu notu, svoboda slova byla tvrdě trestána, jediný správný názor byl ten společný, "bratrský". Avůbec, těmhle časům říkám NE, už nikdy.
Zvláštní, že mou matku nepustili za socialismu ani na střední školu, ačkoliv na základní měla nejhorší známku 2. Strýc byl totiž tak trochu rebel. .) Po revoluci si dodělala maturitu a poté vystudovala medicínu. Kdyby tu byl dnes socialismus tak ještě dělá pečovatelku. Asi tak k té Vaší krásné pravdě, že na střední se nedostali vlastně jen ti hloupí.
To je divné. Václav Havel se za minulého režimu bez problémů dostal nejen na střední, ale dokonce i na dvě vysoké (VŠCHT, dle vlastních slov ho to nabavilo, nedostudoval, a na DAMU, tu dostudoval).
Jinak s tou střední a známkami to bylo tehdá jinak. Kdo měl trojku, to už výrazně snižovalo šanci se na střední vůbec dostat. Takže nemít trojku neznamenalo automaticky přijetí. Co si vzpomínám, i vyznamenání nebylo zárukou přijetí. Bez přijímaček brali tušímže jen samé jedničkáře... pro ostatní přijímačky, a stačilo nebýt ve formě, blbě se vyspat, chřipka...
Jenže o tom, kdo smí nebo nesmí studovat, rozhodovali nějací "soudruzi z kádrového oddělení", obvykle na základě nejasných a poněkud pružných kritérií.
Ostatně i já dostal možnost pokračovat na VŠ, byv obdařen posudkem, který končil: "přesto studium na vysoké škole doporučuji" (a "omylem" napsaným jménem jiné, méně "významné" VŠ s obdobnou zkratkou. Dodnes jsem za tohle hrdinství vděčný!
Ono to hlavně záleželo na tom, jak moc kdo nasral nějakou bábu z uličního výboru KSČ, případně vedoucího ZO KSČ v práci. To byly ty hlavní svině, které ničily lidem životy. Často nevzdělaný a závistivý "funkcionář z lidu" (měli jsme tu totiž diktaturu proletariátu, jak se to oficiálně jmenovalo) nebo vedoucí frustrovaný tím, že ničemu nerozumí a že je vedoucím jen kvůli loajalitě ke Straně.
" nebo vedoucí frustrovaný tím, že ničemu nerozumí a že je vedoucím jen kvůli loajalitě ke Straně."
Ne že bych obecně nesouhlasil, vím co chceš říci. Ale copak je to dnes jiné, lepší? A opravdu to bylo tak zlé?
Bývalá kolegyně také tak mluvila, nadávala na minulý režim atd. Jenže ji donutili k tvrdému srovnání, když bílý kůň v čele firmy dosadil nového šéfa. To bylo jak raná léta padesátá, jako když to opíšeš z učebnic o stalinismu. Ucho s nižším vzděláním, nežli těm co měl velet, naprosto bez zkušeností pro danou práci, s malými zkušenostmi z jakékoli práce. Ale z jiného minulého působiště měl pověst skvělého práskače, tudíž měl důvěru "strany a lidu". No kolegyně povídá, že její šéf z minulého režimu nejenže její práci rozuměl, ale uměl i více než ona. Takže když si s něčím příliš oborným, nad její zkušenosti, nevěděla rady, udělal to za ní.
To je dnes velmi často naprosto nepředstavitelné.
Zvláštní je jenom ta škola, co jsi "vystudoval", chlapče. A k tomu mě empiricky vede fakt, že si se měl údajně za socialismu ekonomicky lépe než dnes. Tomu by ovšem odpovídala dnešní mzda někde okolo 6,5 tisíce. A to i metař bere minimálně 2,5 krát více. Musíš tudíž být absolutní lempl. :-)
Ano, jako vysokoškolák strojař jsem nastupoval za 1850,- Kčs brutto a po 5 létech praxe jsem měl úžasných 2900,- Kčs... Stále mne nepřestává udivovat znalost diskutujících na fórech, kteří z příspěvku dokáží odhadnout vzdělání, povolání a věk přispěvatele. A "chlapče" mně v mých 60 létech už dlouho nikdo neřekl, dědku.
Nevím čím jste se za socialismu živil, ale byli zde lidé, kteří projektovali atomové elektrárny, přehrady, letadla a mnoho jiného. Jiní jejich projekty také realizovali a provozovali. Byli zde také lidé, kteří tvořili světové filmy, proslavili se v hudbě či divadelnictví. Pokud jste nic z toho co zde píši nikdy nezaregistroval, tak jste slepý, hloupý nebo zaujatý.
No i tak se to dá nazvat. Myslím" bylo vytvořeno materiální a duchovní bohatství". Prostě hodnoty budované generacemi se sprostě ukradnou=znárodnění a morálka je nastavena tak, že kdo připrcává režimu, má se dobře. Největší lempli se chopili velení jen proto, že se uměli "třídně" ohánět svojí tlamou. A když naši technici, konstruktéři a další šikovní a tvořiví lidé něco vymysleli, tak jim to velký bratr z východu utnul
ten marazmus vzniknul a rozvinul se právě za totáče ... jen v takovým režimu se mohlo bonzovat a práskat, melouchařit a šmelit; týt z omezeného přístupu ke zboží a službám; obcházet pravidla (a když to nevyšlo, tak to přebít rudou knížkou); žebrat o devizový příslib a hlavně se oprávněně bát, že když se ozveš, tak se režim pomstí na tvých dětech minimálně zákazem studia na VŠ, leckdy i na SŠ ...
Každej, kdo to dnes obhajuje, musel tehdy z tohohle svinstva chrochtat blahem.
Tak nevím jestli bylo tak špatně jak se nám snaží vnutit. Jediná moje starost před rokem 89 bylo kde je nějaká zábava a ,aby už byl pátek a mohl jsem jít na zábavu ,tramp ,fotbal atd. A ,že bych umíral hlady to taky ne. V závodní jídelně vařili z normálních potraviin a ne z náhražek masa bylo dost každý den.Konzervy na čundr byli k dostání ve velkém výběru a hlavně KVALITNÍ. Salám jsem si v masně taky koupil a rohlíky ,chleba byly taky. Magič jsem taky měl kazety se taky daly sehnat , a džíny jsem si koupil v tuzexu. Hlady a nedostatkem jsem zkrátka neumíral.
Já jsem to měl podobně (až na ty salámy, mně připadaly hnusné). A představte si, jaká jsem svině nevděčná - nestačilo mi to. Nechtěl jsem chodit do práce, chtěl jsme dělat na vlastním, protože jsem viděl, že to co musíme vyrábět v práci je zastaralé a stěží funkční a že bych to sám zvládnul líp. Nechtěl jsem stát frontu na kde co, nechtěl jsme si vybírat v sámošce ze dvou druhů salámu a tří druhů sýra a nechtěl jsme si kupovat džíny v Tuzexu v Praze za vyšmelené bony, ale koupit si je v nejbližším supermarketu u nás ve městě. Nechtěl jsem čekat, až mi OPBH milostivě po letech v pořadníku přidělí byt, ale chtěl jsem si postavit vlastní a hned. A protože se mi to všechno splnilo, nechci tu vzpomínat, jak jsme se "měli dobře" :-)
To Vám přeji.Že máte to štěstí. Jiní ho nemají a ne vlastní vinou musí platit hypotéku ,aby mohli vůbec bydlet. Ale já píši o tom ,že v článku píšou tak dramaticky ,že to vypadá ,že za socíku tady pomalu půlka obyvatelstva umírala hlady. Tak jsem napsal jak jsem na tom byl já a mnoho dalších. Nikdo tady z nedostatku čehokoliv zkrátka nebyl na hranici chodoby. To dnes tady máte mnoho lidí na hranici chudoby. A není to jen jejich neschopností. Jen tak pro pořádek ,abyste s tím nezačal argumentovat. A o tom je můj příspěvek . kapišto?
Tak třeba ten byt.
Dříve měl na výběr. Čekat v pořadníku roky, nebo za vlastní (a vlastníma rukama) stavět. Dnes čekat není na co, tak nezbývá než za vlastní (a vlastníma rukama*) stavět. Ano, vlastníma rukama, i dnes se většina RD staví svépomocí. A i dříve na to šla najmout firma.
Dříve měl na výběr: čekat na přidělení pozemku od "výboru", nebo si ho koupit za vlastní. Dnes nám ten výběr také poněkud zeštíhlel. Nezbývá nežli koupit.
Dříve ulici zasíťovali správci sítí, a někdy i přípojky postavili. Jindy jen na přípojky dali materiál. Dnes musí vše zaplatit sám, a pokud není v ulici příslušná síť, správce sítí ještě prosit, aby to zdarma převzali.
Ale máme vymoženosti, co dříve nebyly. DPH na bydlení 15%
Atd., atd. atd.
Nicméně lidé jako on jsou důležití. Pomáhají chápat zákonitosti a běh světa. Například mě pomohli pochopit, proč v roce 1989 si sami komunisti vymysleli a provedli předání moci.
Vláda si předvolala tři sudičky a bylo jim sděleno, že jejich sudby se musí přizpůsobit době, takže první sudička bude dávat lidem inteligenci, druhá charakter a třetí lásku ke straně. No a jak to v plánovitém hospodářství hodí, tak se nikdy nesešly všechny tři. Takže to dopadlo tak, že ten kdo měl inteligenci a charakter, neměl lásku ke straně, kdo byl inteligencí a lásku ke straně, chyběl charakter a kdo měl charakter a lásku ke straně, neměl inteligenci.
Několik současných:
Běží imigrant po naší krásné republice a potká špinavého Ukrajince - hned se ho ptá: "Ty jsi taky imigrant?"
Odpověď: "Ne, jdu strhanej ze stavby. Bydlím tu, pracuji a odvádím daně. Pak posílám peníze rodině na Ukrajině a dávám desátek naší mafii."
Celý podivený běží dál a potká Vietnamce - hned se ho ptá: "Ty jsi taky imigrant?"
Odpověď: "Ne! Sedm dnů v týdnu pracuji, protože živím rodinu, děti tu chodí do školy, odvádím daně a dávám desátek mafii."
Zmatený běží dál a potká cikána - hned se ho ptá: "Ty taky nejsi imigrant? Taky tu pracuješ, odvádíš daně a živíš rodinu?"
Odpověď: "Néééé. Já tu bydlím - bydlení dostanu, dávají mi prachy na jídlo, cigára, chlast, drogy, bazén, bezplatně léčí mne i celou mou rodinu, navíc mi kupují z další jednorázové roční dávky v hodnotě 34 tisíc vše potřebné pro fungující domácnost, např. ledničky, pračky, televize, sporák, hadry na zimu, městskou dopravu, děckám zaplatí vše do školy. Těhotné družce měsíčně dávaj 1200 kč na racionální výživu. Dokonce mi platí i kabelovku! A to všechno zdarma - makat nemusím!"
Imigrant na něj čumí jak na zjevení... "Teda imigrant taky nejsi, tak kdo vlastně jsi?"
"Noo, já jsem česká šlechta!“
„Zvoní telefon a jedné dámě hlas v telefonu říká: „Blahopřeji vám, vyhrála jste druhou cenu v loterii a ta druhá cena je, že stisknete ruku ministrovi financí panu Kalouskovi.“ Jenže dáma říká: „Víte, já bych pana Kalouska nejradši nakopala do prdele.“ A hlas v telefonu na to říká: „To nemůžete, to je první cena.“
(tenhle vtip je recyklovaný, za socialismu se vyprávěl s Kabrhelovou, kdy třetí cenou byla televize, druhou ručně pletený svetr (od Marie Kabrhelové) a první cenou nakopání do zadele).
Proč má krysa čtyři nohy?
Aby byla v popelnici dříve než bezdomovec (nebo důchodce)
Stav českých silnic je na jedničku.
Problém je, když chcete zařadit dvojku.
Šéf dnes přijel do práce v novém Ferrari.
Tak mu říkám, že to je super auto, že se mi moc líbí.
On odpověděl: "Pokud budeš poctivě makat, plnit práci jak máš, dělat přesčasy a makat i o víkendech, tak si za rok koupím ještě lepší!"
Malá dcerka v roce 2513 se ptá svého otce:
Tati, dneska jsem zaslechla, že prý kdysi žili v nějakých Čechách nějací Češi, slyšels o tom něco?
Samozřejmě maličká, prý právě podle nich se dnes říká: "... ty seš blbej jako Čech"
Aha, a kde ty Čechy byly?
No, to se neví, ale asi někde ve střední Evropě.
A to vážně byli tak blbí?
Asi ano děvče, podle pověstí si prý rozprodali a vytunelovali vlastní zemi, jejich vláda nechala lidi umírat, protože náklady na léčení si nemohl slušný člověk dovolit, a pokud ano, brzy zemřel zadlužený hladem, protože lichvářství bylo posvěceno na byznys. Za vrcholné představitele si postupně volili kdejakého lumpa, jeden prezident dokonce pustil lumpy a darebáky ještě dříve než je stihli potrestat a zabavit, co nakradli. Ti Češi si zlikvidovali zemědělství a průmysl, tím vzali lidem práci.
Prodávali jedovatý alkohol, dováželi a draze prodávali odporné a nezdravé potraviny z jiných zemí jen proto, že byly levné a dalo se na nich pohádkově zbohatnout.
Kdo se bránil útočníkovi, toho zavřeli a útočník byl ponechán na svobodě a ještě odškodněn.
Vyživovali si z vlastní kapsy cikány a jiné darebáky a církve a stali se poskoky cizích mocností. Dokonce i zákony udělali takové, aby vyvolení mohli beztrestně krást a prostí lidé to spláceli z obrovských a nesmyslných daní.
Ale nejspíše to jsou jenom povídačky, tomu se nedá věřit. To se jenom tak říká, víš.
Protože podle výpočtů tak blbý nikdo být nemůže!
Inzerát cestovní kanceláře z Ukrajiny:
POZNEJTE I VY KRÁSY UKRAJINY. VAŠE AUTO UŽ TADY JE.
Pepa : "Rozhodl jsem se, že odtud emigruju ze dvou vážných důvodů !"
Jarda : " A jakých ?"
Pepa : " Už mě tady štve ta vláda TOP 09, VV, ODS a ostatních zmetků."
Jarda : " Neblbni, po volbách tady budou vládnout ČSSD a komunisti !"
Pepa : ".....hmm, a to je ten druhý vážný důvod..."
To takhle se jednoho dne českej Lojza naštve kvůli počasí a vydá se do nebe, zeptat se, proč u nás pořád prší. Zabouchá na nebeskou bránu, otevře mu svatý Petr a ptá se ho, co si přeje.
Lojza odpoví, že se přišel zeptat, proč u nás pořád prší?
Svatý Petr mu říká: "Tak se jdeme podívat, co mám napsáno ve svaté knize. Odkud jsi?"
Lojza říká: "Z České republiky".
Svatý Petr listuje v knize, najde Českou republiku a říká: "Pojď se podívat, mám tu napsáno: vláda všechno posrala - 3x denně splachovat!"
Přišla Arana na poštu s úsměvem na tváři a říká zaměstnankyni pošty za okénkem:
"Přišla jsem pro "love", dneska je dvaciatoho. "
"Penez NET a ani viacej nebudu!" říká zaměstnankyně pošty.
"Ta co še stalo? Gadžove přestali robic???"
Češi nedělali vtipy jen na socialismus, teršem vtipů je i současný kapitalismus:
Uklízečka jde v podvečer makat do parlamentu. Vejde dovnitř a tam zmatek, chaos, členové parlamentu plus celá vláda poletují, přestavují nábytek, přeměřují prostory, tahají a přestavují židle, křesla, stoly, pulty... Všichni zpocení... Uklízečka odchytí Babiše a ptá se: "Co se to děje, pane předsedo?"
"Víte, v sobotu bude pro nás životně důležité zasedání, a protože to tady nefunguje, popravdě - je tady neskutečný bordel, tak to chceme nějak eliminovat, no změnit."
Uklízečka se ironicky usměje a praví: "Nepomůže to".
"Proč?"
"Já už jsem v bordelu pracovala. Tam, když nic nefungovalo, museli vyměnit komplet všechny kurvy,
ne postele."
V pořadu „A dost“ zaslali k rozboru složení do nezávislé laboratoře původní i nové piškoty a nimi i další piškoty ostatních výrobců. Takže uvidíme.
Mezitím výrobce zahájil interní audit. Kdo za to může? Vyšetřuje jednotlivé suroviny.
Může za to voda! "Já třikrát filtrovaná? Ne ne já jsem v pořádku."
Může za to mouka! "Já několikrát mletá a čištěná? Ne ne já to nejsem."
Můžou za to vajíčka! "Nás do toho netahejte, my jsme u toho nebyli."
Sedí Ahmed v Berlíně u řeky, špinavej, v roztrhanejch šatech, zkažený zuby a chytí zlatou rybku.
Klasika, tři přání atd.
Ahmed se zamyslí a říká: "Rybko, chtěl bych mít krásný zuby, jako lidi tady."
Blik! A sedí v zubařském křesle a zubař pilně pracuje. Ahmed mu povídá, že nemá peníze a zubař na to, že je to placený z evropskejch fondů.
Jako druhé přání říká, že nechal doma svoje ženy, děti a rodiče a chtěl by s nimi hezky bydlet.
Blik! Sedí v přijímacím pokoji vybavené vily a na stole čeká na jeho podpis smlouva, že vilu hrazenou z fondů EU pro uprchlíky v rámci "Programu o slučování rodin" přebírá do užívání.
Ahmed se zamyslí a jako třetí přání říká, že by chtěl bejt modrookej blonďák jako Němci.
Blik! Z Ahmeda je modrookej blonďák se zkaženejma zubama, a sedí v roztrhanejch šatech v Berlíně u řeky.
Tak se ptá rybky, co to jako má bejt?
Rybka mu odpovídá: "Jseš bílej, tak se koukej starat sám!"
8:00 – Americký expediční sbor překročil hranice ČR
8:05 – laserem naváděné střely zničily základnu stíhaček Grippen a pivovar ve Velkých Popovicích
8:27 – Armáda ČR si všimla, že jsme pod útokem
8:35 – proti nepříteli startují bitevníky L-159
8:50 – všechna naše letadla byla zničena americkými Raptory ještě za hranicí viditelnosti
9:00 – na Obraně si mnou ruce, neboť se konečně zbavili bitevníků L-159
10:00 – americké síly zaznamenaly ztrátu šesti tanků Abrams, kterým někdo v okolí Mostu odcizil za jízdy pásy, útok na Prahu přesto pokračuje
10:30 – transportéry Pandur vyjíždějí z kasáren bránit hlavní město
10:45 – Bruntál vyhlásil samostatnost
11:00 – testeři v BIS začínají obědvat
12:30 – všechny Pandury mimo, většinou z důvodu poruch nebo utopení v loužích
12:45 – náčelník generálního štábu buší na vrata vojenského muzea Lešany a dožaduje se nějaké funkční bojové techniky
12:47 – správce mu daroval kolo zn. Ukrajina a poté ho vyhnal koštětem
13:00 – americké jednotky doposud ztratily 12 tanků Abrams a 23 obrněných vozidel Bradley, vesměs kvůli poškození podvozku na českých silnicích
14:30 – první americké jednotky v Praze
15:40 – velitel 22nd MEU, poručík T. Taxis Taylor, byl na Žižkově udeřen cepem
16:30 – američtí vojáci vztyčují vlajku na Pražském hradě
17:00 – Clint Eastwood sleduje záběry z Evropy a píše scénář pro svůj nový film Vlajky našich synů
18:00 – oficiálně podepsáno příměří
23:30 – náčelník generálního štábu dorazil na kole do Bratislavy a žádá o azyl
23:45 - Američané zjištují že Čečensko je jinde
Potká Babiš kouzelného dědečka: „Chcel by som byť ministrom.“
Dědeček chvíli přemýšlí, dumá, pak teda souhlasí a udělá z Babiše bonsai.
Jak se řekne romsky "daleko"?
Toronto
Víš jaký je rozdíl mezi kouzelníkem a cikánem?
Kouzelník řekne: "Abrakadabra!" a vyčaruje králíka z klobouku.
Cikán řekne: "Dyškrymynácia!" a vyčaruje důchod, sociální dávky, byt, auto.......
Babiš se rozhodl zreorganizovat ministerstva. Začne sloučením ministerstva zemědělství s ministerstvem kultury, protože v brzké budoucnosti bude umění se v této zemi najíst
Výslech na policii: "Za jak dlouhou dobu si na úplatcích vyděláte na BMW?
Nagyová: "Asi tak za 2-3 měsíce"
Janoušek: "Asi tak za 2-3 týdny."
Rittig: "Asi tak za 2-3 roky". Policie: "Tak dlouho?" Rittig: "BMW přece není tak zas malá firma..."
Tak to je jasné. Vám už dlouho dobře nebude, protože za prvé v socialismu jste byl mladý a tady jste starý a za druhé v socialismu jste nepotřeboval příliš velké vzdělání, stačilo Vám jen podlušně poslouchat soudruhy a praskat na své sousedy, pak jste si možná připadal bohatší než oni, ale víte co? Nebyl jste, souhrnem. Nebyl jste bohatý za socialismu, nejste ani teď.
Tady je zřejmě vidět, že současnost má problém přesvědčit voliče, že je lepší než 30 a víc let stará minulost. Ano, něco je lepší, něco zase horší, každý to identifikuje podle vlastní zkušenosti. Bývalý prezident považuje současnost za nejlepší v historii, zajisté i na základě vlastní zkušenosti. Jiní to mají jinak, viz seriál hrdinové kapitalistické práce na a2larm.cz, a já jim rozumím. Upřímně řečeno, když porovnám období od roku 1962 po rok 1989 a období od roku 1990 do roku 2017, tak považuji z pohledu obecného zlepšování životní úrovně to první období za úspěšnější. Otázka občanských svobod je samozřejmě úplně jiná záležitost, v tom došlo k zásadním změnám, problém je, že jde o skokovou kvalitativní změnu roku 1990. A je tu dost voličů, kteří pod tlakem každodenního boje o existenci by klidně své občanské svobody vyměnili za sociální jistoty levicové diktatury minulosti.
V článku je zmíněn vtip o kravách v různých systémech řízení. To byl naprosto jedinečný vtip, škoda, že tam není uvedeno jeho znění. Takže pro pamětníky, dokonce s novodobým pokračováním:
Feudalismus
Máš dvě krávy. Feudál ti sebere trochu mléka.
Čistý socialismus
Máš dvě krávy. Vláda ti je sebere a dá do chléva s ostatními kravami. Ty se musíš o všechny krávy starat. Vláda ti dá sklenici mléka.
Byrokratický socialismus
O tvé krávy se starají bývalí chovatelé kuřat. Musíš se starat o kuřata, která jim sebrala vláda. Vláda ti dá tolik mléka a vajec, kolik stanoví předpisy.
Utopický socialismus
Nemáš žádnou krávu, ale soused, který má dvě, ti jednu daruje. Obec ti zadarmo půjčí plemenného býka, kráva bude mít telátka, jedno z nich z vděčnosti vrátíš sousedovi, druhé porazíš a pozveš všechny na hody. Všichni jste hrozně šťastní a veselí a pak ses probudil.
Francouzský socialismus
Máš dvě krávy. Vláda ti dá dotaci na nákup třetí. Pak prodáš ty první dvě, aby měl na zaplacení daní.
Fašismus
Máš dvě krávy. Vláda je sebere a najme tě, abyste se o ně staral a prodá ti mléko.
Nacismus
Máš dvě krávy. Vláda ti sebere tu bílou a zapíchne tu černou.
Čistý komunismus
Podělíš se o své krávy se sousedy. Dohadujete se s nimi, kdo z vás je společensky nejužitečnější a kdo má jaké potřeby. Nikdo zatím nepracuje, nikdo nemá mléko a krávy chcípnou hladem.
Ruský komunismus
Máš dvě krávy. Musíš se o ně starat a vláda si vezme mléko. Ukradneš tolik mléka, kolik půjde a prodáš ho na černém trhu.
Perestrojka
Máš dvě krávy. Mafie ti sebere všechno mléko. Ukradneš tolik mléka, kolik půjde a prodáš ho na volném trhu.
Kambodžský komunismus
Máš dvě krávy. Vláda je sebere a zastřelí tě. Poté nechá zastřelit každého, kdo tvrdí, že vláda střílí občany za vlastnictví krávy.
Kubánský komunismus
Máš dvě krávy. Fidel prohlásí, že agenti CIA infikovali všecky kubánské krávy zákeřnou nemocí. Protože tvé krávy jsou zdravé, jsi zjevně agentem CIA a jdeš do vězení.
Korejský komunismus
Máš dvě krávy. Jedna chcípla hlady a ta druhá žije v Jižní Koreji.
Přímá demokracie
Máš dvě krávy. Sousedé rozhodují, kdo má dostat mléko.
Zastupitelská demokracie
Máš dvě krávy. Sousedé někoho ustanoví, aby ti řekl, kdo má dostat mléko.
Byrokracie
Máš dvě krávy. Nejdřív vláda určí, jak je máš živit a kdy dojit. Pak tě platí za to, že je nedojíš. Potom obě zabaví, jednu zastřelí, druhou podojí a mléko naleje do kanálu. Potom ti dá formuláře, abys nahlásil ztrátu dvou krav.
Ekologie
Máš dvě krávy. Zacpeš jim zadky špuntem a prodáváš emisní povolenky na metan, protože na nich vyděláš více než prodejem mléka.
Rozvinutý kapitalismus
Nemáš žádnou krávu. Banka ti nepůjčí na nákup krav peníze, protože nemáš žádnou krávu jako záruku.
Čistá anarchie
Máš dvě krávy. Buď prodáš za lacino mléko sousedovi, nebo ti krávy sebere a zastřelí tě.
Anarcho-kapitalismus
Máš dvě krávy. Jednu prodáš a koupíš si býka.
Surrealismus
Máš dvě žirafy. Vláda tě vyzve, abys ses naučil hrát na harmoniku.
Feminismus
Máš dvacet krav a ke každé musíš chovat zvláštního býka, abys měl genderově vyrovnaný chov.
Pokročilý feminismus
Máš dvě krávy. Jdeš do vězení, protože jsi jim při dojení sahal na vemeno.
Politická korektnost
Máš dvě sociálně znevýhodněné příslušnice hovězí etnické minority.
Multikulturalismus
Máš 10 krav. Půlka z nich jsou prasata a slepice, které se do stáda zatoulaly ze sousedního statku. Ty k nim však nadále přistupuješ jako ke kravám a napíšeš si o grant na zvýšení jejich dojivosti.
Kapitalismus ve stylu ENRON
Máš dvě krávy. Prodáš tři své vlastní firmě, která je obchodovaná na burze, zaplatíš dluhopisem vystaveným vlastním švagrem, pak vyměníš dluhopis se společníkem tak, ze dostaneš všechny čtyři krávy zpět a přídavkem daňové úlevy na pátou krávu. Právo na mléčné výrobky šesti krav je pak za pomoci prostředníka převedeno na firmu registrovanou na Kanárskych ostrovech a vlastněnou majoritním vlastníkem tvé firmy; ten vzápětí prodá všech sedm krav firmě zpátky. Výrocni zpráva říká, že firma vlastní osm krav s přednostním právem koupě na další krávu. Bilanční zpráva ve výroční zprávě chybí. Veřejnost si koupí tvého býka.
Americký Kapitalismus
Máš dvě krávy. Jednu prodáš a tu druhou přinutíš, aby dojila za čtyři. Jsi překvapen, když kráva zdechne.
Francouzský kapitalismus
Máš dvě krávy. Stávkuješ, protože chceš tři.
Japonský kapitalismus
Máš dvě krávy. Změníš jejich design tak, že dosahují velikosti jedné desetiny normální krávy a produkují dvacetkrát více mléka.
Britský kapitalismus.
Máš dvě krávy. Obě jsou šílené.
Italský kapitalismus
Máš dvě krávy, ale nevíš, kde jsou, protože jsi zrovna na polední přestávce.
Ruský kapitalismus
Máš dvě krávy. Spočítáš je a zjistíš, že je jich pět. Spočítáš je znovu a dojdeš k číslu čtyřicet dva. Spočítáš je ještě jednou a dopočítáš se dvanácti. Přestaneš počítat a otevřeš si další láhev vodky.
Švýcarský kapitalismus
Máš 5000 krav, ale ani jedna ti nepatří. Ostatní ti platí za to, že je mají u tebe uschované.
Čínský kapitalismus
Máš dvě krávy. Máš tři sta zaměstnanců, kteří je dojí. Tvrdíš, že máš stoprocentní zaměstnanost, vysoce kravskou produktivitu a necháš zavřít novináře, který zveřejní skutečná čísla.
Arkansaský kapitalismus
Máš dvě krávy. Ta vlevo je ale skutečně šťabajzna, co?
Kanadský kapitalismus
Máš dvě krávy. Když na to přijde, vypadají spíš jak párek losů a to doopravdy jsou. Jedna mluví francouzsky, druhá anglicky. Jedna bojuje za vytvoření nové země, druhá se tomu brání. Obě hrají docela slušně hokej.
Skotský kapitalismus
Máš dvě krávy. Obě vycvičíš pro hlídání stáda ovcí, tím ušetříš hlídací psy. Psy zaměstnáš ve šlapacím kole na výrobu elektřiny, elektřinu odprodáš do nejbližší jaderné elektrárny. Ovčákovu pracovní kapacitu využiješ pro dojení krav a pro péči o pastvinu s krmivem pro krávy. Ovčákův pomocník se bude věnovat pytlačení, čímž získáš krmivo i pro šlapací psy. V noci, kdy jsou krávy v kravíně, mohou psi alternovat v roli lochnesské obludy, čímž vyvoláš příliv turistů do okolí.
Uvolněná dojička (ročník 1937, 98 kg, chybějící tři přední zuby) bude převedena do kumulované funkce recepční-masérka-tisková mluvčí. Rakouský kapitalismusMáš dvě krávy. Referendum ale odhlasuje, že jsou nebezpečné, tak je zapíchneš a pak buzeruješ Čecha, ať i on ty své zapíchne.
Český kapitalismus
Podle dodacího listu máš dvě krávy. Později zjistíš, že jedna je pouze načančaná atrapa, protože tu pravou někdo před časem vytuneloval. Ještě později zjistíš, že ti nepatří ani ta druhá, protože se na ni vztahuje restituční nárok. Ve finále jsi obžalován z daňového podvodu, protože jsi krávy odepsal z účetnictví a nevyúčtoval DPH.
Slovenský kapitalismus
Nemáš žádnou krávu. Ale nebýt těch zlých Maďarů a Cikánů, měl bys jich dávno aspoň deset.
Židovský kapitalismus
Máš dvě krávy. Jednu prodáš a koupíš vola, protože je lacinější než býk. Pak ho prodáš coby býka a koupíš opravdového býka. Krávy se pomnoží a následně opakuješ od počátku, ale se 4 kravami. A toho býka už podruhé kupovat nemusíš, jeden stačí a ještě ho můžeš pronajímat sousedovi.
Islámský kapitalismus
Máš dvě krávy. Jednu si necháš a druhou vyměníš za manželku.
Cikánský kapitalismus
Nemáš nic. Tak jdeš a ukradneš dvě krávy. Ty zabiješ, sežereš a zase nemáš nic. Tak jdeš a ukradneš těch krav raději víc.
Skinheadský kapitalismus
Nemáš nic. Vidíš cikána, jak vede dvě krávy. Tak jdeš a zmlátíš ho.
Matfyzácký kapitalismus
Nechť L je množina všech lidí, K množina všech krav a V: LK je relace vlastnictví. Pak projekce tebe do množiny K přes relaci V má kardinalitu 2.
Blogerský kapitalismus
Máš dvě krávy. Všude se chlubíš, že je dnes přes plot vidělo 2000 unikátních kolemjdoucích.
Americká škola
Máš dvě krávy. Vystřihni dva obrázky krav, nalep je do sešitu a krávu číslo dvě zakroužkuj. Tak, a tím jsme pro dnešek s hodinou matematiky skončili.
Sovětská škola
Máš dvě krávy. To jsou taková čtyřnohá rohatá zvířata, která nám dávají mléko a maso, kterého bude všude dostatek, až vybudujeme ten komunismus. Za domácí úkol se zeptejte rodičů, jak vypadalo hovězí maso. Když budou nostalgicky vzpomínat, nahlašte to domovnímu důvěrníkovi.
Kapitalismus podle Miloše Zemana
Sice nemáme krávy, ale to nevadí, protože:
a) becherovka se z mléka nevyrábí
b) novináři jsou stejně hovada, takže je nahradí
Kapitalismus podle Jana Zahradníka
Máš dvě krávy. Až postaví do Budějovic dálnici, budou dojit dvakrát tolik.
Kapitalismus podle George Bushe
Máš dvě krávy. Vláda ti za tvé daně postaví vedle statku raketovou základnu, aby je ochránila. Krávy chcípnou na arsen v pitné vodě. Ten samozřejmě nemá nic společného s tou rafinérií ležící kus proti proudu.
Kapitalismus podle Baracka Obamy
Máš dvě krávy. Obě chcíply. Když jim nasypeš do žlabu miliardu dolarů, krávy obživnou.
Kapitalismus podle OSN
Máš dvě krávy. Francie vetuje návrh, abys je podojil. Amerika a Británie vetuje návrh, aby krávy dojily tebe. Nový Zéland se zdržel hlasování.
A novodobý dodatek:
Kapitalismus podle Miroslava Kalouska
Máš dvě krávy. Uhynou, zatímco kritizuješ sousedův způsob skladování krmiva.
Kapitalismus podle Matěje Stropnického
Máš dvě krávy, ale požaduješ, aby se jim říkalo neutrálně „zástupci domestikovaného druhu Bos primigenius“ a na každou krávu máš jednoho býka. Zároveň uvažuješ nad tím, jak se jich zbavit, protože to množství metanu je neúnosné.
Kapitalismus podle Andreje Babiše
Máš dvě krávy, tedy podle protokolů, a ani jedna nepatří do holdingu. Ovšem mlékárny Kunín vykazují zisk několik milionů ročně.
Kapitalismus podle Tomia Okamury
Máš dvě krávy, které jsou utlačované diktátem zahraničních krav, které jim říkají kde a jakou píci mají žrát a kolik musí dojit. Požaduješ absolutní svobodu krav a volnost rozhodování, společně s elektrickým ohradníkem kolem pastvy, ryze českými dojičkami a bokem propaguješ exportované seno z Japonska.
Kapitalismus podle Michala Haška
Ostentativně tvrdíš, že dvě krávy jsi nikdy neměl a v kravíně jsi ani jednou nebyl. Všechno je to předvolební propaganda ze strany vepřů a placené výkazy činnosti zemědělského družstva to každému poctivému člověku doloží.
Kapitalismus podle Iva Valenty
áš dvě krávy. Každý může mít dvě krávy nebo třeba tři, jen se posaďte tady k automatu…
Kapitalismus podle Václava Klause
Nevlastníš ani jednu krávu, protože kráva je podle každého vystudovaného ekonoma levicové zvíře. O tomto tématu napíšeš několik odborných publikací a na cyklu přednášek budeš popisovat výhody chovu pravicového dobytka.
Kapitalismus podle Miloše Zeman
Máš dvě krávy. Všechny vegany označíš za arogantní pomatence, kteří nerozumí dobrému českému jídlu, a krávy pošleš na výkrm do Číny výměnou za jednu pandu.
Kapitalismus podle Zdeňka Škromacha
Máš dvě krávy. Budeš potřebovat větší bazének.
Kapitalismus podle Dominika Feriho
Máš dvě krávy. Bereš je na cesty po Česku, pořizuješ s nimi selfie z různých míst a současně reaguješ na nařčení z toho, že podporuješ krávizaci ČR. Stejně nikdo neví, že ty dvě půjdou na kebab.
Kapitalismus podle Ivana Bartoše
Máš dredy, takže jediné, co máš, je zasloužená nakládačka od policajtů a ne krávy.
Kapitalismus podle Adama B. Bartoše
áš dvě krávy. Z domnělé pozice býka se je snažíš ochránit potlačením práv drůbeže a děláš provokativní demonstrace u kafilerie, přitom tajně doufáš, že se telata nerozhodnou ti dát kopytem.
Kapitalismus podle Jiřího Paroubka
Máš dvě krávy. Od syna navíc další tři a z byznysu káplo dalších šest. Kdo z vás to má?
Kapitalismus podle Mirka Topolánka
Krávy nepotřebuješ, když máš jachtu v Toskánsku.
Kapitalismus podle Bohuslava Sobotky
Máš dvě krávy. Chceš pro ně to nejlepší, ale ony pořád bučí, že tě platí jatka. Ve skutečnosti tě platí mlékárenská lobby.
Kapitalismus podle Martina Konvičky
Máš dvě krávy. Ani jedna nesmí být posvátná a krmíš je vepřovým.
Kapitalismus podle Václava Havla
Máš dvě krávy. Oběma dáš svobodu. Jedna po tobě pojmenuje letiště a druhá je ráda, že jsi umřel.
Kapitalismus podle Marcela Chládka
Máš dvě krávy. Jednu obtěžuješ a druhá tě pak nahradí.
Kapitalismus podle Pavlíny Nytrové
Máš dvě krávy. Nepouštíš je ze stodoly, protože se bojíš, že zoofilní lobby chce legalizovat sex s dobytkem. Telata krmíš železným šrotem, protože to psali na internetu.
Kapitalismus podle Vojtěcha Filipa
Máš dvě krávy. Snažíš se o ně starat dobře, aby lidé zapomněli, že tvoji známí dříve provozovali nelegální jatka.
Kapitalismus podle Marty Semelové
Máš dvě krávy. Nebaví tě to a s láskou vzpomínáš na ta nelegální jatka.
Kapitalismus podle Karla Schwarzenberga
Nemáš dvě krávy. Přitom tu ale byly ještě před tím šlofíkem! A tvému volání jako by nerozuměly…
Kapitalismus podle Jiřího Čunka
Máš dvě krávy. Chlubíš se, jaký pořádek a prostor ve chlévě mají. Není divu, když jsi těch dalších osm odklidil do lesa.
Kapitalismus podle Jiřího Dienstbiera ml.
Máš dvě krávy. Jedna je vysloužilá česká stračena s několika telaty, druhá je celá černá ze zahraničního chovu. Mléka ale musí nadojit obě stejně.
Kapitalismus podle Davida Ratha
Máš sedm milionů krav, které si neseš domů v krabici od vína. Když tě s nimi nachytají, děláš, že o nich nevíš, a že vlastně nejsou tvoje.
Kapitalismus podle Petra Nečase
Máš jednu krávu, ale zato pořádnou.
Kapitalismus podle Petra Macha
Máš dvě krávy, které můžeš svobodně zastřelit legálně drženou zbraní, protože jsi rozumný člověk.
Kapitalismus podle Františka Čuby
Měl jsi hafo krav, teď už nemáš žádnou, ale máš alzheimera, takže už je ti to jedno.
Kapitalismus podle Petra Cibulky
Máš dvě krávy, které máš dokonale prověřené syderickým kyvadlem, ale i tak nemáš jistotu, jestli nejsou agentky KGB, nebo GRU.
Kapitalismus podle Milana Chovance
Máš dvě krávy, které se dají v pohodě dojit, ale ty je sloučíš do jedné, abys naštval koaličního partnera.
Tady v diskuzi to vypadá už jako na Novinky cz. Člověk by řekl, že v ČR je tak 80% občanů komunisti. A pak přijdou volby a komouši sotva 8%. Pravda je taková, že se dnes žije lidem milionkrát lépe než za komoušů. Jsou plné obchody a lidi tě v hypermárketu teď před Vánoci jsou schopni ušlapat. Průměrná mzda roste a každý kdo není úplný DEBIL si umí trojčlenkou ověřit, jak je dnes zboží vzhledem k průměrné mzdě několikanásobně levnější než za komoušů :-) Takže celé je to jen o tom, že těch 8% frustrovaných komoušských hovad dokáže na internetu nejhlasitěji hýkat ....... :-)
Za socialismu nás v občanské výchově učili, že režim, který neustále pomlouvá režim předchozí, tak činí proto, že má sám máslo na hlavě a potřebuje odvést pozornost občanů od současné bídy. Pokud se ale pamatuju, tak komunisti před r. 1989 nepomlouvali fašismus ještě 30 let poté, co fašismus padnul. To, co jsme tu po r. 1989 nastolili, má hodně nedostatků, a pokud je nechceme odstraňovat, tak se nedivme, že z toho lidi nejsou nadšení.
A poslední várka vtipů, tentokrát z období před r. 1989:
Najde Čech s Rusem poklad.
Rus povídá:
"Víš co? Bratrsky se o něj rozdělíme..."
Čech na to:
"Ne! Ne! Bratrsky ne! Radši napůl!"
V Sovětském svazu umírá babička. Děda obíhá každého lékaře, o kterém předpokládá, že dokáže babičku vyléčit. Nakonec se dostane i k alternativnímu léčiteli, který mu radí, aby babičku co nejdříve sexuálně uspokojil. Děda se vymlouvá: "Ale vždyť už jsem na to starý, dávno už to nedělám, v mých rukou umřel i soudruh Lenin, už to není pro mne."
Ale léčitel byl neúprosný a trval na svém. Nakonec děda souhlasil... Šel domů a umírající babičku řádně přefiknul, potom usnul. Když se ráno probudil, vidí, že babička není v posteli, ale v kuchyni peče palačinky, usmívá se, vesele si zpívá, div že netancuje.
Děda znechuceně bije hlavou do stěny: "Jakej jsem já osel! Mohl jsem zachránit i soudruha Lenina!!"
Vybral sis za socialismu dotované vodné ( jedinou položku z milionu položek zboží , která je dnes skutečně dražší ) a bydlení, který bylo levné, pokud se k němu člověk někdy za komoušů dostal. :-D Hezký pokus. Já dnes bydlím ve svém domě, ty lemple. Kromě tvé podělané vody, je dnes jakékoli zboží v přepočtu k průměrné mzdě mnohem levnější. Napiš jakékoli další zboží a já ti to tu hodím v procentech až ti bude ze sebe trapně. Od mléka, přes pivo až po cokoli tě napadne. Ale nezapomeň, že 90% toho, co dnes koupíš běžně nebylo za komárů k dostání. Tak aby bylo co porovnávat. Mimochodem, to že se v dnešní době takřka nulové nezaměstnanosti, kdy i nekvalifikovaným lemplům vnucují 25 tisíc u pokladny Tesca, nedokážeš uživit, ukazuje, že musíš být mimořádně neschopné hovádko. Naštěstí je vás už jen těch uprděných 8% a stále dál vymíráte, soudruzi :-)
No vidíte tady má vlastní bydlení 70% obyvatelstva a třeba v Německu jen 30% obyvatelstva. Kde udělali soudruzi z NSR chybu:) A to díky tomu ,že se tady privatizovaly" králíkárny" a dnes byt v "králíkárně" prodáte i za 5 milionů(PRAHA) Takže se nechlubte ,že máte vlastní bydlení. To má 70% národa a to právě díky komoušům ,kteří tady postavili hodně bytů.
Komouši tady postavili hodně bytů? To je lež jako věž.
Hodně je relativní pojem. Má smysl to porovnávat se zeměmi, kde komouši nebyli. Čili se západní Evropou.
Bytová krize byla po druhé světové prakticky v celé Evropě, nicméně ne-komouši v západní Evropě nastavěli tolik bytů, že normální lidi bydleli v normálních bytech a domcích. Bohatí bydleli ve vilách a velkých bytech v centru. A nastavěli taky levná panelová sídliště (pozor, ne každé panelové sídliště v západní Evropě je levné a špatné) - ale tam bydleli pouze chudí, mladí a imigranti. A jakmile ti mladí povyrostli a ti imigranti se usadili, tak se přestěhovali do lepšího.
V Československu stavěli komouši pouze ta levná a špatná panelová sídliště. Takže se na chodbě toho paneláku potkávali dělník, řidič autobusu, doktor a inženýr. Zajímavý sociologický jev, nicméně o dostatku bytů to fakt nesvědčí. Mladí lidé se tam s nimi nepotkávali - tedy ano, ale ne jako samostatní obyvatelé bytů, ale jako nucení mamánci, kteří fakticky nemohli než bydlet u rodičů, když se na byt čekaly ideálně roky a reálně i desítky let.
V Československu se lidi stěhovali stovky kilometrů, protože tam byla továrna, nebo důl, kde se byt dával rychle. V Československu se ženili 18letí mladí a v 19 měli dítě - ne proto, že si chtěli ukrátit mládí, ale protože se tak dostali na lepší místo v nekonečném pořadníku na byt.
Situace s byty byla v v ČSR/ČSSR zoufalá od konce války až do roku 1989. Což ještě více vynikne v konstrastu s tím, jak pohodlně bydleli obyčejní dělníci v Německu (západním), které navíc předtím bylo vybombardované na placku.
Další ukázka toho, jak tady komouši postavili "hodně" bytů je to, že tady v posledních 20 letech obyvatel přibylo zanedbatelně, zato bytů a domků se tady postavilo moře. Jistě, část toho jde na vrub migrace do větších měst, ale není to tak, že by někde v Česku byly hromady prázdných bytů (mimo pár "vyloučených lokalit").
A pak bych tady hodinu psát o tom, jaká byla řemeslná kvalita těch bytů v těch panelácích. A jak se prvně postavily paneláky a k nim vedla cesta oranicí. A za rok dodělali chodník.A za dva roky první obchod. A za pět let zdravotní středisko a školku. A po deseti letech dokonce i knihovnu a kulturák.
Po r. 1989 se spousta bytů ve městech změnila na kanceláře. Zajímavé bylo, že ty byty nikomu nechyběly. (A já si osobně myslím, že při tehdejší zanedbanosti bytového fondu řada z nich ani nebyla obydlených. Jak by mohly, když v centrech měst bydleli cikáni).
A že se postavilo hodně bytů? No jistě, když se drasticky vylidňují vesnice. Sleduju to na Vysočině: středisková obec měla před r. 1989 cca 2.000 obyvatel, dneska sotva 1.500. Malá ves vedle měla 70 obvatel, dneska 4. Kde ti lidi jsou? Odstěhovali se do města, protože na těch vsích, ani ve střediskové obci, není práce. A aby to bylo kompletní, tak jsme tam zrušili málotřídky, autobus tam jezdí v úterý a na Velikonoční sobotu, rušíme tam pošty, v rámci zavádění EET i hospody, místo dřívější sámošky tam potraviny prodává Vietnamec.
Asi takhle: bytová výstavba za minulého režimu byla v rozsahu 35.000 - 90.000 bytových (konec 70-tých let) jednotek ročně. Po převratu byl vrchol 36.000, dno bylo 12.000.
"V Československu stavěli komouši pouze ta levná a špatná panelová sídliště. ".
Ano, tehdá to byla levná rychlovýstavba, se všemi výhodami a nevýhodami. Dnes jsou ty stejné, tehdá postavené byty, nedostupným, či těžko dostupným snem mladých.
Kromě toho já bych neřekl jednoznačně špatná. Ono je to nutno vidět v kontextu doby, kdy byly stavěny. Uvědom si, že se do těchto "špatných" bytů s ústředním topením, tekoucí teplou vodou, plynovým sporákem, s výtahem, velmi slušně prosvětlených a osluněných, stěhovali lidé z bytů, kde byla uhelná kamna, kam tahali 4 patra uhlí v rukou po schodech, záchod na chodbě, a o 10 ulic dál městské lázně. Jistě, ty domy mají akustické nedostatky v podobě mizerných příček, minimálně řešenému kročejovému hluku, nižší světlé výšky. Ale i tak to bylo obrovské zlepšení. Nu, to co se do budoucna v Praze bude stavět bude mít v mnoha ohledech horší parametry: nové "Hudečkovi" pražské stavební předpisy snížli požadavky na světlou výšku, prakticky zcela zrušili požadavky na denní osvětlení a oslunění a počet parkovacích míst snížili na, zjednodušeně řečeno, 0,5 auta na byt (to jsou na tom ta sídliště mnohem lépe, byť z dnešního pohledu tam parkování nestačí).
Dneska developeři nestaví obří sídliště, takže potřeba nové občanské vybavenosti v blízkosti nového bydlení není tak akutní jako byla za komunistů. Uznávám, že i dneska jsou lokálně velké problémy s občanskou vybaveností - tedy s části té vybavenosti (co jede na komerční bázi, toho je dost).
Ale pořád je to zlomek těch problémů, co byly za komunistů.
Ale to je fuk, to byl jenom takový podotek bokem.
Hlavní pointa byla, že komunisté - i když absolutní čísla postavených bytů vypadají impozantně ve srovnání s tím, kolik se stavělo po roce 1989, tak se bytů stavělo MÁLO. Ta velká čísla především doháněla skluz z předchozích desetiletí (což byla opět vina komunistů a nikoho jiného).
To, že jich bylo MÁLO je patrné především z relativního srovnání se západní Evropou, kde ta poválečná bytová krize po 10, 20 letech odezněla a v 80. letech byl bytů relativní dostatek.
"Dneska developeři nestaví obří sídliště,"
No jistě, však je také dnes bytová výstavba cca na slabé 1/2 té dřívější. Nicméně staví i velká sídliště o stovkách, až několik málo tisícovek bytů. Zličín, Měcholupy - Central Group, mezi Kyjemi a Stalicemi Korec atd.
A k nim nestaví nic. Naprosto nic. To jsou sídliště pro tisíce lidí, to už je celé město.
Zlomek problémů? Tobě přijde jako jen zlomek problémů nepostavit pro tisíce lidí nic, oproti stavu kdy bylo stavěno vše, byť se zpožděním. Ono za minulého režimu si netroufli nepostavit nic, když už, tak aspoň provizorní samoobsluhu tam udělali, autobusy pro rozvoz dětí do školek v okolních vesnicích zajistili. Nebylo to ideální, ale napsat že nedělat nic je jen zlomek problémů oproti nedokonalé snaze? To naprosto nedává v logice smysl.
No jistěže se stavělo MÁLO. Proč? Protože to bylo levné, tak limit nebyl v penězích obyvatel.
No fajn, stavělo se málo oproti západní Evropě. Sice nevíš proč, ale málo. Znalosti nemáš, ale věci vidíš tak nějak správně ideologicky. Já to vím, tak to klidně napíšu: u nás připadá počet m2 bytu na člověka o cca 20% méně, nežli v západní Evropě.
Jenže o čem zase mluvím já je, že se za minulého režimu situace výrazně zlepšila, Zatímco dnes? Stagnace, úpadek. Vždyť je to skoro 30 let, co trvá současný režim. Říkáš, že minulý režim na tom byl hůře, oproti západní Evropě. Ano, ale současný režim NIC NEZLEPŠIL. A do budoucna bude hůře, když si loni developeři protlačili kvalitativní snížení zákonných požadavků na bytovou výstavbu v Praze. A věř mi, že developer staví právě podle minimálních požadavků. Věř mi, že si to neprotlačili jen tak, pro nic za nic.
Také tvá "logika" je pozoruhodná. Bytů je málo, a viníkem je ten, kdo stavěl ročně o cca 60% více nežli za 1. republiky a o 120% více nežli současný režim.
Nu jak to bylo v té písničce "statistika nuda je, má však cenné údaje". Ale kampak se statistikou na tebe, starýho lišáka. Tebe nikdo nějakými čísly nezblbne. Ty jsi to, o čem se za minulého režimu říkalo "on soudruh má sice jen 5 tříd obecné školy, ale myslí mu to správně politicky".
Sice tu pořád vzpomínám jaký byl socialismus peklo, ale je pravda, že nikdy před tím ani nikdy potom se na území dnešní čr nepostavilo tolik bytů ročně jako sedmdesátých letech. Bytovou krizi to nicméně zlepšilo jen částečně a nikdy ji to úplně nevyřešilo, to se povedlo až po deregulaci nájemného po pádu bolševiků.
Takže "bytová krize" je dnes vyřešená?
Zajímavé "řešení". Je něčeho nedostatek? Zdraž to. A máš vyřešeno. (Jen mi tohle neštymuje s tou tvou oblíbenou tezí o zaostáváním a doháněním západní Evropy - ale co je dokonalé, že.)
No tak hlavně že jsou lidé s tímto "řešením" spokojení. Těm méně chápavým je nutno vysvětlit, že si za to mohou sami. To bez ironie, první kdo to pochopil byli samotní komunisté. Proto si také zinscenovali v roce 1989 hladké předání moci.
Bytová krize je dnes vyřešená. Není nikdo, kdo by si chtěl pronajmout byt, ale úřad mu řekne "zapiš se do pořadníku, čekej x let a pak možná...". Člověk vybalí peníze a bydlí. Pokud někdo na byt nemá, tak je to jiná otázka *), ale ne bytová krize. Řešení které uvádíte (je toho málo --> zdraž to) je jediné možné. Všechny jiné pokusy vedou k oslabení ekonomiky.
*) bída proletáře do mrtě vyždímaného vydřidušským kapitalistou - říkám to dobře?
Proč ty mínusy? To co píšu je prokazatelná pravda, zde je počet dokončených bytů na území dnešní ČR z oficiálních údajů ČSÚ:
1948:11017
1949:15978
1950:22685
1951:18970
1952:21079
1953:23631
1954:21109
1955:30459
1956:21238
1957:28657
1958:28434
1959:42852
1960:50804
1961:50449
1962:51773
1963:48729
1964:47064
1965:48200
1966:45342
1967:50295
1968:55624
1969:54787
1970:73445
1971:70226
1972:75414
1973:77695
1974:85616
1975:97104
1976:86350
1977:87872
1978:83273
1979:77094
1980:80661
1981:63094
1982:61400
1983:56897
1984:57298
1985:66678
1986:47080
1987:49000
1988:50700
1989:55073
1990:44594
1991:41719
1992:36397
1993:31509
1994:18162
1995:12998
1996:14482
1997:16757
1998:22183
1999:23734
2000:25207
2001:24758
2002:27291
2003:27127
2004:32268
2005:32863
2006:30190
2007:41649
2008:38380
2009:38473
2010:36442
Počet nově postavených bytů nevypovídá nic o tom, kolik jich je ve skutečnosti neobydlených, protože jsou neobyvatelné, vybydlené (a tím nemám na mysli zrovna Chánov). Před r. 1989 byla poloprázdná celá centra měst, stát tam ubytovával Cikány. Zajímavé bylo, že po r. 1989 se spousta bytů přeměnila na kanceláře, ale ty byty nikde nechyběly (vliv na to měla i výše nájmu, která byla za kanceláře několikanásobně vyšší). Dneska je kancelářských ploch nadbytek, tak se zase některé kanceláře přeměňují zpět na byty.
Co takhle elektřina, plyn, nájemné, poplatky v bankách, úrokové sazby, odpadky, služby, nehorázné odměny notářům, právníkům, doplatky za léky a vůbec zlodějské ceny léků, atd.
Jeden příklad: Garáž - roční odběr 2 kWh - platba zhruba 1000,- Kč v podstatě za to, že tam kdysi zavedli dráty ...
Otázka pro rádio Jerevan, je pravda že v Sovětském svazu maji kukuřici jak telegrafní sloupy? Ano opravdu to tak je, jen pro upřesnění nejni tak velká ale roste tak daleko od sebe. A vážně bylo líp tehdy nebo je dnes? To záleží jaké se daji kritéria, pamatuju si jak se všude říkalo hlavně že je mír, takové klišé v tu dobu každý se tomu smál no dnes to asi málokomu příde vtipné. Dnes kdo tvrdí jak a co bylo lepší má automaticky nálepku zastánce starých pořádků ono je to snažší než si přiznat že i tenhle systém má daleko k dokonalosti.
A úplně nejlepší je to v kriminálu, že, soudruzi? Střecha nad hlavou, jídlo 3x denně, teplá sprcha... Zas*aný kapitalismus :)
Dřív i ten kdo nic neuměl se mohl cítit jako někdo, stačilo být s režimem zadobře. Ani si nemusel uvědomovat, že ho ve skutečnosti živí ostatní, protože jeho práce nemá hodnotu jeho výplaty. Dnes je každý zodpovědný sám za sebe, takže když jsi neschopný nebo nic neumíš, nic si nevyděláš. Zákon poptávky a nabídky. Prostě za to co nabízíš ti nikdo slušně nezaplatí. Tito lidé pak končí na sociálních dávkách a s láskou vzpomínají na socialismus, kdy byli dělníci a "někdo". Kdo není líný, něco umí, má na trhu práce nějakou hodnotu, ten se rozhodně dnes špatně nemá.
Dotaz na Radio Jerevan:
"Dá se na Marsu žít?"
Odpověď:
"Taky ne..."
Pamatuji si jednoho rakouzského podnikatele, který viděl, jak se v našich podnicích pracuje. Jeho resumé bylo, že na tom socialismu skutečně něco musí být, protože on by při takovém řízení podniku a provozu v něm dávno zkrachoval... :-)
Ano, legendární Radio Jerevan, to byly super vtípky:
Dotaz na rádio Jerevan: „Je pravda, že ruské hodinky chodí jako švýcarské?”
„Ano, dokonce ještě rychleji.”
Dotaz na rádio Jerevan: "Slyšela jsem, že je v Moskvě maso. Bude i v Minsku?"
"Ano, výstava je putovní."
Dotaz na rádio Jerevan: "Lze souložit v den státního svátku?"
"Ano lze, ale pouze s vlastní manželkou, aby radost ze soulože nepřevýšila radost ze státního svátku"
Dotaz na rádio Jerevan: "Může souložit člen KSSS s nečlenem?"
"Ano, může, ale člen KSSS musí být vždy nahoře, aby nebyla narušena vedoucí úloha strany".
Děkuji Jarmile a dalším za vtipy popisující současnost a připouštím, že tu nějaká sranda pořád ještě je.
Přidávám ještě jeden:
Potká se Američan s Čechem a porovnávají svou životní úroveň. Američan povídá: "Já vydělám 10 tisíc, 5 tisíc zaplatím za bydlení a co udělám s těmi zbylými 5 je jen na mně." A Čech povídá: "U nás je to podobné. Vydělám 10 tisíc, bydlení mě stojí 15 a kde vezmu těch 5 je jen na mně."
Tyhle trumfovací vtipy byly podmanivé. Zvlášť když se mezi Čecha a Američana zamíchal Rus:
Američan: My máme tolik letadel, že když všechny najednou vzlétnou, nepronikne mezi nimi ani sluneční paprsek.
Rus: Když vyplují naše ponorky, nepropluje mezi nimi ani rybička.
Čech: U nás máme jednoho soudruha, který má 40 cm dlouhé přirození.
Po chvíli praví Američan: No, já trochu kecal, nějaký ten paprsek přece jen pronikne. I Rus připustí, že nějaká ta sardel mezi jejich ponorkami propluje. A Čech praví: Pánové, omlouvám se, i já jsem kecal: Není to soudruh.
Tak ještě jeden z doby, kdy se všechno tajilo:
Víte, proč SSSR oznámil úmrtí Leonida Iljiče Brežněva až za několik dnů?
Protože poslali Ilju Muromce na Západ pro živou vodu a on tam už zůstal.
A jeden z doby, kdy SSSR téměř předehnal americký kapitalismus:
Inzerát z tisku:
Prodám mobilní telefon ruské výroby. Zn.: I s podvozkem
Dokud se smějeme, je to prima.
Oni ti Němci, co v nás viděli smějící se bestie, měli pravdu v tom, že Češi si dělali ze všeho prču, ale dovedi taky máknout. Ja si osobně myslím, že tomuto národu pomohlo specifické pojetí humoru přežít všechny možné nepřízně osudu. Takže se vesele smějme dál.
Ale Já som makal už za zlého socialismu, kedy som ako dítě sabotoval systém studiom ve Švýcarsku a Francii. Pak som drel v zahraničnom obchode Chemapol a donášal nějaké bezvýznamné papíre a reči na akýsi tajný státní úřad. Po nášej krásnej sametovej révoluci som zachranoval firmy pred bankrotom a samaritánsky je kúpil. A drel a drel a drel som 20 hodin deně, každý den. Nakone som takto zachránil pred bankrotom už sovky a stovky firem a uvedomil som si, že je traba zachránit celú túto zem! My dríči se máme dobře vždy, pretože všichni ostatný len kradnú, ale my makáme, ano.
Poděkování větnamského studenta po promoci v Karolinu v 80. letech:
Děkuji fšemu švejkoslovemskému lidu a jeho lihově demagogickému zařízení podvedenému Komickou stranou všetkoslovenskou a šízenou úředním výborem polibdíra v cele s prvním nájemníkem a podruhem rezidentem Ngustavem Hu Sakem.
Už tady chybí jen vtipy na císaře pána...
Mě teda spíš zajímala současná tvořivost. Něco se tu objevilo, ale moc toho nebylo.
Na závěr jeden recyklovanej, použitelnej v každé době:
První den ve škole se ptá paní učitelka nových žáčků, co dělají jejich rodiče a Pepíček odpoví, že táta je striptér. Paní učitelka si ho vezme stranou a vyzvídá, jestli je to pravda a Pepíček přizná: "Ale ne, táta je politik, ale nechtěl jsem si dělat ostudu."
Já věřím, že řada z nich opravdu lituje toho, že socík skončil. Poznal jsem totiž lidi, kteří jsou celí zoufalí z toho, že není nikdo, kdo by jim říkal co mají dělat a řešil za ně jejich problémy (byť humpolácky a špatně). Aspoň tedy volí strany, které slibují, že je jejich vlastním životem provedou :-)
No opravdu zajímavá diskuze. Přečetl jsem si opravdu půlku všech komentářů a reakcí. Na více jsem již neměl sílu a čas. Přiznám se, že z socializmu si pamatuji jenom nástup do 1. třídy základní školy a krásná socialistická hesla o budování na zdech školy a jejich vybledlý stín po ostranění z fasád.
Jako mladší ročník nemůžu objektivně soudit dobu minulou. Na danou tému se vedou diskuze od něžné revoluce samotné. Během života potkávám spoustu lidí různých věkových skupin a sociálních vrstev. Pro jednotlivé lidi byla změna režimu vždy specifická a s jiným osobním dopadem. Pro jednoho obrat k lepšímu, pro jiného k horšímu. Ale vždy platilo jedno pravidlo, které jsem odpozoroval. Více inteligentní a pracovití lidé si polepšili, ti méně schopní si pohoršili.
Diskuze o cenách másla a podobně jsou žabomiší války obou stran, které nepodchycují podstatu změny. Ano máme bezdomovce, kteří tu před 89 neexistovali, protože ani nemohli. Reřim se o ně postaral. Zvoněním klíčema jste ste vzdali sociálních jistot a za to jste dostali to co něktří nedokázali unést, právo a povinnost za sebe rozhodovat a nést svůj úděl. To co je pro jednoho překážkou je pro jiného příležitost. Jsem rád, že jsem vyrostl v kapitalismu a nejsem zatežen vaší dobou, dobou kdy jsem mohl okusit tu lehkost jistoty, jistoty která je jako droga.Droga pro dospělé, kteří žili jako díte, které nikdy nevyroste. Chápu zcela postoj lidí starších, protože i já ve věku 34 let vnímám to jak byla kdysi tráva zelenější, hudba byla lepší a vše se zdálo více v pořádku a jaksi lepší, to patří k mládí a k světlisti této části života. Ale tento postoj i mně samotného může být postaven na tom, že člověk se připravil na život, naučil se v něm žít a ejhle všechno je zničeho nic úplně jinak. V okolí rovesníků a kamarádů nevidím stížnosti na režim, na svobodu a zodpovědnost. Vše bereme jak dar a i když víme, že to není lehké nechceme to jinak. Najdou se snad i mladí, kteří by raději socialismus, než usilovnou práci a píli se prosadit a uspět. Teď mě tak napadá, že tehdá se museli asi psát ty hesla o práci, když to byl asi jediný způsob jak někoho motivovat k výkonu. Socialistická ideologie je nádherná, je to nádherná cesta k utopii, snad bude lidstvo jednoho dne připraveno na tuto obecnou úroveň blaha a spokojenosti, ale to možná může nastat, až se celý svět spojí v jeden harmonický celek, kdy všichni pracují a dělají vše pro radost sebe a svého okolí a je hojnost a dostatek všech zdrojů pro všechny bez rozdílů. Není to snad ale něco nedosažitelného? Není proto utopie utopií. Snažit se dosáhnout na nekonečno asi zcela nejde. Z tohoto důvodu pravděpodobně není pro lidstov socialismus akceptovatelným udržitelným režimem. Jsme sice lidé, ale zákon džungle je zakódovaný v každém z nás. Silnější (chytřejší) se chce mít lépe než povaleči kolem něj, na tom nelze nic změnit, to nelze porazit v žádné diskuzy, ani vojenskou silou, ani sfalšováním voleb, nebo zakrýváním pravdy. Starším lidem dokážu odpustit stesk za starými časi, mají na to právo a nebudu jim nikdy nic vyvracet, ani soudit jejich názor. Z jejich pohledu opravdu nebylo tak zle. Můj táta se nikdy nestežoval na komismus, vydělával slušně i na tu dobu a naše rodina se měla dobře. Když přišla revoluce nezaspal na vavřínech, vzal si pujčku a začal podnikat. Dařilo se a i když ho pak okradli ti zloději (vexláci a podvodníčci) co za komunismu určitě nic nedělal a znamenalo to pro něj bankrot nikdy nezačal říkat jak bylo za komunistů lépe. Snaží se pracovat s tím co má a je spokojený, nezávidí sousedovi nové auto. Udělal něco pro to, aby se postavil na nohy a mohl si ho taky kopit.
A tak to je a bude..chcete se mít dobře, tak pro to něco dělejte... nežijeme v utopii. Pečení holuby do pusy sami nepadají.