Když si objednáš třeba klíčenku za jeden dolar. Zaplatíš dph 21% z jednoho dolaru. K tomu ten poplatek 200kč bez dph (což v článku nikde nepíšou) a ještě navíc k tomu dph z ceny služby dopravy. A ikdyž to koupíš jako free shiping, pošta ti to zváží, změří a vykalkuluje ti částku jako by jsi ten balík posílal do číny - takže například krabička s mobilem vychází někde kolem 600kč a z toho taky zaplatíš dph (cca120kč) Takže ve finále tě ta klíčenka za kterou jsi číňanovi zaplatil cca 23korun, vyjde na nějaký 4 stovky. A to se vyplatí. Naštěstí Aliexpres už má sklady v Evropě ve Španělsku, Polsku, Německu, Francii i u nás takže v klidu. Zrovna dneska mi přišel balík, kde jsem si zaškrtl odeslání z Polska, měl jsem ho do týdne doma, doprava byla taky free a navíc to bylo i o trochu levnější než odeslání z Číny
Já si myslím, že prodejce vám ho připočítávat nebude. Na celní úřad přijde balíček. Budete vyzván doložit co v balíčku je a kolik jste za to zaplatit. Teď to za vás může dělat ČP s poplatkem 200Kč.
Nově byste tohle prohlášení měl mít možnost podat na dálku vyplněním elektronického formuláře.
přijde mi něco za 15EUR + 1EUR (doprava) = 16EUR z toho 21%DPH je 3,36EUR.
Takže celkem zaplatím 15+1+3,36 = 19,36EUR. Pokud to půjde zařídit elektronicky.
Pokud by vás zastupovala ČP tak zaplatíte ještě cca 7,5EUR.
15+1+3,36+7,5= 26,86EUR takže na věci za 16EUR jste jednoduše o 10EUR navíc.
Zajímalo by mě, co když vám někdo něco bude vracet, takže nepůjde o žádný nový nákup. Společnost vám po reklamaci pošle zboží nebo vám hotel zašle zapomenutý produkt. Nejedná se o zasílání mezi dvěma soukromými osobami. Tzn. v tu chvíli budu minimálně muset projít celním řízením, tj. 200,- a v horším případě teda i platit DPH.
Teoretická situace. Objednám něco hodně levného (třeba za $0.5). Celníci / pošta provedou všechny "úkony" ohledně vyměření DPH, cla a dalších poplatků a pošlou mi oznámení (už to by mělo podle českých cen být dražší než onoho $0.5). Já ale prohlásím, že jsem si nic neobjednal, že je to omyl, ať si to nechají. Otázka: Jak moc velkou ztrátu bude pošta mít? A když to udělá mnoho lidí, bude to mít nějaký nátlakový efekt?
Tak tahle varianta mne nenapadla. Čekal jsem, že by to prostě po nějaké době zlikvidovali. Ekologicky, pochopitelně.
Ale také je pravda, že před několika lety jsem si cosi objednal z Číny a čekal. Po měsíci a půl mi napsali, že se jim zboží vrátilo. Na poště mi oznámili klasiku, že "adresát nezastižen", že jsem měl 14 dní (nebo kolik) na vyzvednutí zásilky a že jsem o tom byl informován lístkem ve schránce. Pochopitelně jsem ve schránce nic neměl, jinak bych si to dávno vyzvedl. Od té doby, když mám něco objednáno už delší dobu, chodím se čas od času preventivně na poštu zeptat, jestli nemám zásilku.